FAKTOR YANG MEMPENGARUHI FIRM VALUE PADA PERUSAHAAN MANUFAKTUR TAHUN 2017-2019
Main Article Content
Abstract
The purpose of this research is to prove empirically the profitability, leverage, liquidity,
growth opportunity of firm value. This study uses secondary data. The object in this
study is a manufacturing company listed on the Indonesia Stock Exchange (IDX) for the
2017-2019 period. This research was conducted with a sample of 225 manufacturing
company data. The data collection technique used in this study was purposive sampling
processed using the E-Views ver 10.0 program. The results of this study indicate that all
independent variables simultaneously (F test) can predict cash holding. The t test
results show that liquidity (CR) has a significant positive effect on firm value, while
profitability (ROA), leverage (DER), and growth opportunity (TAGR) have no effect on
firm value.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Jurnal Komunikasi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Ajija, S. R., Sari, D. W., Setianto, R. H., & Primanti, M.R. (2011). Cara Cerdas
Menguasai Eviews. Jakarta: Salemba Empat.
Akbar, F., & Fahmi, I. (2020). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas dan
Likuiditas Terhadap Kebijakan Dividen dan Nilai Perusahaan Pada Perusahaan
Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Ilmiah Mahasiswa
Ekonomi Manajemen Vol. 5, No. 1, 62-81.
Anugerah, K. G. A., & Suryanawa, I. K. (2019). Pengaruh Leverage dan Ukuran
Perusahaan Pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana,
Vol. 26.3, 2324-2352.
Dewi, I. A. P. T., & Sujana, I. K. (2019). Pengaruh Likuiditas, Pertumbuhan Penjualan,
dan Risiko Bisnis Terhadap Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi Universitas
Udayana, Vol. 26.1, 85-110.
Donaldson., & Fox. (2000). Corporate Debt Capacity: A Study of Corporate Debt
Policy and The Determination of Corporate Debt Capacity. Washington, D.C:
Beard Books.
Fitria, G. N., & Kuntari, D. (2019). Nilai Perusahaan: Ditinjau dari Karakteristik
Perusahaan Pertambangan Di Indonesia. Jurnal MONEX Vol. 8, No. 2, 2549-
Hermuningsih, S. (2013). Pengaruh Profitabilitas, Growth Opportunity, Struktur Modal
Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Publik di Indonesia. Buletin
Ekonomi Moneter dan Perbankan, 16(2), 127-148.
Imelda, W. (2011). Analisis Pengaruh Profitabilitas, Leverage, Ukuran Perusahaan,
Divident Pay Out Ratio Terhadap Expected Earning Perusahaan Manufaktur Yang
Go Publik di BEI. Jurnal Akuntansi dan Keuangan 5(2), 140-152.
Indasari, A. P., & Yadnyana, I. K. (2018). Pengaruh Profitabilitas, Growth Opportunity,
Likuiditas, Dan Struktur Modal Pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi
Universitas Udayana, Vol. 22.1, 714-746.
Indrajaya, G., & Setiadi, R. (2011). Pengaruh Struktur Aktiva, Ukuran Perusahaan,
Tingkat Pertumbuhan, Profitabilitas, dan Risiko Bisnis terhadap Struktur Modal:
Studi Empiris Pada Perusahaan Sektor Pertambangan yang Listing di Bursa Efek
Indonesia periode 2004-2007. Akurat Jurnal Ilmiah Akuntansi. 6(2), 52-67.
Jensen, M. C., & Meckling, W. H. (1976). The Theory of The Firm: Managerial
Behaviour, Agency Cost, and Ownership Structure. Journal of Financial and
Economics, 3(4), 305-360.
Kusna, I., & Setijani, E. (2018). Analisis Pengaruh Kinerja Keuangan, Growth
Opportunity Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Struktur Modal Dan Nilai
Perusahaan. Jurnal Manajemen & Kewirausahaan Vol. 6, No. 1, 93-102.
Moleong, J. (2014), Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: PT. Remaja
Rosdakarya.
Myers, N. S., & Majluf. (1984). Corporate Financing and Investment Decision Whwn
Firm Have Information that Investors Do Not Have. NBER Working Paper, No. W1396.
Novari, P. M., & Lestari, P. V. (2016). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Leverage, Dan
Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Pada Sektor Properti Dan Real Estate.
E-Jurnal Manajemen Unud, Vol. 5, No. 9, 5671-5694.
Nugroho, W. C., Abdani, F. (2018). Pengaruh Profitabilitas, Dividend Policy, Leverage,
dan Keputusan Investasi Terhadap Nilai Perusahaan Konstruksi Di Bursa Efek
Indonesia. Jurnal Akuntansi (E-Journal), 8(1), 104-121.
Prasetyorini, F., & Fitri, B. (2013). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Leverage, Price
Earning Ratio dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmu
Manajemen (JIM), 1(1), 183-196.
Pratama, I. G. B. A., & Wiksuana, I. G. B. (2016). Pengaruh Ukuran Perusahaan dan
Leverage Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel
Mediasi. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 5(2), 1338-1367.
Pribadi, M. T. (2018). Pengaruh Struktur Aset, Ukuran Perusahaan, Likuiditas, Dan
Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dagang Besar Yang Terdaftar di
Perusahaan Bursa Efek Indonesia. Progress Conference Vol. 1, No. 1, 2622-
Putra, A. N. D. A., & Lestari, P.V. (2016). Pengaruh Kebijakan Dividen, Likudiitas,
Profitabilitas dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. E-Jurnal
Manajemen Unud, Vol. 5, No. 7, 4044-4070.
Sari, P. I. P., & Abundanti, N. (2014). Pengaruh Pertumbuhan Perusahaan dan Leverage
Terhadap Profitabilitas dan Nilai Perusahaan. E-Jurnal Manajemen Universitas
Udayana, 6(3), 32.
Sabrin, A., Sarita, B., Takdir, D., & Sujono, C. (2016). The Effect of Profitability on
Firm Value in Manufacturing Company at Indonesia Stock Exchange. The
International Journal of Engineering and Science (IJES), 5(10), 81-89.
Singapurwoko, A., & El-Wahid, M. S. M. (2011). The Impact of Financial Leverage to
Profitability Study of Non-financial Companies Listed in Indonesia Stock
Exchange. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences,
(2), 136-148.
Sugiyono. (2016). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta
Suwardika, I. N. A., & Mustanda, I.K. (2017). Pengaruh Leverage, Ukuran Perusahaan,
Pertumbuhan Perusahaan, Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan pada
Perusahaan Properti. E-Jurnal Manajemen Unud, Vol. 6, No. 3, 1248-1277.
Widarjono, A., & Rucbha, S. M. (2016). Household Food Demand in Indonesia: a Twostage Budgeting Approach. Journal of Indonesian Economy and Business, 31(2),
-177.
Yuanita, M., Budiyanto., & Riyadi, S. (2016). Influence of Capital Structure, Size and
Growth on Profitability and Corporate Value. International Jurnal of Business and
Finance Management Research, 4(1), 80–101.
Zeidan, R., Galil, K., & Shapir, O. M. (2018). Do Ultimate Owners Follow The Pecking
Order Theory? The Quarterly Review of Economics and Finance, 6(7), 45-50.
https://bungrandhy.wordpress.com/2013/01/12/teori-keagenan-agency-theory