PEMBERDAYAAN MASYARAKAT MELALUI PENGUATAN EKONOMI KREATIF BAGI ANGGOTA KOPERASI BUMI MANDIRI SEJAHTERA DESA LEMBANG, KECAMATAN LEMBANG, KABUPATEN BANDUNG BARAT

Main Article Content

I Gede Adiputra
Raffel Andreas

Abstract

Rural areas have various potential resources whose utilization has not been optimal. One of the potentials that is vital to notice is human assets they have, human beings are capable of create confined and low-fee sources into assets of excessive financial fee. Lembang Village is a village positioned within the coastal vicinity of ​​Karimun Regency. This region has a wealth of capacity natural assets which include culinary, natural tourism and handicrafts. This counseling objectives to inspire the network to broaden their creativity in growing those capability sources. The consequences of network provider that initially did not recognize the possibilities that existed after receiving counseling they had been enthusiastic about growing their diverse creativity on how to utilize the assets discovered withinside the village into merchandise of excessive financial price. After following the network outreach, in addition they created a group that to assist this goal through setting up a 'Creative House for the Lembang Village Community'.


Community Empowerment counseling activities via Strengthening the Creative Economy for Members of the Bumi Mandiri Sejahtera Cooperative Lembang Village, Lembang District, West Bandung Regency offer blessings to the network. This may be visible from the passion of the network in asking questions and being prompted to expand their enterprise creativity. So this pastime wishes to be done on an ongoing basis.


Banyak potensi yang terdapat pada masyarakat pedesaan belum dimanfaatkan secara maksimal, salah satu diantaranya adalah potensi sunber daya manusia. Melalui kreatifitas yang dimilikinya masyarakat mampu mengubah sumberdaya yang terbatas dan bernilai jual rendah menjadi sumberdaya yang memiliki nilai ekonomis tinggi. Desa‘Lembang adalah satu desa yang berada di kawasan pesisir kabupaten Karimun dengan kekayaan sumberdaya alam yang sangat potensial antara lain kuliner, wisata alam dan kerajinan tangan. Penyuluhan ini bertujuan memotivasi masyarakat agar kreatif mengembangkan sumberdaya potensial tersebut. Hasil yang diharapkan dari kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini adalah masyarakat yang semula belum mengerti atau bahkan tidak mampu membaca peluang yang ada, setelah mendapat penyuluhan ini, mereka memiliki antusias untuk mengembangkan berbagai kreatifitasnya dalam upaya memanfaatkan sumberdaya desa menjadi produk yang bernilai ekonomi tinggi. Setelah mengikuti penyuluhan ini, masyarakat juga diharapkan mampu membuat suatu kelembagaan yang mendukung pencapaian tujuan tersebut yakni dengan mendirikan “Rumah Kreatif Masyarakat Desa Lembang”.’


Kegiatan penyuluhan Pemberdayaan Masyarakat Melalui Penguatan Ekonomi Kreatif Bagi Anggota Koperasi Bumi Mandiri Sejahtera Desa Lembang, Kecamatan Lembang, Kabupaten Bandung Barat memberi manfaat bagi masyarakat. Menilik tingkat antusias masyarakat dalam berkomunikasi serta motivasi mereka untuk mengembangkan kreatifitas usaha, kegiatan ini dipertimbangkan perlu ditindaklanjuti

Article Details

Section
Articles

References

Adiputra, I. G., Suprastha, N., & Thea H. R. (2019). Pengembangan Agrowisata Berbasis Tanaman Hias Untuk Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat di Kecamatan Parongpong Kabupaten Bandung Barat. Jurnal Kajian Pariwisata, Vol. 1, No. 1.

Chiteji, N. S., & Stafford, F. P. (1999). Portfolio choices of parents and their children as young Adults: Asset accumulation by african-american families. American Economic Review, 89(2), 377-380.

Chowa, G. N., & Despard, M. (2014). The influence of parental financial socialization on Youth's financial Behavior: Evidence from Ghana. Journal of Family and Economic Issues, 35(3), 376-389.

Hewitt, B., & Turrell, G. (2011). Short-term functional health and well-being after marital separation: Does initiator status make a difference? American Journal of Epidemiology, 173(11), 1308-1318.

Jorgensen, B. L., & Savla, J. (2010). Financial Literacy of Young Adults: The Importance of Parental Socialization. Family Relations, 59(4), 465-478.

Kim, J., & Chatterjee, S. (2013). Childhood financial socialization and young adults' financial management. Journal of Financial Counseling and Planning, 24(1), 61.

Weygandt, J., Kimmel, P., & Kieso, D. (2015). Financial Accounting: IFRS 3rd Edition. New Jersey: John Wiley & Sons.