ANALISIS KEGIATAN MBKM KEWIRAUSAHAAN: DECO DELIGHT
Main Article Content
Abstract
This research contains an analysis of the influence of the MBKM-Entrepreneurship Program on the development of Deco Delight business. Deco Delight is a venture in the field of Creative Arts applied in Phone Case technology. Deco Delight was founded by five Management students from Tarumanagara University. Deco Delight started in April 2024 with the aim of becoming a Phone Case business with Artistic Creativity created by popular handcraft artistic creations, liked, and beneficial to the Indonesian community. This research explains the working process of Deco Delight and the development of the business. The results of this research show that the MBKM-Entrepreneurship Program has a positive impact on Deco Delight business, by enhancing insights into a business and the development of creative and innovative products. The conclusion of this research is that the development of Deco Delight is rapidly aided by the MBKM-Entrepreneurship Program, which yields positive results. The MBKM-Entrepreneurship Program greatly assists students in running a business with good guidance and direction for starting and growing a business. This research is expected to be helpful for people in need of references for the development of programs or ventures to become better.
ABSTRAK
Penelitian ini berisisi analisis tentang pengaruh Program MBKM-Kewirausahaan terhadap pengembangan bisnis Deco Delight. Deco Delight merupakan sebuah usaha dalam bidang Seni Kreativitias yang diterapkan dalam teknologi Casing Handphone. Deco Delight didirikan oleh lima Mahasiswa jurusan Manajemen dari Universitas Tarumanagara. Deco Delight berdiri dari bulan April 2024, dengan tujuan untuk menjadi usaha Casing dengan Seni Kreativitas yang dibuat oleh kreasi kesenian tangan yang populer, disukai dan bermanfaat bagi masyarakat Indonesia. Penelitian ini menjelaskan bagaimana cara proses kerja Deco Delight dan pengembangan usaha Deco Delight. Hasil dari penelitian ini menunjukan Program MBKM-Kewirausahaan memberikan dampak baik terhadap usaha Deco Delight, dengan menambah wawasan terhadap suatu bisnis serta pengembangan produk yang kreatif dan inovatif. Kesimpulan dari penelitian ini adalah perkembangan dari Deco Delight terbantu pesat oleh Program MBKM-Kewirausahaan yang memberikan hasil positif, Program MBKM-Kewirausahaan sangat membantu mahasiswa dalam menjalankan usaha bisnis dengan panduan dan arahan yang baik untuk memulai dan pertumbuhan suatu bisnis. Penelitian ini diharapkan dapat membantu bagi masyarakat yang membutuhkan referensi dalam perkembangan program atau usaha yang dijalankan untuk menjadi lebih baik
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Ahmad, T. S., Nasir, M., & Yasin, N. A. (2022). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Niat BerwirausahaMahasiswa. MOVERE JOURNAL, 4(1), 67-75. https://doi.org/10.53654/mv.v4i1.234
Alifyan, A. R., Qoomaruddin, M., & Alamsyah, D. P. (2019). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Dukungan Akademik Terhadap Niat Kewirausahaan Mahasiswa. Jurnal Kajian Ilmiah, 19(2), 175-181.
(2024). Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia. https://www.apjii.or.id/
Cahyani, S. D., Indrawati, C. D., & Subarno, A. (2023). Pengaruh MBKM-Kewirausahaan dan Penggunaan Media Sosial Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa. Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen, 2(3), 18-28.
Hasanah, A., & Nurhasikin. (n.d.). Analisis Faktor- Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Niat Berwirausaha Mahasiswa. Journalof Business Administration, 3(2), 194-204.
Melatri, R. S., & Dwijiyanti, R. (2020). Pengaruh Harga Dan Online Consumer Review Terhadap Keputusan Pembelian Case Handphone Pada Marketplace Shopee. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 8(2), 882-888. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jptn/article/view/45533/38529
Melumad, S., & Pham, M. (2019). THe Smartphone as A Pacifying Technology. JOURNAL OF CONSUMER RESEARCH, 47, 237-255.
Perrin, & Andrew. (2019). 10 Facts about Smartphones as the iPhone Turns 10. Pew Research Center.
Setiawan, B., & Hartono, R. (2023). Impact of the Merdeka Belajar Kampus Merdeka Program on Student-Run Businesses: A Case Study. Journal of Educational Research and Innovation, 15(2), 101-117.
Stammerjohan, C. A., DeNardin, T., Winkel, M., & Stammerjohan, W. W. (2019). AN EXPLORATORY MULTIPLE CASE STUDY OF WHAT ENTREPRENEURS THINK. Small Business Institute® Journal, 15(1), 18-38.
Wibowo, A. (2017). Dampak pendidikan kewirausahaan bagi mahasiswa. Asian Journal of Entrepreneurship and Family Business, 1(1), 1-14.
Wijaya, F., & Hidayah, N. (2022). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan, Pengambilan Risiko, Dan Efikasi Diri terhadap Niat Berwirausaha. Jurnal Manajerial dan Kewirausahaan, 4(2), 348-357.
Wijaya, T., & Kusuma, H. (2019). Entrepreneurial Education and its Impact on Student Entrepreneurship Intentions: A Study of Indonesian Universities. Journal of Entrepreneurship Education, 22(2), 98-115.