DETERMINAN NILAI PERUSAHAAN PADA PERUSAHAAN MANUFAKTUR DI INDONESIA
Main Article Content
Abstract
The purpose of this study is to obtain empirical evidence about factors affecting firm value in manufacturing companies listed on Indonesia Stock Exchange for the years 2017-2019. Sample selection technique that used is purposive sampling method and acquired 78 companies. Data processing technique using multiple linear regression analysis with the Eviews 12 software. The results showed that profitability has positive significant effect on firm value, liquidity has negative significant effect on firm value, while leverage, firm size, and CSR do not have significant effect on firm value. The implication of this research is to provide information for investors that should study the company's financial statements carefully before decided to invest in a company.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Jurnal Komunikasi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Adiputra I. G., & Hermawan A. (2020). The Effect of Corporate Social Responsibility, Firm Size, Dividend Policy and Liquidity on Firm Value: Evidence from Manufacturing Companies in Indonesia, International Journal of Innovation, Creativity and Change. 11(6), 325-338.
Anggraini, S., & Widhiastuti, R. N. (2020). Analisis Pengaruh Profitabilitas, Likuiditas, Leverage, dan Aktivitas Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan pada Perusahaan Sektor Pertambangan di Bursa Efek Indonesia (BEI) Periode 2015 – 2018. Jurnal Kompleksitas, 9(11), 1–11.
Anjani, N. & Astika, I. B. P. (2018). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility pada Nilai Perusahaan dengan Likuiditas Perusahaan Sebagai Pemoderasi. E-Jurnal Universitas Udayana. 24(2), 899-928.
Ardianto, M. J., Chabachib, M., & Mawardi, W. (2017). Pengaruh Kepemilikan Institusional, DER, ROA, dan Current Ratio Terhadap Nilai Perusahaan dengan Kebijakan Dividen Sebagai Variabel Intervening (Studi pada Perusahaan Manufaktur di BEI Periode Tahun 2011-2015). Jurnal Universitas Diponegoro, 1–10.
Basuki, T. A., dan Prawoto, N. (2016). Analisis Regresi dalam Penelitian Ekonomi & Bisnis: Dilengkapi Aplikasi SPSS & Eviews. Depok: PT Rajagrafindo Persada.
Brigham, E. F., & Houston, J. F. (2019). Fundamentals of Financial Management 15th Edition. Boston: Cengage Learning, Inc.
Hamzah A. et al. (2018). Capital Ownership Structure and Decision on Financial Market Reaction and Corporate Value. International Journal of Innovative Science and Research Technology. 3(9), 395-406.
Hapsari, A. A. (2018). Pengaruh Good Corporate Governance (GCG) dan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan. E-Jurnal Universitas Widyatama. 1(1), 211-222.
Herninta, T. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan Manufaktur di Bursa Efek Indonesia. E-Jurnal Universitas Bina Nusantara. 22(3), 325-336.
Indrayani, N. K., Endiana, I. D. M., & Pramesti, I. G. A. A. (2021). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Kebijakan Dividen, Akuntansi Lingkungan, Leverage dan Likuiditas Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Kharisma, 3(1), 52–62.
Jensen, M. C., & Meckling, W. (1976). Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Cost and Ownership Structure. Journal of Finance Economic, 3(4). 305-360.
Kristi, N. M., & Yanto, H. (2020). The Effect of Financial and Non-Financial Factors on Firm Value. Accounting Analysis Journal, 9(2), 131-137.
Merzyana, F. dan Dermawan, E. S. (2020). Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan Manufaktur Yang Terdafar di BEI. Jurnal Multiparadigma Akuntansi, 2(1), 376-384.
Murtini, N. K., Putra, I. G. C., & Manuari, I. A. R. (2021). Pengaruh Kinerja Keuangan, Ukuran Perusahaan, dan Kebijakan Dividen Terhadap Nilai Perusahaan Manufaktur. E-jurnal Universitas Mahasaraswati Denpasar, 1(1), 318–327.
Putra, Y. D., & Sudirgo, T. (2019). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan pada Perusahaan Manufaktur di Indonesia. Jurnal Multiparadigma Akuntansi, 1(2), 543–552.
Rahmantio, I., Saifi, M., & Nurlaily, F. (2018). Pengaruh Debt to Equity Ratio, Return on Equity, Return on Asset dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan (Studi pada Perusahaan Pertambangan Yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Tahun 2012-2016). Jurnal Administrasi Bisnis, 57(1), 151–159.
Rahmi, Y. Y., Indrayeni, & Wijaya, R. S. (2019). Pengaruh CSR Terhadap Nilai Perusahaan dengan Kinerja Keuangan sebagai Variabel Intervening pada Perusahaan Pertambangan Yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia (BEI) Tahun 2013-2017. Jurnal Menara Ilmu, 13(3), 158–167.
Rostanti, M., & Effendi, M. S. (2019). Pengaruh Return on Equity, Debt to Equity Ratio, Current Ratio dan Inflasi Terhadap Nilai Perusahaan Sektor Property dan Real Estate Yang Tercatat di Bursa Efek Indonesia Periode 2011- 2018. Ikra-Ith Ekonomika, 2(3), 111–121.
Spence, M. (1973). Job Market Signaling. The Quarterly Journal Of Economics. 87(3), 355-374.
Sujardi, L. (2019). Faktor Yang Memengaruhi Nilai Perusahaan Manufaktur di BEI. E-Jurnal Universitas Tarumanagara. 3(2), 331-341.
Suwarno, J. A., & Susanto, L. (2021). Faktor-Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Nilai Perusahaan, Jurnal Multiparadigma Akuntansi, 3(2), 814–823.
Vira, A. N., & Wirakusuma, M. G. (2019). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility pada Nilai Perusahaan dengan Good Corporate Governance Sebagai Pemoderasi. E-Jurnal Akuntansi, 26(2) 1299-1326.