Analisis Kegunaan Website Kementerian Agama Provinsi DIY dan Provinsi Riau

Main Article Content

M. Rafi
Achmad Nurmandi
Syed Agung Afandi

Abstract

At present, the usefulness of the website is seen only as a complement to the services of government agencies, many Ministry of Religion websites have an attractive appearance, but the quality of the information content presented on the website is not always updated. This study aims to analyze the use of the website of the Ministry of Religion of the Special Province of Yogyakarta and Riau Province. The research method used in this study is a qualitative research method to explore a case with data analysis techniques using the help of Nvivo12 Plus software. The results showed that in general the two websites both already have website content that refers to regulations, but in terms of the quality of presenting data, the website of the Ministry of Religion of Riau Province is considered better and meets 3 (three) website usability criteria, namely: Accessibility related to availability and ease of users to access content from a website can be seen from the comparison in terms of ease in understanding the appearance of the number of visitors between the two websites of the Ministry of Religion. second, Easy of use is related to the effort or effort made to use a website or how easily a website can be seen and differences in the availability of data that is still empty in some website columns, and third, namely Customization and Personalization relating to a website that provides content or content dynamic looks of the level of popularity of news on the website. 



Saat ini, kegunaan dari websiteterlihat hanya sebagai pelengkap dari pelayanan lembaga pemerintahan saja, banyak websiteKementerian Agama yang memiliki tampilan yang menarik, namun kualitas isi informasi yang disajikan di website tidak selalu di perbaharui. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kegunaan websiteKementerian Agama Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta dan Provinsi Riau. Metode Penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian kualitatif untuk mengeksplorasi suatu kasus dengan teknik analisis data menggunakan bantuan softwareNvivo12Plus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Secara umum kedua websitesama-sama telah memiliki konten websiteyang mengacu pada regulasi, namun dalam hal kualitas menyajikan data, website Kementerian Agama Provinsi Riau dinilai lebih baik dan memenuhi 3 (tiga) kriteria kegunaan websiteyaitu: Accessibility yang berkaitan dengan ketersediaan dan kemudahan pengguna untuk mengakses konten dari suatu website terlihat dari perbandingan dari sisi kemudahan dalam memahami tampilan jumlah pengunjung antara kedua website Kementerian Agama. kedua,Easy of use berkaitan dengan usaha atau upaya yang dilakukan untuk menggunakan sebuah website atau seberapa mudah website dapat digunakan terlihat dan perbedaan ketersediaan data yang masih kosong dibeberapa kolom website, dan ketiga yaitu Customization and Personalization yang berkaitan dengan suatu website yang menyediakan konten atau isi yang dinamis terlihat dari tingkat popularitas sebuah berita diwebsite.

Article Details

How to Cite
Rafi, M., Nurmandi, A., & Afandi, S. A. (2020). Analisis Kegunaan Website Kementerian Agama Provinsi DIY dan Provinsi Riau. Jurnal Komunikasi, 12(1), 92–107. https://doi.org/10.24912/jk.v12i1.6960
Section
Articles
Author Biographies

M. Rafi, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta

Master of Government Affairs and Administration, Jusuf Kalla School of Government,

Achmad Nurmandi, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta

Department of Government Science, Jusuf kalla School of Government,

Syed Agung Afandi, Universitas Abdurrab Pekanbaru

Department of Government Science

References

Alraja, M. N. (2016). The Effect Of Social Influence And Facilitatingconditions On E-government Acceptancefrom The Individual Employees’ Perspective. Polish Journal Of Management Studies, 14(2), 18–27. Https://Doi.Org/10.17512/Pjms.2016.14.2.02

Ariantoro, T. R. (2015). Penerapan Metode Usability Pada Sistem Informasi Pelayanan Pelanggan (Studi Kasus : Website Pdam Tirta Musi Palembang). Jurnal Informanika, 2(1), 1–9.

Batara, E., Nurmandi, A., Warsito, T., & Pribadi, U. (2017). Are Government Employees Adopting Local E-government Transformation?: The Need For Having The Right Attitude, Facilitating Conditions And Performance Expectations.

Transforming Government: People, Process And Policy, 11(4), 612–638. Https://Doi.Org/10.1108/TG-09-2017-0056

Beltahmamero. (2019). Efektivitas Electronic Government Dalam Pelayanan Publik (Studi Kasus Pada Website Www.Bantulkab.Go.Id Di Pemerintah Kabupaten Bantul). Jurnal Mahasiswa UGM.

Berlilana, B., Suyanto, M., & Luthfi, E. T. (2017). Pengaruh Penerapan Kualitas Kegunaan, Kualitas Informasi Dan Kualitas Interaksi Website Terhadap Kepercayaan Konsumen Hotel Di Kabupaten Banyumas. Jurnal IT CIDA, 3(2), 1–19.

Edam, N. S., Pangemanan, S., & Kairupan, J. (2018). Efektivitas Program Cerdas Command Center Sebagai Media Informasi Masyarakat Dalam Rangka Pelayanan Publik (Studi Di Kantor Walikota Manado). JURNAL EKSEKUTIF, 1(1).

