PENGARUH LIQUIDITY, LEVERAGE, PROFITABILITY DAN CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY TERHADAP FIRM VALUE

Main Article Content

Chuandry Andika
Merry Susanti

Abstract

The main purpose of this research is to analyze the effect of liquidity, leverage, profitability, and corporate social responsibility towards firm value on listed manufacturing companies in Indonesia Stock Exchange (IDX). This research used 204 data samples consisted of 74 manufacturing companies listed on the Indonesia Stock Exchange during the 2018-2020 period. This research used Eviews 12 in processing research data. The result obtained from this research indicates that liquidity has negative and no significant effect on firm value. Leverage has negative and significant effect on firm value. Profitability has positive and no significant effect on firm value. Corporate social responsibility has negative and no significant effect on firm value.

Article Details

Section
Articles

References

Armika, A. A. A. M., & Suryanawa, I. K. (2018). Pengaruh Pengungkapan Tanggung Jawab Sosial Pada Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Pemoderasi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 22(1), 80–107.

Dewi, V. S., & Ekadjaja, A. (2020). Pengaruh Profitabilitas, Likuiditas dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Manufaktur. Jurnal Multiparadigma Akuntansi Tarumanagara, 2(1), 118–126.

Dirganpratiwi, P., & Yuniati, T. (2021). Pengaruh Profitabilitas, Leverage dan Likuiditas Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Food and Beverage Yang Terdaftar Di BEI. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen, 10(4), 1–17.

Farizki, F. I., Suhendro., & Masitoh, E. (2021). Pengaruh Profitabilitas, Leverage, Likuiditas, Ukuran Perusahaan Dan Struktur Aset Terhadap Nilai Perusahaan. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 5(1), 17–22.

Herawan, F., & Dewi, S. P. (2021). Pengaruh Profitabilitas, Leverage, Likuiditas, dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Multiparadigma Akuntansi Tarumanagara. 3(1), 137–145.

Loekito, V., & Setiawati, L. W. (2021). Analisis Pengaruh Corporate Social Responsibility, Ukuran Perusahaan, dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Tahun 2017–2019. BALANCE: Jurnal Akuntansi, Auditing dan Keuangan, 1–26.

Mareta, S., & Yanti, I. D. (2019). The Influence of Liquidity, Leverage and Profitability on Company Value (Empirical Study on Basic Industry and Chemical Companies Listed on Indonesia Stock Exchange). International Journal of Multidisciplinary Research (IJMR), 5(7), 194–198.

Puspitasari, A., & Srimindarti, C. (2022). Pengaruh Corporate Social Responsibility, Leverage dan Woman on Board terhadap Firm Value. Owner: Riset & Jurnal Akuntansi, 6(2), 1269–1280.

Putri, K. A. T., & Mardenia, L. (2019). Pengaruh GCG, CSR, Profitabilitas dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmiah Wahana Akuntansi, 14(2), 156-169.

Rejeki, H. T., & Haryono, S. (2021) Pengaruh Leverage dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan di Indonesia. Jurnal Ilmu Akuntansi, 3(1), 2714-6340.

Ross, S. A. (1973). The Economic Theory of Agency: The Principal’s Problem. The American Economic Review, 63(2), 134–139.

Spence, M. (1973). Job Market Signaling. The Quarterly Journal of Economics, 87(3), 355-374

Sudiani, N. K. A., & Darmayanti, N. P. A. (2016). Pengaruh Profitabilitas, Likuiditas, Pertumbuhan, dan Investment Opportunity Set Terhadap Nilai Perusahaan. E-Jurnal Manajemen Unud, 5(7), 4545–4547.

Suwardika, I. N. A., & Mustanda, I. K. (2017). Pengaruh Leverage, Ukuran Perusahaan, Pertumbuhan Perusahaan, dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Properti. E-Jurnal Manajemen Unud, 6(3), 1248–1277.

Wijaya, I. P. I., & Wirawati, N. G. P. (2019). Good Corporate Governance Sebagai Pemoderasi Pengaruh Profitabilitas dan Corporate Social Responsibility pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 26(2), 1436-1463.

Yanti, I. G. A. D. N., & Darmayanti, N. P. A. (2019). Pengaruh Profitabilitas, Ukuran Perusahaan, Struktur Modal, Dan Likuiditas Terhadap Nilai Perusahaan Makanan dan Minuman. E-Jurnal Manajemen, 8(4), 2297–2324.