Efektivitas Social Media Marketing E-Commerce dalam Meningkatkan Brand Image Perusahaan (Survei Pada Pelanggan Tokopedia)

Defrianto Defrianto, Riris Loisa
| Abstract views: 104 | views: 82

Abstract

The research was done to determine the impact the of social media marketing will have on brand image Tokopedia. The research uses marketing communication theory, social media marketing, and brand image. Tokopedia is an e-commerce that offers a variety of products for its users starting with bill payment, electronics, beauty, automotive, and daily necessities. The approach used for this study is a quantitative approach with a survey method. The population in this study is the user of Tokopedia and the number of samples taken as much as 218 individuals and are using nonprobability sampling techniques with the purposive sampling approach. The data collected in this study is from a questionnaire. Based on the results of the research, it has been obtained that partial, there is an impact that social media marketing has had on the brand image Tokopedia. On the dimension of social media marketing, communication indicators are the highest indicator, and on the brand image dimension, brand benefit and competence indicators are the highest indicator. The relation that happened is only 28,3%. The rest of the 71,7% are affected by other factors outside the social media marketing activity.


Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui pengaruh social media marketing terhadap brand image Tokopedia. Penelitian ini menggunakan teori komunikasi pemasaran, social media marketing, dan brand image. Tokopedia merupakan e-commerce yang menawarkan berbagai macam produk-produk untuk penggunanya dimulai dari pembayaran tagihan, elektronik, kecantikan, otomotif, dan kebutuhan sehari-hari. Pendekatan yang digunakan untuk penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif dengan metode survey. Populasi dalam penelitian ini adalah pengguna Tokopedia dan jumlah sampel yang diambil sebanyak 218 orang dan menggunakan teknik nonprobability sampling dengan pendekatan purposive sampling. Data yang dikumpulkan dalam penelitian ini dengan menggunakan kuisioner. Berdasarkan hasil penelitian, maka diperoleh hasil bahwa secara parsial, ada pengaruh social media marketing terhadap brand image Tokopedia. Pada dimensi social media marketing, indikator komunikasi merupakan indikator yang tertinggi, dan pada dimensi brand image, indikator brand benefit and competence merupakan indikator tertinggi. Hubungan yang terjadi hanya sebesar 28,3%. Sisanya 71,7% dipengaruhi oleh faktor lain diluar kegiatan social media marketing.


 

Keywords

e-commerce; social media marketing; brand image. e-commerce; social media marketing; brand image.

Full Text:

PDF

References

Candraningrum, Diah Ayu., & Sisca Aulia. (2019). Komunikasi Bisnis Argegator Media Di Era Digital. Laporan Penelitian.

https://aseanup.com/top-e-commerce-sites-indonesia/

https://www.jurnal.id/id/blog/mengenali-media-yang-digunakan-dalam-strategi-pemasaran-tradisional/

Kotler, P., & Garry Armstrong. (2010). Prinsip-Prinsip Pemasaran, Jilid 1 dan 2 Edisi 12. Jakarta: Erlangga.

Kotler, P., & Garry Armstrong. (2012). Prinsip-Prinsip Pemasaran, Jilid 1 dan 2 Edisi 13. Jakarta: Erlangga.

Kriyantono, R. (2016). Teknik Praktisi Riset Komunikasi: Disertai Contoh Praktis Riset Media, Public Relations, Komunikasi Organisasi, Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Lucy Lee, J., James, J. D., & Kyoum Kim, Y. (2014). A Reconceptualization of Brand Image. International Journal of Business Administration, 5(4). https://doi.org/10.5430/ijba.v5n4p1

Morissan. (2012). Periklanan Komunikasi Pemasaran Terpadu. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sinaga, D. (2017). Pengaruh Social Media Marketing Vlogger Instagram Terhadap Aktivitas Pengguna Instagram (Studi Korelasional Tentang Pengaruh Social Media Marketing Oleh Vlogger Instagram Terhadap Aktivitas Pengguna Instagram Mahasiswa Ilmu Komunikasi Universitas Sumatera.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Yulianti, T., Suryana, A., & Zein, D. (2012). Hubungan Antara Brand Image dengan Keputusan Memilih Universitas Komputer Indonesia. Students E-Journal, 1(1), 25. Retrieved from http://jurnal.unpad.ac.id/ejournal/article/view/1647/pdf_10

Copyright (c) 2020 Prologia
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.