PENDALAMAN MATERI AYAT JURNAL PENYESUAIAN BAGI SISWA/I SMA NEGERI 2
Main Article Content
Abstract
Education about petty cash for students at SMA NEGERI 2 serves as an integral part of Community Service, a collaborative effort between professors and students from Tarumanagara University aimed at fostering a positive impact on Indonesia's education landscape. This initiative specifically focuses on enhancing students' knowledge of recording adjusting entry and related transactions within an accounting period. The comprehensive program, executed in person at SMA NEGERI 2 on March 15, 2024, engaged 20 students from the school. The significance of this endeavor lies in its dual contribution of providing practical insights into adjusting entries and broadening students' overall understanding of accounting principles. The activities encompass theoretical discussions on concept of adjusting journal recording types, and hands-on exercises to ensure a thorough comprehension of the subject matter. This immersion in accounting fundamentals is envisioned to equip SMA NEGERI 2 students with the necessary skills for the challenges of higher education and future professional endeavors. As a measure of success, at the culmination of the community service, an impressive 71% of SMA NEGERI 2 students demonstrated their deep understanding of the Adjusting entries module by correctly answering the Kahoot question bank. This outcome serves as a testament to the efficacy of the program in fostering substantial learning outcomes among the participating students.
ABSTRAK
Pendalaman materi ayat jurnal penyesuaian bagi murid siswa/i di SMA NEGERI 2 hal ini merupakan bagian dari kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM) yang melibatkan partisipasi para dosen dan mahasiswa/i dari Universitas Tarumanagara dengan tujuan memberikan dampak positif pada ekosistem pendidikan di Indonesia. Program ini memberikan kontribusi dengan menyediakan pengetahuan tambahan tentang pencatatan ayat jurnal penyesuaian dan transaksi terkait dalam periode akuntansi. Penyampaian materi mengenai pencatatan ayat jurnal penyesuaian dilakukan secara langsung di SMA NEGERI 2 pada tanggal 15 Maret 2024, dan dihadiri oleh 20 murid siswa/i SMA NEGERI 2. Signifikansi dari kegiatan ini terletak pada dua dampak utamanya, yaitu memberikan wawasan praktis tentang pencatatan ayat jurnal penyesuaian dan memperluas pemahaman umum siswa tentang prinsip akuntansi. Kegiatan ini melibatkan diskusi teoritis mengenai konsep tipe pencatatan jurnal penyesuaian, dan latihan praktik untuk memudahkan pemahaman siswa terhadap materi yang diajarkan. Penguatan pemahaman terhadap materi ini diharapkan dapat mempersiapkan kepada siswa/i SMA NEGERI 2 dalam menghadapi tuntutan pendidikan tinggi dan dunia kerja di masa depan. Sebagai ukuran keberhasilan, pada akhir kegiatan PKM, sebanyak 71% siswa SMA NEGERI 2 berhasil menjawab dengan benar bank soal di Kahoot, mencerminkan pemahaman mendalam mereka terhadap materi ayat jurnal penyesuaian. Hasil ini menjadi bukti keefektifan program dalam mendorong pencapaian hasil belajar yang substansial di kalangan siswa yang berpartisipasi.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Rijal Fahmi Mohamadi. (2024). Contoh dan Cara Membuat Jurnal Penyesuaian Perusahaan Dagang.
Weygant, Jerry J., Paul D. Kimmel, And Donald E. Kieso., (2019). Financial Accounting with International Financial Reporting Standards. (4th ed). United States: John Wiley & Sons Inc.
Yuniarwati, Linda Santioso, Agustin Ekadjaja, Rosmita Rasyid. (2018). Pengantar Akuntansi I. Edisi Revisi. Jakarta : Mitra Wacana Media.