Fauzi, L. M., Ajizah, S. N., Kurnia, D., & Yulianti, S. (2017). Efektivitas E-government Melalui Banserv Pada Kota Bandung. Jurnal Caraka Prabu, 1(2), 34–51.

Fuadi, A. I., & Marom, A. (2016). Implementasi E-government Melalui Media Informasi Publik Berbasis Website Daerah Di Kabupaten Tegal. Journal Of Public Policy And Management Review, 5(4), 285-298–298. Https://Doi.Org/10.14710/Jppmr.V5i4.13625

Hadijah, S. (2016). Penerapan Efektivitas E-government Kecamatan Kaliorang Kabupaten Kutai Timur. Jurnal Penelitian Mahasiswa, 1(2), 1–11.

Hanifah, R. (2016). Perangkingan Usability Website Menggunakan Metode Multiple Criteria Decision Analisys. Jurnal Ticom, 5(1), 7–15.

Hardono, W. (2016). Analisis Kualitas Dan Efektivitas E-government Sebagai Media Pelayanan Publik Di Pemerintah Daerah Istimewa Yogyakarta Tahun 2015. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik UMY, 1–15. Retrieved From Http://Repository.Umy.Ac.Id/Handle/123456789/8918

Hartana, M. (2015). Efektivitas Penerapan E-government Dalam Pencegahan Tindak Pidana Korupsi Di Lingkungan Pemerintahan Daerah. Jurnal Perhimpunan Mahasiswa Hukum Indonesia, 1(2), 60–87.

Hartati, S., & Wijaya, R. (2017). Implementasi Web Government Sebagi Media Informasi Potensi Desa Sukaraja. Jurnal TAM (Technology Acceptance Model), 7(0), 61–66.

Haryani, P. (2016). Evaluasi Kualitas Layanan E-government Pemerintah Kota Yogyakarta Dengan Metode E-Govqual Modifikasi. Simposium Nasional RAPI XV-FT UMS, 8.

Hassan, M. H., & Lee, J. (2015). Policymakers’ Perspective Towards E-Gov Success: A Potent Technology For Attaining Good Governance In Pakistan. International Conference On Digital Information Processing And Communications, 272–281. Https://Doi.Org/10.1109/ICDIPC.2015.7323041

Hassan, M. H., & Lee, J. (2019). Policymakers’ Perspective About E-government Success Using AHP Approach: Policy Implications Towards Entrenching Good Governance In Pakistan. Transforming Government: People, Process And Policy, 13(1), 93–118. Https://Doi.Org/10.1108/TG-03-2018-0017

Hasugian, P. S. (2018). Perancangan Website Sebagai Media Promosi Dan Informasi. Journal Of Informatic Pelita Nusantara, 3(1), 82–86.

Irawan, B. (2013). Studi Analisis Konsep E-government: Sebuah Paradigma Baru Dalam Pelayanan Publik. Jurnal Paradigma, 2(1), 174–201.

Jauhari, A., Basri, H., & Shabri, M. (2015). Penerapan Good Governanceberbasis E-government Dan Reformasi Birokrasi Dalam Rangka Meningkatkan Kinerja Satuan Kerja Pemerintah Aceh. Jurnal Administrasi Akuntansi : Program Pascasarjana Unsyiah, 4(3).

Manik, A., Salamah, I., & Susanti, E. (2017). Pengaruh Metode Webqual 4.0 Terhadap Kepuasan Pengguna Website Politeknik Negeri Sriwijaya. Jurnal Elektro Dan Telekomunikasi Terapan, 4(1), 477–477. Https://Doi.Org/10.25124/Jett.V4i1.994

Masyhur, F. (2017). Penelitian E-government Di Indonesia: Studi Literatur Sistematis Dari Perspektif Dimensi Pemeringkatan E-government Indonesia (Pegi) E-government Research In Indonesia: Systematic. Jurnal IPTEK-KOM: Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi Komunikasi, 19(1), 51–62. Retrieved From Https://Jurnal.Kominfo.Go.Id/Index.Php/Iptekkom/Article/View/51-62

Mohajan, H. K. (2018). Qualitative Research Methodology In Social Sciences And Related Subjects. UTC Journal Of Economic Development, Environment And People, 7(1), 23–48. Retrieved From Https://Mpra.Ub.Uni-Muenchen.De/85654/1/MPRA_Paper_85654.Pdf

Mukmin, A. (2017). Efektifitas Penanganan Keluhan Masyarakat Berbasis E-government (Studi Tentang Unit Pelayanan Informasi Dan Keluhan (UPIK) Kota Yogyakarta Tahun 2015. Skripsi Jurusan Ilmu Pemerintahan UMY.

