Implementasi Komunikasi Daring dalam Menunjang Jawa Barat sebagai Destinasi Pariwisata Cerdas

Main Article Content

Evi Novianti
Shandra Rama Panji Wulung

Abstract

Tourism communication currently tends to be online-based and refers to tourist behavior preferences. West Java as a tourism destination has a variety of online-based tourism communication. This study aims to identify the efforts of the Tourism and Culture Office of West Java in realizing West Java as a smart tourism destination through online communication and the Smiling West Java mobile application. The qualitative method is the approach in this study with primary and secondary data collection. The unit of analysis in this research covers the function of online communication media utilities and components of tourism destinations. This study uses qualitative analysis methods and content analysis methods and is complemented by descriptive qualitative analysis methods through data analysis before going to the field, data reduction, data presentation, and concluding. The efforts of the Tourism and Culture Office of West Java in communicating tourism through three main online media namely websites, social media, and mobile applications. Smiling West Java is a manifestation of smart tourism destinations owned by West Java and provides global scale competitiveness.

 

Komunikasi pariwisata saat ini cenderung berbasis daring dan mengacu kepada preferensi perilaku wisatawan. Jawa Barat sebagai destinasi pariwisata memiliki berbagai komunikasi pariwisata berbasis daring. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi upaya Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Provinsi Jawa Barat dalam mewujudkan Jawa Barat sebagai destinasi pariwisata cerdas melalui komunikasi daring dan aplikasi seluler Smiling West Java. Metode kualitatif menjadi pendekatan pada penelitian ini dengan pengumpulan data data primer dan sekunder. Unit analisis dalam penelitian mencakup fungsi utilitas media komunikasi daring dan komponen destinasi pariwisata. Penelitian ini menggunakan metode analisis kualitatif dan metode analisis isi dan dilengkap dengan metode analisis deskriptif kualitatif melalui analisis data sebelum ke lapangan, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Upaya Pemerintah Provinsi Jawa Barat melalui Dinas Pariwisata dan Kebudayaan dalam mengkomunikasikan pariwisata melalui tiga media daring utama yaitu situs web, media sosial, dan aplikasi seluler. Smiling West Java menjadi manifestasi destinasi pariwisata cerdas yang dimiliki oleh Jawa Barat dan memberikan daya saing skala global.

Article Details

How to Cite
Novianti, E., & Wulung, S. R. P. (2020). Implementasi Komunikasi Daring dalam Menunjang Jawa Barat sebagai Destinasi Pariwisata Cerdas. Jurnal Komunikasi, 12(1), 53–63. https://doi.org/10.24912/jk.v12i1.6971
Section
Articles

References

Anisa, R., & Rachmaniar, R. (2019). Media Informasi dan Komunikasi Pemerintah Provinsi Jawa Barat. Jurnal Lontar, 7(1), 36–40.

Atthahara, H. (2018). INOVASI PELAYANAN PUBLIK BERBASIS E-GOVERNMENT : STUDI KASUS APLIKASI OGAN LOPIAN DINAS KOMUNIKASI DAN INFORMATIKA DI KABUPATEN PURWAKARTA. JURNAL POLITIKOM INDONESIANA, 3(1), 66–77.

Boes, K., Buhalis, D., & Inversini, A. (2016). Smart tourism destinations: Ecosystems for tourism destination competitiveness. International Journal of Tourism Cities, 2(2), 108–124. https://doi.org/10.1108/IJTC-12-2015-0032

Buhalis, D. (2000). Marketing the competitive destination of the future. Tourism Management, 21(1), 97–116. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(99)00095-3

Buhalis, D., & Amaranggana, A. (2013). Smart Tourism Destinations. In Z. Xiang & I. Tussyadiah (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism 2014 (pp. 553–564).

Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-03973-2_40

Buhalis, D., & Amaranggana, A. (2015). Smart Tourism Destinations Enhancing Tourism Experience Through Personalisation of Services. In I. Tussyadiah & A. Inversini (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism 2015 (pp. 377–389). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-14343-9_28

Divinagracia, L. A., Divinagracia, M. R. G., & Divinagracia, D. G. (2012). Digital Media-Induced Tourism: The Case of Nature-based Tourism (NBT) at East Java, Indonesia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 57, 85–94. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.1161

Divya, K. (2016). Study and reviews of smart city based tourism mobile app. International Journal of Computer Trends and Technology (IJCTT), 35(5), 226–230.

