Persepsi Khalayak pada Tayangan Konten Gaya Hidup Sehat oleh Influencer

Sekar Mayang Setyo Riani, Septia Winduwati
| Abstract views: 566 | views: 528

Abstract

Communication is a way of communicate a message or information so it would change or create a new perception. Nowadays the internet has grown so rapidly that Youtube has become one of the new media channels to do to change and create perception. One perception that can be created through Youtube is about healthy lifestyle. The purpose of this study was to determine the perceptions that arose after watching Yulia Baltschun's healthy lifestyle content based on theories about the process of perception formation. The author uses a qualitative approach and is  descriptive qualitative. The results of this study are changes in perception of a healthy lifestyle before and after watching content. So that proves that Yulia Baltschun's Youtube content is able to change the perception previously owned by the audience.

Komunikasi merupakan cara dalam menyampaikan pesan atau informasi sehingga mampu mengubah atau menciptakan persepsi. Saat ini internet telah berkembang dengan pesat sehingga Youtube menjadi salah satu media baru yang menjadi saluran untuk melakukan untuk mengubah dan menciptakan persepsi. Persepsi yang mampu diciptakan melalui Youtube salah satunya tentang gaya hidup sehat. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui persepsi yang timbul setelah menonton konten gaya hidup sehat Yulia Baltschun berdasarkan teori tentang proses terbentuknya persepsi. Penulis menggunakan pendekatan kualitatif dan bersifat deskriptif kualitatif. Hasil dari penelitian ini adalah terjadi perubahan persepsi gaya hidup sehat ketika sebelum dan setelah menonton konten. Sehingga membuktikan bahwa konten Youtube Yulia Baltschun mampu mengubah persepsi yang dimiliki sebelumnya oleh penonton.

Keywords

audience perception; new media; youtube; influencer; digital content

Full Text:

PDF

References

DeVito, Joseph A. (2013). Komunikasi Antar Manusia. Tangerang: Karisma Publishing Group.

Isabella, S., Dida, S., & Perbawasari, S. Personal Branding Yulia Baltschun Sebagai Diet Influencer Melalui Youtube. Jurnal Ilmu Komunikasi. (2019). Vol. 5, No. 2 Hal 357-371.

Moleong, Lexy J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rakhmat, Jalaludin. (2018). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sukendro, G., & Cecariyani, A. Analisis Strategi Kreatif dan Tujuan Konten Youtube (Studi Kasus Konten Prank Yudist Ardhana). Jurnal Ilmu Komunikasi. (2018). Vol. 2, No. 2, Hal 495-502.

Unchjana Effendy, O. (2015). Dinamika Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Copyright (c) 2020 Koneksi
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.