PERANCANGAN DESAIN ASET GAME UNTUK PROMOSI KARAKTER VTUBER ALENKA INVENTRA

Isi Artikel Utama

Rasna
Darius Andana Haris
Carlene Lim

Abstrak

Games are quite often used by content creators and streamers to be used as content. Vtuber is a streamer and digital content creator who also uses games for the content. OmniVR is a studio that provides Virtual Reality services and games. OmniVR has a vtuber named Alenka that is developing and OmniVR wants to make a relaxing game for Alenka as a form of appreciation to fans and also in the hope of increasing Alenka's exposure. This design aims to produce 2D game asset design requirements for Alenka Inventra characters. In this design, several stages were carried out in the manufacturing method, namely problem identification, data collection, data analysis, research, creative process, and game asset creation. Based on the survey results, respondents want the vtuber element in the game they are playing. 2 examples of game asset designs that have been designed have been discussed with OmniVR and received good feedback from the concepts presented.


 


Game cukup sering dimanfaatkan oleh content creator dan streamer untuk dijadikan konten. Vtuber merupakan streamer maupun content creator berbentuk digital yang juga memanfaatkan game sebagai salah satu konten yang dibuat. OmniVR adalah studio yang memberi layanan Virtual Reality dan game. OmniVR memiliki vtuber bernama Alenka yang sedang berkembang dan OmniVR ingin membuatkan game yang santai untuk Alenka sebagai salah satu bentuk apresiasi kepada fans dan juga dengan harapan dapat menaikkan exposure dari Alenka. Perancangan ini bertujuan untuk menghasilkan kebutuhan desain asset game 2D untuk karakter Alenka Inventra. Dalam perancangan ini, dilakukan beberapa tahap pada metode pembuatan, yaitu identifikasi masalah, pengumpulan data, analisis data, riset, proses kreatif, dan pembuatan asset game. Berdasarkan hasil survey, responden menginginkan unsur vtuber pada game yang dimainkan. 2 contoh desain asset game hasil perancangan telah didiskusikan kepada pihak OmniVR dan mendapat feedback baik dari konsep yang dibawakan.

Rincian Artikel

Bagian
Articles

Referensi

P. Saputro, "Industri Game di Indonesia Sumbang Rp 24,8 Triliun Total PDB Nasional," 20 November 2021. [Online]. Available: https://inet.detik.com/games-news/d-5819963/industri-game-di-indonesia-sumbang-rp-248-triliun-total-pdb-nasional.

K. Morrissy, "UserLocal Data Ranking: There Are Now Over 16000 Virtual YouTubers," 20 October 2021. [Online]. Available: https://www.animenewsnetwork.com/interest/2021-10-20/userlocal-data-ranking-there-are-now-over-16000-virtual-youtubers/.178647.

A. Firgiawan, "DigiKagi Siap Ramaikan Ranah VTuber Indonesia!," 25 March 2022. [Online]. Available: https://www.kaorinusantara.or.id/newsline/177733/digikagi-siap-ramaikan-ranah-vtuber-indonesia.

P. Soenjoto, Animasi 2D, Elex Media Komputindo, 2017.

F. Thomas and O. Johnston, The illusion of life : Disney animation, Disney Editions, 1995.

B. Manderscheid, Beginning HTML5 Games with CreateJS, Apress, 2014