PELATIHAN PENGGUNAAN TEKNOLOGI KECERDASAN BUATAN DALAM ANALISIS KEUANGAN DAN KEPUASAN PELANGGAN UNTUK STRATEGI PENJUALAN UNGGUL PADA WEDRINK

Main Article Content

Agustin Ekadjaja
Adeline Putri Kurniawan
Bryan Goodwin

Abstract

In the current era of advancing digitalization, technology, particularly digital and computational technology, is increasingly being applied in various aspects, including sales. One notable example is the utilization of Artificial Intelligence (AI), which enables the processing of large volumes of data and provides rapid and precise results. Our Community Service Activity (PKM) aims to fulfill the Tri Dharma of Higher Education by delivering benefits to the community through knowledge sharing for businesses within the community. In this undertaking, our PKM activities are directed towards the management of a beverage company named WEDRINK, situated in the Emporium Pluit Mall Complex, CBD Pluit Block B-01. The purpose of this initiative is to impart knowledge to business management regarding how technological advancements can be harnessed for financial analysis and the assessment of customer satisfaction in order to establish a competitive sales strategy. The PKM team also introduces several technologies that can be employed to enhance customer satisfaction in sales activities. The outcomes produced through this endeavor include a module and a report on the execution of the PKM task, which is submitted as a means of accountability to LPPM Untar.


ABSTRAK
Dalam era digitalisasi yang sedang berkembang saat ini, teknologi terutama teknologi digital dan komputasi banyak mulai diaplikasikan dalam berbagai aspek termasuk pada aspek penjualan. Salah satunya adalah penggunaan kecerdasan buatan atau Artificial Intelligence (AI) yang memungkinkan pengolahan data dalam jumlah besar serta memberikan hasil secara cepat dan akurat. Kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM) kami bertujuan untuk mewujudkan Tri Dharma Perguruan Tinggi dengan memberikan manfaat kepada masyarakat lewat berbagi ilmu untuk usaha yang ada di masyarakat. Dalam kegiatan ini, kegiatan PKM ditujukan untuk manajemen perusahaan minuman ringan dengan nama WEDRINK, yang berlokasi di Komplek Ruko Emporium Pluit Mall, CBD Pluit Blok B-01. Kegiatan ini dilakukan untuk membagikan ilmu kepada manajemen usaha terkait bagaimana perkembangan teknologi dapat dimanfaatkan dalam melakukan analisis keuangan dan analisa kepuasan pelanggan untuk strategi penjualan yang unggul. tim PKM juga memperkenalkan beberapa teknologi yang bisa digunakan dalam meningkatkan kepuasan pelanggan dalam aktivitas berjualan. Luaran yang dihasilkan dari kegiatan ini adalah modul dan laporan pelaksanaan tugas PKM yang diserahkan sebagai pertanggungjawaban kepada LPPM Untar.


 

Article Details

Section
Articles

References

Adani, M,R. 2021. Pemanfaatan Artificial Intelligence Di Era Revolusi Industri 4.0, https://www.sekawanmedia.co.id/apa-ituartificial-intelligence, diakses pada tanggal 2 Juni 2021.

Andiola, L. M., Masters, E., & Norman, C. (2020). Integrating technology and data analytic skills into the accounting curriculum: Accounting department leaders’ experiences and insights. Journal of Accounting Education, 50, 100655.https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2020.100655.

Chang, V., Baudier, P., Zhang, H., Xu, Q., Zhang, J., & Arami, M. (2020). How Blockchain can impact financial services – The overview, challenges and recommendations from expert interviewees. Technological Forecasting and Social Change.

Cockcroft, S., & Russell, M. (2018). Big data opportunities for accounting and finance practice and research. Australian Accounting Review, 28(3), 323-333. https://doi.org/10.1111/auar.12218.

Kanter, J. M., Schreck, B., & Veeramachaneni, K. (2018). Machine Learning 2.0: Engineering Data Driven AI Products. arXiv preprint arXiv:1807.00401. http://arxiv.org/abs/1807.00401.

Steve Kaplan. 2023. Marketing, Sales and Service with AI: Creating an Incredible User Experience at Every Touchpoint

Xiong, F., Chapple, L., & Yin, H. (2018). The use of social media to detect corporate fraud: A case study approach. Business Horizons, 61(4), 623-633. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.04.002.