Kontribusi Self-Esteem dan Self-Determination terhadap Absenteeism pada Mahasiswa Universitas X
Main Article Content
Abstract
This research aimed an investigating the influence of self-esteem (Rosenberg, 1965) and self-determination (Sheldon & Deci, 1993) toward students’ absemnteeism. Absenteeism is the intention to leave the lecturers. Self-esteem is one’s evaluation about his/hers’ quality they perceive themselves as having. Self-determination is the act or power of making up one’s own mind about what to think or do, without outsife influence or compulsion. The hypothesis was that self-esteem and self-determination influenced the students’ absenteeism. This study involved 280 participants at X University using accidental sampling technique. Using logistic regression, the study showed that self-esteem and self-determination predicted student’ absenteeism for about 1.7%. In other words, self-esteem and self-determination in this study impacted students’ presence in class.
Keywords: Absenteeism, self-esteem, self-determinatiomn.
Article Details
Penulis yang mempublikasikan jurnal ini setuju dengan ketentuan sebagai berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan pekerjaan secara bersamaan berlisensi di bawah Creative Commons Attribution yang memungkinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal di jurnal ini.
- Penulis mampu untuk masuk ke dalam terpisah, pengaturan kontrak tambahan untuk distribusi non-eksklusif versi diterbitkan jurnal pekerjaan (misalnya, posting ke sebuah repositori institusi atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan publikasi awal di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mengirim karya mereka secara online.