Representasi Profesi Jurnalis dalam Budaya Pop Korea: Analisis Resepsi Mahasiswa Jurnalis terhadap Drama Korea Pinocchio

Main Article Content

Shania Shania
Septia Winduwati

Abstract

This research explores the interpretation of the journalist profession in the Korean drama Pinocchio among college students, utilizing a qualitative approach, in-depth interview method, and study of literature. Employing mass communication theory, film as a product of mass communication, reception theory, and understanding of the journalism profession, the analysis involves open coding, axial coding, and selective coding techniques. Findings reveal three main positions among students in interpreting the journalism profession, with diverse perspectives on responsibilities, ethics, and challenges in the journalistic world. The study contributes to understanding the impact of mass media dramatization on students' perceptions of the journalism profession, with implications for the development of media representations and contemporary understanding.


Penelitian ini mengeksplorasi representasi profesi jurnalis dalam drama Korea Pinocchio di kalangan mahasiswa dengan pendekatan kualitatif, metode wawancara mendalam, dan studi literatur. Menggunakan teori komunikasi massa, film sebagai produk komunikasi massa, teori resepsi, dan pemahaman profesi jurnalis, analisis melibatkan teknik open coding, axial coding, dan selective coding. Temuan menunjukkan tiga posisi utama mahasiswa dalam memaknai profesi jurnalis, dengan perspektif yang beragam mengenai tanggung jawab, etika, dan tantangan di dunia jurnalistik. Hasil penelitian ini berkontribusi pada pemahaman dampak dramatization media massa terhadap persepsi mahasiswa terhadap profesi jurnalis, dengan implikasi untuk pengembangan representasi media dan pemahaman kontemporer.

Article Details

How to Cite
Shania, S., & Winduwati, S. (2025). Representasi Profesi Jurnalis dalam Budaya Pop Korea: Analisis Resepsi Mahasiswa Jurnalis terhadap Drama Korea Pinocchio. Koneksi, 9(2), 396–403. https://doi.org/10.24912/kn.v9i2.35429
Section
Articles
Author Biographies

Shania Shania, Universitas Tarumanagara

Fakultas Ilmu Komunikasi

Septia Winduwati, Universitas Tarumanagara

Fakultas Ilmu Komunikasi

References

Adizta Putri Sekarwangi, Ayub Ilfandy Imran. (2019). Penggunaan Bahasa Korea (Hangeul) dalam Instagram sebagai Bentuk Presentasi Diri. NYIMAK Journal of Communication.

Apriliani, R. a. (2019). Konstruksi Konsep Diri Mahasiswi Penggemar Budaya Populer Korea. Hermeneutika.

Ardianto, E. (2017). Komunikasi Massa: Suatu Pengantar. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Devianty, R. (2017). Bahasa Sebagai Cermin Kebudayaan. Tarbiyah.

dkk, P. (2019). K-Drama dan Penyebaran Korean Wave di Indonesia. ProTVF.

Emzir, S. R. (2015). Teori Dan Pengajaran Sastra. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Halik, A. (2013). Komunikasi Massa. Makassar: Alauddin University Press.

Johnson, M. (2020). The Global Impact of South Korean Popular Culture: Hallyu Unbound. Rowman & Littlefield.

Lee, S. (2013). Korean wave in Southeast Asia: Consuming Korean Popular Culture. Oxford Research Encyclopedia of Communication.

Nugroho, S. A. (2011). Hallyu Di Indonesia: Selama Dekade Pertama Pada Abad Ke21. Yogyakarta: Inakos.

Nurudin. (2017). Pengantar Komunikasi Massa. Jakarta: Rajawali Pers.

Putri, I. P. (2019). Pengaruh Terpaan Tayangan Drama Korea Pinochio Terhadap Minat Mahasiswa Menjadi Jurnalis (Studi Eksperimen Terhadap Mahasiswa Ilmu Komunikasi Angkatan 2016. PROTVF.

Romli, K. (2016). Komunikasi Massa. (Adipromo, Ed.) Jakarta: PT Grasindo.

Septadinusastra, V. A. (2021). Eksistensi Drama Korea pada Masa Pandemik Covid- 19 di Indonesia (Sebuah Kajian Budaya Populer Korea). Media Nusantara.

Vivian, J. (2008). Teori Komunikasi Massa (Vol. 8). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Wuryanata, E. W. (2011). Di antara Pusaran Gelombang Korea (Menyimak K-Pop di Indonesia). Jurnai Universitas Paramadina.

Yong, J. D. (2021). Ten Myths About the Korean Wave in the Global Cultural Sphere. International Journal of Communication 15, 4147-4164.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.