Napitupulu, D. (2015). Kajian Faktor Sukses Implementasi E-government Studi Kasus: Pemerintah Kota Bogor. Jurnal Sistem Informasi, 5(3), 229–236. Https://Doi.Org/10.24089/J.Sisfo.2015.03.009

Napitupulu, D., Sensuse, D. I., & Sucahyo, Y. G. (2017). Critical Success Factors Of E-government Implementation Based On Meta-Ethnography. International Conference On Cyber And IT Service Management, 1–6. Https://Doi.Org/10.1109/CITSM.2017.8089300

Napitupulu, D., Syafrullah, M., Rahim, R., Amar, A., & Sucahyo, Y. G. (2018). Content Validity Of Critical Success Factors For E-government Implementation In Indonesia. IOP Conference Series: Materials Science And Engineering, 352(1). Https://Doi.Org/10.1088/1757-899X/352/1/012058

Noveriyanto, B., Nisa, L. C., Bahtiar, A. S., Sahri, S., & Irwansyah, I. (2018). E-government Sebagai Layanan Komunikasi Pemerintah Kota Surabaya (Studi Kematangan E-government Sebagai Layanan Komunikasi Government To Government, Government To Citizen, Government To Business). Profetik: Jurnal Komunikasi, 11(1), 37–53. Https://Doi.Org/10.14421/Pjk.V11i1.1371

Nugroho, S. A. (2017). Faktor-Faktor Penghambat Pelayanan Berbasis E- Government Pada Pembayaran Pajak Kendaraan Bermotor Dengan Sistem Anjungan Transaksi Mesin Kantor Bersama Samsat Di Surabaya Timur. Jurnal Kebijakan Dan Manajemen Publik, 5(2), 8.

Nur Azizah, R. S. K. (2018). Melawan Radikalisme Melalui Website. Jurnal ASPIKOM, 3(5), 942–957.

Patrik Aspers, U. C. (2019). What Is Qualitative In Qualitative Research. Qualitative Sosiology, 42(2), 139–160. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.1007/S11133-019-9413-7

Puspitasari, A. E., & Harsasto, P. (2019). Penerapan Transparansi Melalui Website (www.jakarta.go.id) Pemerintah Provinsi Dki Jakarta (Periode Tahun 2017-2018). Journal Of Politic And Government Studies, 8(2), 91–100.

Putri, N. Aslamaturrahmah D., & Darmawan, E. (2018). E-Readiness Provinsi Kepulauan Riau Dalam Penerapan E-government (Studi Terhadap Kepri Smart Province). KEMUDI : Jurnal Ilmu Pemerintahan, 3(1), 173–192.

Rahmah, S. U., & Ranu, M. E. (2015). Efektivitas Kerja Pegawai Dalam Menerapkan E-Office Untuk Mendukung E-government Dalam Kegiatan Korespondensi Kedinasan Di Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Universitas Negeri Surabaya, 20.

Ramdani, E. M. (2018). Analisis Efektivitas Pelaksanaan E-government Di Tingkat Kelurahan. Sawala : Jurnal Administrasi Negara, 6(1), 31. Https://Doi.Org/10.30656/Sawala.V6i1.520

Rubiyanto, R. (2019). Implementasi Kebijakan E-government Pada Badan Perencanaan Pembangunan Daerah Kabupaten Nganjuk. Jurnal Mediasosian : Jurnal Ilmu Sosial Dan Administrasi Negara, 2(1). Https://Doi.Org/10.30737/Mediasosian.V2i1.205

Salsabila, L., & Purnomo, E. P. (2017). Establishing And Implementing Good Practices E-government (A Case Study : E-government Implementation Between Korea And Indonesia). Asean/ Asia Academic Society International Conference (Aasic), 5, 221–229.

Siddique, W. (2016). Critical Success Factors Affecting E-government Policy Implementation In Pakistan. Journal Of Edemocracy And Open Government, 8(1), 102–126. Https://Doi.Org/10.29379/Jedem.V8i1.398

Sriyati, Fiqih Satria, Sri Hartati, S. (2015). Pemanfaatan E-government Sebagai Media Promosi Di Bidang Pariwisata Ekonomi Kreatif (Studi Kasus : Dinas Pariwisata Ekonomi Kreatif, Kabupaten Pesawaran). Jurnal STMIK Pringsewu Lampung, 80–87.

Susanto, T. D. (2015). Measuring E-government Implementation Program: A Case Study Of Surabaya City, Indonesia. International Journal Of Information Systems And Engineering, 3(1), 151–159. Https://Doi.Org/10.24924/Ijise/2015.11/V3.Iss1/151.159

Utami, L. A., Ishaq, A., & Maulidiyah, N. (2018). Analisa Pengaruh Kualitas Website PPDB Terhadap Kepuasan Pengguna. Jurnal & Penelitian Teknik Informatika, 3(1), 31–37. Https://Doi.Org/10.33395/Sinkron.V3i1.10146

Welsh, E. (2002). Dealing With Data: Using Nvivo In The Qualitative Data Analysis Process. Forum: Qualitative Social Research Sozialforschung, 3(2), 9.

Wiratmo, L. B., Irfan, N., & Kuwatono, K. (2017). Website Pemerintah Daerah Sebagai Sarana Online Public Relations. Jurnal ASPIKOM, 3(2), 326–339.

Zulfahmi, Muhammad Badri, L. S. (2019). Efektivitas Media E-government Dalam Mendukung Transparansi Informasi Di Kantor Wilayah Kementerian Agama Provinsi Riau. Jurnal Riset Mahasiswa Dakwah Dan Komunikasi, 1(1), 1–11.