PENGARUH FIRM VALUE DENGAN CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY SEBAGAI VARIABEL MODERATING
Main Article Content
Abstract
The purpose of this research is to gain empirical evidence about the effect of profitability, leverage, and institutional ownership on firm value moderated by corporate social responsibility (CSR) in property and real estate companies listed in Indonesia Stock Exchange for 2017-2019. This research used 120 samples of property and real estate companies selected through purposive sampling technique. The data used are secondary data in the form of company annual reports. The data are processed using Eviews version 11. The results of this research indicate that profitability has no effect on firm value, leverage has a positive effect on firm value, institutional ownership has no effect on firm value, CSR is unable to moderate the effect of profitability on firm value, CSR weakens the effect of leverage on firm value, and CSR is unable to moderate the effect of institutional ownership on firm value.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Jurnal Komunikasi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Aries, H. P. (2011). Valuasi Perusahaan. Jakarta Pusat: PPM.
Darmayanti, F. E., Sanusi, F., & Widya, I. U. (2018). Pengaruh Kepemilikan Manajerial, Kepemilikan Institusional dan Kebijakan Hutang Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Manajemen dan Bisnis, XI (1), 1 – 20.
Dewi, N. M. L., & Suputra, I. D. G. D. (2019). Pengaruh Profitabilitas dan Leverage pada Nilai Perusahaan dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Pemoderasi. E-Jurnal Akuntansi, 28(1), 26 – 54.
Haniffa, R. M., & Cooke, T. E. (2005). The Impact of Culture and Governance on Corporate Social Reporting. Journal of Accounting and Public Policy, 24(5), 391 – 430.
Jamil, S., Erinos, N. R., & Afriyenti, M. (2019). Pengaruh Kepemilikan Institusional terhadap Nilai Perusahaan Dimoderasi oleh Corporate Social Responsibility. Jurnal Eksplorasi Akuntansi, 1(1) Seri D, 487 – 503.
Jensen, M. C., & Meckling, W. H. (1976). Theory Of The Firm : Managerial Behavior, Agency Costs, And Ownership Structure. Journal of Financial Economics, 3, 305-360.
Jogiyanto. (2003). Teori Portofolio Dan Analisis Investasi. Yogyakarta: BPFE.
Lestari, L. (2017). Pengaruh Kepemilikan Institusional dan Struktur Modal Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 2(S1), 293 – 306.
Margaretha, F. (2011). Manajemen Keuangan untuk Manajer Non Keuangan. Jakarta: Salemba Empat.
Nila, L., & Suryanawa, I. K. (2018). Pengaruh Profitabilitas dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility Sebagai Pemoderasi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 23(3), 2145–2174.
Nuansari, S. (2020). Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan Dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Sosial dan Budaya Syar-i, 7(4), 371 – 394.
Tarjo. (2008). Pengaruh Konsentrasi Kepemilikan Institusional dan Leverage Terhadap Manajemen Laba, Nilai Pemegang saham serta Cost of Equity Capital. Simposium Nasional Akuntansi XI, Vol.11.
UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 40 TAHUN 2007 TENTANG PERSEROAN TERBATAS. 16 AGUSTUS 2007. JAKARTA.
Wahyuni., Putra, I. N. N. A., & Hidayati, S. A. (2018). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility (CSR) Sebagai Variabel Pemoderasi. JMM UNRAM, 7(2), 72 – 85.
Wiagustini, N. L. P. (2010). Dasar-Dasar Manajemen Keuangan. Denpasar: Udayana University Press.
Widyaningsih, D. (2018). Kepemilikan Manajerial, Kepemilikan Institusional, Komisaris Independen, Serta Komite Audit Pada Nilai Perusahaan Dengan Pengungkapan CSR sebagai Variabel Moderating dan Firm Size sebagai Variabel Kontrol. Jurnal Akuntansi dan Pajak, 19(1), 38 – 52.
Wulandari, N. M. I., & Wiksuana, I. G. B. (2017). Peranan Corporate Social Responsibility Dalam Memoderasi Pengaruh Profitabilitas, Leverage, dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. E-Jurnal Manajemen Unud, 6(3), 1278 – 1311.
www.idx.co.id