HUBUNGAN RELIGIUSITAS DENGAN FLOW AKADEMIK PADA SISWA SMP YPM 4 BOHAR
Main Article Content
Abstract
This research is motivated by the problem of the academic flow phenomenon experienced by students, such as students having difficulty concentrating, being less happy when they get homework, and students who will learn if they get encouragement from parents or teachers. This research aims to determine the relationship between religiosity and academic flow in students. This research uses a quantitative correlational type of research. The number of subjects used in this research was 234 students of Junior High School YPM 4 Bohar, and the sample was determined using the proportionate stratified random sampling technique. Research data was collected using a religiosity and academic flow scale compiled by the researcher himself. Analysis of the results of this research used a correlation test assisted by the JASP application program version 0.16. The results of this research data analysis show a correlation coefficient value of 0.582 with a significance of 0.001 (< 0.05), which means the research hypothesis is accepted. There is a significant positive relationship between religiosity and academic flow in YPM 4 Bohar Middle School students. In this study, the religiosity factor had an influence of 44.6% in increasing academic flow.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang mempublikasikan jurnal ini setuju dengan ketentuan sebagai berikut:
- Penulis mempertahankan hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan pekerjaan secara bersamaan berlisensi di bawah Creative Commons Attribution yang memungkinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal di jurnal ini.
- Penulis mampu untuk masuk ke dalam terpisah, pengaturan kontrak tambahan untuk distribusi non-eksklusif versi diterbitkan jurnal pekerjaan (misalnya, posting ke sebuah repositori institusi atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan publikasi awal di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mengirim karya mereka secara online.
References
Adiyansah, N., Hidayah, N., & Safaria, T. (2019). Pengaruh teknik anchor for flow dalam meningkatkan flow akademik siswa. Prosiding Seminar Nasional Magister Psigologi Universitas Ahmad Dahlan, 65–70.
Alfarabi, A., Saraswati, P., & Dayakisni, T. (2017). Religiusitas Dengan Flow Akademik Pada Siswa. 3(2), 145–154.
Ancok, J., & Suroso. (2004). Psikologi Islami. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Arsa, A. A., Adiba, N. F., Min, M., Dzilkaromah, K., Liliani, D. A., Amien, H. B., & Qudsyi, H. (2022). Belajar Daring Pada Mahasiswa. KHAZANAH : Jurnal Mahasiswa, 14(1).
Aysila, F. A. (2021). Pengaruh Social Support Terhadap Flow Akademik Mhasiswa Yang Mengerjakan Skripsi. https://repository.unibos.ac.id/xmlui/bitstream/handle/123456789/1090/2021 Andi Fenita Aysila 4517091084.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Aziz, A. A., Setiawan, F., Salma, H., & Widyastuti, I. (2022). Manajemen Hubungan Orang Tua dan Guru dalam Pembentukan Karakter Siswa di SD Muhammadiyah Nitikan: Analisis Era Transisi Teknologi Pendidikan. Pandawa, 4(1), 122–140. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pandawa/article/view/1574
Bakker, A. B., Oerlemans, W., Demerouti, E., Slot, B. B., & Ali, D. K. (2011). Flow and performance: A study among talented Dutch soccer players. Psychology of Sport and Exercise, 12(4), 442–450. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2011.02.003
Compton, W. C. (2005). An Introduction To Positive Pychology. USA: Thomson Learning.
Gatari, A. (2020). Hubungan stres akademik dengan flow akademik pada mahasiswa. Cognicia, 8(1), 79–89. https://doi.org/10.22219/cognicia.v8i1.11739
Gioktavian, C. (2020). Hubungan antara religiusitas dengan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran kimia kelas xi ipa.
Harahap, P. I. (2021). Hubungan Regulasi Diri dan Dukungan Sosial dengan Prokrastinasi
Akademik pada Siswa di SMAN 1 Sunggal. Tabularasa: Jurnal Ilmiah Magister Psikologi, 3(2), 196–219. https://doi.org/10.31289/tabularasa.v3i2.667
Hergenhahn, B. R., & Olson, M. (2012). Theories Of Learning (Teori Belajar)-Edisi Ketujuh. Jakarta: Kencana Prenada Media.
Hidayati Nuril, & Aulia A Lilatuzzahro. (2019). Flow Akademik dan Prokrastinasi Akademik. Jurnal Psikologi, 6(2), 128–144.
Larasati, N. A., & Nastiti, D. (2022). The Relationship Between Social Support and Academic Flow in Junior High School Students. Indonesian Journal of Education Methods Development, 19, 1–7. https://doi.org/10.21070/ijemd.v19i.655
Li, N., & Murphy, W. H. (2018). Religious Affiliation, Religiosity, and Academic Performance of University Students: Campus Life Implications for U.S. Universities. Religion and Education, 45(1), 1–22. https://doi.org/10.1080/15507394.2017.1398561
Markamad, A., & Khuzemah. (2019). Faktor-faktor Yang Mepengaruhi Flow Akademik. 201–206.
Masviyah, R. J., & Mariyati, L. I. (2021). Hubungan Antara Efikasi Diri dan Religiusitas dengan Flow Akademik Pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. April, 160–172.
Ningtyas, W. D., & Nastiti, D. (2022). The Relationship Between Achievement Motivation and Academic Flow in Middle School Students of Muhammadiyah 8 Tanggulangin Sidoarjo during the Covid-19 Pandemic Hubungan Antara Motivasi Berprestasi dengan Flow Akademik Pendahuluan. 2, 1–8.
Prihandrijani, E. (2016). Pengaruh motivasi berprestasi dan dukungan sosial terhadap flow akademik pada siswa SMA X di Surabaya. In Tesis.
Purwati, E., & Akmaliyah, M. (2016). Hubungan antara Self Efficacy dengan Flow Akademik pada Siswa Akselerasi SMPN 1 Sidoarjo. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(2), 249–260. https://doi.org/10.15575/psy.v3i2.1113
Saadah, H. L., Lisnawati, & Kartika. (2020). Academic Integrity and Religiosity. 452(Aicosh), 193–195. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200728.043
Sampson, M. A. G. (2019). Analisis Statistik Menggunakan JASP: Buku Panduan Untuk Mahasiswa. London: University Of Greewich.
Sari, P., Kholidin, F. ., & Edmawati, M. D. (2019). Tingkatkan Kejenuhan Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama Di Kota Bandar Lampung. Journal Of Chemical Information And Modeling, 1(1), 45–52.
Setiyowati, A. J., Triyono, T., Rachmawati, I., & Hidayati, N. (2020). Academic Procrastination of High School Students in East Java. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 9(1), 53. https://doi.org/10.12928/psikopedagogia.v9i1.17907
Siroj, E. ., Sunarti, E., & Krisnatuti, D. (2019). Keberfungsian Agama di Keluarga, Ancaman, Interaksi Teman Sebaya, dan Religiusitas Remaja. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 12(1), 13–25. https://doi.org/10.24156/jikk.2019.12.1.13
Suminto, B., & Widhiarso, W. (2014). Aplikasi Model Rasch Untuk Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial-Edisi Revisi. Cimahi: Trim Komunikasi Publshing House.
Suryaratri, R. D., Komalasari, G., & Medellu, G. I. (2022). The Role of Academic Self-Efficacy and Social Support in Achieving Academic Flow in Online Learning. International Journal of Technology in Education and Science, 6(1), 164–177. https://doi.org/10.46328/ijtes.345