Gretzel, U. (2011). Intelligent systems in tourism. Annals of Tourism Research, 38(3), 757–779. https://doi.org/10.1016/j.annals.2011.04.014

Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z., & Koo, C. (2015). Smart tourism: Foundations and developments. Electronic Markets, 25(3), 179–188. https://doi.org/10.1007/s12525-015-0196-8

Gustini, Y., Sanusi, I., & Muchtar, K. (2018). Pemerintah dalam Membentuk Citra Purwakarta Melalui Kearifan Lokal. Humas: Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat, 3(4), 97–115.

Koo, C., Shin, S., Kim, K., Kim, C., & Chung, N. (2013). Smart Tourism of the Korea: A Case Study. Smart, Open, and Social Information Systems, 138. http://aisel.aisnet.org/pacis2013/138

Lee, C.-F., & Huang, H.-I. (2014). The Attractiveness of Taiwan as a Bicycle Tourism Destination: A Supply-Side Approach. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 19(3), 273–299. https://doi.org/10.1080/10941665.2012.739190

Naibaho, W., & Yusrizal, F. (2017). Efektivitas Website Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Provinsi Jawa Barat sebagai Media Informasi Bagi Wisatawan. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Politik Universitas Riau, 4(2).

Neuhofer, B., Buhalis, D., & Ladkin, A. (2012). Conceptualising technology enhanced destination experiences. Journal of Destination Marketing & Management, 1(1–2), 36–46. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2012.08.001

Novianti, E., Nugraha, A. R., Komala, K., & Komariah. (2019). Tourism Communication 4.0 in Purwakarta Regency. Sores.

Nurfalah, F., & Wihayati, W. (2016). Peranan Media Promosi melalui Website yang Dilakukan Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Jawa Barat dalam Menumbuhkan Minat Berwisata di Cirebon. Jurnal Signal Unswagati.

Panuju, R., & Narena, I. (2019). Komunikasi Organisasi Bidang Reservasi Hotel. Jurnal Komunikasi, 11(1), 30–41.

Rencana Induk Pembangunan Kepariwisataan Provinsi Jawa Barat, 15 (2015).

Rachmayanti, M., & Nofharina, N. (2018). Analisis Strategi Promosi Dalam Pengembangan Pariwisata (Studi Kasus Pada Pariwisata Kabupaten Purwakarta). Jurnal Komunikasi Dan Media, 2(2), 1–17.

Setyanto, Y., & Winduwati, S. (2017). Diseminasi Informasi Terkait Pariwisata Berwawasan Lingkungan dan Budaya Guna Meningkatkan Daya Tarik Wisatawan (Studi pada Dinas Pariwisata Provinsi Nusa Tenggara Barat). Jurnal Komunikasi, 9(2), 164–175.

Tunggala, S., & Saadjad, K. A. (2019). Strategi Komunikasi pada Dinas Kebudayaan dan Pariwisata dalam Mempromosikan Objek Wisata Kabupaten Banggai. Jurnal Komunikasi, 11(2), 197. https://doi.org/10.24912/jk.v11i2.2714

Tunjungsari, H. K., Selamat, F., & Chairy, C. (2019). Pengukuran Destination Awareness Wisatawan Domestik pada Candi Muaro Jambi. Jurnal Komunikasi, 11(2), 233. https://doi.org/10.24912/jk.v11i2.5796

Wang, D., Li, X. (Robert), & Li, Y. (2013). China’s “smart tourism destination” initiative: A taste of the service-dominant logic. Journal of Destination Marketing & Management, 2(2), 59–61. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2013.05.004

Wulung, S. R. P. (2018). SPATIAL MODEL ANALYSIS OF BANDUNG BASIN GEOTOURISM DESTINATION [Bandung Institute of Technology]. https://digilib.itb.ac.id/gdl.php?mod=browse&op=read&id=jbptitbpp-gdl-shandraram-28074

Xiang, Z., & Gretzel, U. (2010). Role of social media in online travel information search. Tourism Management, 31(2), 179–188. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.02.016