Strategi Public Relations SmartSpin PR dalam Membangun Brand Image Klien (Studi Pada Re:ON comics)

Anastasia Stefany Susanto, Yugih Setyanto
| Abstract views: 99 | views: 117

Abstract

Public relations has a position and a very important role to support success of a company. However, not all companies know the application and function of public relations should be done to build the company's image. Therefore, a PR consultant appeared to help build the companies or brand image handled by presenting various creative communication strategies. Smartspin is one of the relatively new and expanding PR consultants that spreading its wings. The innovative PR strategy used by SmartSpin aims to help clients achieve their company's strategic goals. This research was conducted for explain the PR strategy used by SmartSpin in Re: ON comics as clients in building and enhancing their brand image. That approach used in this research is descriptive qualitative and with case study method. The research subject in this study is SmartSpin PR. While the object of research on this research is public relations strategy used by SmartSpin  to build brand client company image. Data is collected by doing interviews, documentation, and literature study. The conclusion of this research is SmartSpin uses the PR strategy in the form of events, publications, news, community involvement to build  the image of Re: ON comics.

 

PR mempunyai posisi dan peran yang sangat penting untuk menunjang keberhasilan dan kesuksesan suatu perusahaan. Namun, tidak semua perusahaan mengetahui penerapan dan fungsi PR yang seharusnya dilakukan untuk membangun citra perusahaan tersebut. Oleh sebab itu, hadirlah konsultan PR untuk membantu membangun citra perusahaan yang ditangani dengan menghadirkan berbagai strategi komunikasi kreatif. Smartspin merupakan salah satu konsultan PR yang terbilang baru dan tengah melebarkan sayapnya. Strategi PR inovatif yang digunakan oleh SmartSpin bertujuan untuk membantu klien mencapai tujuan strategis perusahaan mereka. Penelitian ini dilakukan untuk menjelaskan strategi PR yang digunakan oleh SmartSpin pada Re:ON comics sebagai kliennya dalam membangun dan membangun brand image mereknya. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif deskriptif dan dengan metode studi kasus. Subjek penelitian pada penelitian ini adalah SmartSpin PR. Sedangkan objek penelitian pada penelitian ini adalah strategi PR yang digunakan oleh SmartSpin dalam membangun brand image perusahaan klien. Data dikumpulkan dengan melakukan wawancara, dokumentasi, dan studi pustaka. Kesimpulan dari penelitian ini adalah SmartSpin menggunakan strategi PR berupa events, publications, news, community involvement untuk membangun citra Re:ON comics.

Keywords

brand image; public relations strategy; public relations consultant ; brand image; strategi public relations; konsultan PR

Full Text:

PDF

References

Gassing, Syarifuddin S., & Suryanto. (2016). Public Relations. Yogyakarta: ANDI.

Jefkins, Frank. (2004). Public Relations (ed. 5). Jakarta: Erlangga.

Kholifah, Siti., & Suyadyna, I Wayan. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif Berbagi Pengalaman dari Lapangan. Depok: PT Rajagrafindo Persada.

Kotler, Philip, & Keller, Kevin. (2009). Manajemen Pemasaran (ed. 13). Jakarta: Erlangga.

Lenvine, Michael. (2003). A Branded Word- Adventures in Humas and Creations of Superbrands. New Jersey: John Wiley & Sons.

Moleong, Lexy J., (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif (ed. 26). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rachmadi. (2011). Public Relation Dalam Teori dan Praktek. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Ruslan, Rosady. (2012). Manajemen Public Relations dan Media Komunikasi. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Sarosa, Samiaji. (2012). Penelitian Kualitatif Dasar-Dasar. Jakarta: Indeks.

Setyanto, Yugih., Angagrina, Paula., & Valentina, Anny. (2017). Branding yang dilakukan Humas Pada Perguruan Tinggi Swasta. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Seni, 01, 171-182.

Setyanto, Yugih., Angagrina, Paula. (2016). Media Sosial Sebagai Sarana Komunikasi Perusahaan dengan Media. Jurnal Komunikasi, 01, 1-3.

Van riel, C.B.M and Charles J. Fombrun. (2009). Essentials of Corporate Communication. New York: Routledge.

Copyright (c) 2020 Prologia
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.