PUSAT KEGIATAN KAUM MILLENIAL

Main Article Content

Denny Kusuma

Abstract

One of the characteristics of millennials is being creative. However, this creativity has not been utilized fully due to the absent of spare rooms to be used, whilst the main drive of creative industry is millennials themselves. The government begins to realize the importance of the emergent creative industry that can play a big role in the overall economy of the country. So, the government is currently trying to provide various spaces to accommodate them, likewise supporting them to open up to possibilities and innovation that drives them towards the creation of start-up companies. Millennial Hub that is situated at Grogol functions as a space for millennials to co-share, co-develop, open up ideas and creativity in order to assemble start-up companies or innovative produces that can increase the creative economy on a nationwide or global scale. Here, there are two main programs: millennial hall and creative hub. Both spaces support each other – creative hub functions as a space for the millennial generation to develop their creativity, meanwhile millennial hall functions as a space for them to exhibit their own creative innovations so as to be acknowledged by the public that can help in the investment on the nation or global scale.


Abstrak

Salah satu karakteristik millennial adalah kreatif, di mana kreativitas millennial ini belum tersalurkan secara maksimal dengan adanya wadah-wadah yang dapat menampungnya, sedangkan pendorong utama industri kreatif utama saat ini adalah generasi millennial tersebut. Pemerintah pun mulai menyadari akan pentingnya industry kreatif ini untuk mendorong perekonomian negara. Oleh karena itu maka pemerintah mulai membuat wadah-wadah untuk menampung dan juga mendorong generasi millennial ini untuk menyalurkan hingga akhirnya membentuk perusahaan-perusahaan baru dalam bidang industri kreatif. Pusat Kegiatan Kaum Millenial atau Millennial Hub yang terletak di Grogol ini difungsikan sebagai wadah bagi generasi millennial untuk saling berbagi, mengembangkan dan menyalurkan ide dan kreativitas mereka hingga akhirnya mereka dapat membentuk dan menghasilkan perusahaan start-up maupun sesuatu yang berguna untuk meningkatkan ekonomi kreatif baik skala nasional maupun internasional. Di dalam Pusat Kegiatan Kaum Millenial ini terdapat 2 program utama yaitu Balai Millennial dan Pusat Kreativitas dimana kedua program ini saling mendukung satu dengan lainnya dimana Pusat Kreativitas difungsikan sebagai wadah bagi generasi millennial untuk menyalurkan dan mengembangkan kreativitasnya, sedangkan Millennial Hall difungsikan sebagai wadah bagi mereka untuk menunjukkan hasil dari kreativitasnya tersebut hingga diketahui dan diakui oleh masyarakat dan dapat dibantu kembangkan hingga skala nasional maupun internasional.


Article Details

Section
Articles

References

Ali, H. (2019, 3 Januari) “Generasi Millennial Indonesia: Tantangan dan Peluang Pemuda Indonesia”. http://alvara-strategic.com/generasi-millennial-indonesia-tantangan-dan-peluang-pemuda-indonesia/

Armstrong, M. (2017, 26 Juni). “War of the Words: Millenials vs. Baby Boomers”.

https://www.statista.com/chart/9959/war-of-the-words_-millenials-vs-baby-boomers/

Bardram, J. (2004). Architectural Prototyping: An Approach for Ground Architectural Design and Learning. Denmark:University of Aarhus

DesMarais, C. (2019, 5 Januari). “27 Experts Tips for Marketing to Millennials”. https://www.inc.com/christina-desmarais/27-expert-tips-for-marketing-to-millennials.html

Farrington, R. (2019, 8 Januari). “What is The Millennial Age Range and What Does That Mean Financially?”. https://thecollegeinvestor.com/19793/millennial-age-range/

Hamling, S. (2019, 4 Januari). “How to Market to Millenials: 5 Brands Who are Doing it Right”. https://artplusmarketing.com/how-to-market-to-millennials-5-brands-who-are-doing-it-right-9273d35b43cf

Johansson, A. (2019, 2 Januari). “Why Millennials Are Introducing Creativity To Diversity And Inclusion Programs”. https://www.forbes.com/sites/annajohansson/2017/09/12/why-millennials-are-introducing-creativity-to-diversity-and-inclusion-programs/

Kane, S. (2019, 28 Mei). “The Common Characteristics of Millenial Professionals”.

https://www.thebalancecareers.com/common-characteristics-of-generation-y-professionals-2164683

Kemenristekdikti. (2019, 13 Februari). “Kemenristekdikti Siapkan SDM Milenial Indonesia Kreatif, Inovatif, dan Berdaya Saing Tinggi”. https://www.ristekdikti.go.id/kabar/kemenristekdikti-siapkan-sdm-milenial-indonesia-kreatif-inovatif-dan-berdaya-saing-tinggi/

Klam, A.(1980). Space and Material: Towards An Architectural Typology. Paris: Massachusetts Institute of Technology

Lucas, R. (2019, 24 Juni) “If you work in the creative industries you’re in business”.

https://www.edinburghnews.scotsman.com/news/opinion/if-you-work-in-the-creative-industries-you-re-in-business-robert-lucas-1-4952175

Moneo, R. (1978). Oppositions. The Institute for Architecture and Urban Studies

Mahrizal, V. (2019, 5 Januari). “Bekraf Siapkan Rp630 Miliar untuk Pelaku Ekonomi Kreatif di 2019”. http://jogja.tribunnews.com/2019/01/22/bekraf-siapkan-rp630-miliar-untuk-pelaku-ekonomi-kreatif-di-2019

Merina, N. “Apa Ekonomi Kreatif dan Potensi Besar Bagi UKM”. http://goukm.id/ekonomi-kreatif/

Nadia, C. (2019, 7 Januari) “Data Statistik dan Hasil Survei Khusus Ekonomi Kreatif”. 7 Januari 2019. http://www.bekraf.go.id/pustaka/page/data-statistik-dan-hasil-survei-khusus-ekonomi-kreatif

Purwandi, L. (2019, 12 Februari) “Indonesia 2020: The Urban Middle Class Millenials”..https://www.researchgate.net/publication/314448735_Indonesia_2020_The_Urban_Middle_Class_Millenials

Suhariyanto. (2017). Tenaga Kerja Ekonomi Kreatif 2011-2016. Jakarta: Badan Ekonomi Kreatif

Suharjanto, G. Keterkaitan Tipologi Dengan Fungsi Dan Bentuk: Studi Kasus Bangunan Masjid. Jakarta: Binus University

Tatyana, I. (2019, January 03). Infografis Ringkasan Data Statistik Ekonomi Kreatif Indonesia. http://www.bekraf.go.id/berita/page/9/83-infografis-ringkasan-data-statistik-ekonomi-kreatif-indonesia

Tumoutou. (2019, January 03). Jumlah Penduduk DKI Jakarta Tahun 2018. https://tumoutounews.com/2018/12/05/jumlah-penduduk-dki-jakarta-tahun-2018/

United Nation. (2019, January 4). Sustainable Development Goals. https://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/