Peranan Public Relations Dalam Mempertahankan Eksistensi Ramayana

Citra Anggraini, Yugih Setyanto
| Abstract views: 287 | views: 2420

Abstract

Public Relations have a role to maintaining the company's existence. Existence is very necessary to be announced at the company. Lots of competing retail businesses provide all the needs of visitors and offer quality products at affordable prices. Thus the existence of a company as a characteristic is determined by competitors. This research uses the theory of existence and the role of PR. The research study used in this research is descriptive qualitative research with case study research methods and data collection techniques carried out by interviews, non-participant observation, literature study and documentation. The results of this study indicate that PR Ramayana carries out special activities and programs such as Corporate Social Responsibility (CSR) activities that maintain the name, image, and existence of the community. CSR activities are carried out not only in the form of financial assistance, but also in the form of public education. In addition, to keep pace with technological developments, Ramayana also pays attention to activities on social media.

 

Public Relations berperan dalam menjaga dan mempertahankan eksistensi perusahaannya. Eksistensi sangat dibutuhkan untuk menunjukkan keberadaan perusahaan di masyarakat. Banyak sekali bisnis retail yang bersaing menyediakan semua kebutuhan pengunjung secara lengkap dan menawarkan produk yang berkualitas dengan harga terjangkau. Dengan demikian dibutuhkan eksistensi perusahaan sebagai ciri khas yang membedakan dengan kompetitor Penelitian ini menggunakan teori eksistensi dan peranan PR. Pendekatan penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif deskriptif dengan metode penelitian studi kasus dan teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, observasi non-participant, studi pustaka dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukan bahwa PR Ramayana telah melakukan kegiatan dan program khusus seperti kegiatan Corporate Social Responsibility (CSR) yang bertujuan untuk mempertahankan nama, citra, dan eksistensi kepada masyarakat. Kegiatan CSR dilakukan tidak semata-mata dalam bentuk pemberian sumbangan dana, tetapi juga dalam bentuk edukasi kepada masyarakat. Selain itu, untuk mengimbangi perkembangan teknologi, Ramayana juga memperhatikan aktivitas di media sosial.

Keywords

company existence; corporate social response (CSR); role of PR; eksistensi perusahaan; peran PR

Full Text:

PDF

References

Cutlip, Scott M. et. al. (2007). Effective Public Realtions, Edisi IX, cetakan ke-2. Jakarta : Kencana.

Creswell, J. W. (2010). Research design: pendekatan kualitatif, kuantitatif, dan mixed. Yogyakarta: PT Pustaka Pelajar.

Iriantara, Yosal. (2004). Manajemen Strategis Public Relations. Jakarta: Ghalia.

Jefkins, Frank. (2003). Public Relations Edisi kelima, Jakarta: PT Gelora Aksara Pratama.

Moleong, Lexy J. (2005). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Ruslan, Rusady. (2005). Manajemen Public Relations dan Media Komunikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2005). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: CV. Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta

Susanto, Eko Harry. (2018). Komunikasi Manusia: Teori dan Praktik Dalam Penyampaian Gagasan. Jakarta: Penerbit Mitra Wacana Media

Copyright (c) 2020 Prologia
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.