EFEK GAYA VERTIKAL PADA TANAH DENGAN INDEKS PLASTISITAS TINGGI TERHADAP WILAYAH SEKITAR PROYEK DI JAKARTA UTARA

Main Article Content

Staventram Inri
Alfred Jonathan Susilo

Abstract

Soil improvement is common in construction work to increase the bearing capacity of the soil so the soil can carry the burden of construction which will stand on that soil. The method often used is soil compaction to increase bearing capacity. Soil compaction results in a lateral movement of soil particles and causes an increase in soil pore water pressure. Soil compaction here uses drum roller and dynamic compaction. This gives an effect at a certain distance and has the potential to damage the surrounding buildings. Therefore, the engineer needs to predict a safe distance from the effects of the compaction process. This research conducted with theoretical predictions about the amount of lateral movement due to compaction with certain formulas. The same thing will happen when the driven pile is piling, it will cause around the pile lift up (pile heaving). The results of this theoretical prediction will be compared then compare with the results of measurements of lateral movements performed using general shear failure from Terzaghi method and stress distribution Boussinesq method. Both of the results will be compared as conclusions.


Abstrak

Perbaikan tanah sudah umum dilakukan dalam pekerjaan konstruksi dengan tujuan untuk meningkatkan daya dukung tanah agar dapat memikul beban konstruksi yang akan berdiri di atasnya. Metode yang sering digunakan yaitu pemadatan tanah untuk meningkatkan daya dukungnya. Pemadatan tanah mengakibatkan desakan butiran tanah ke arah lateral serta menimbulkan kenaikan tekanan air pori tanah. Pemadatan disini menggunakan tandem roller dan dynamic compaction. Hal ini memberikan pengaruh hingga jarak tertentu dan berpotensi merusak bangunan di sekitar. Oleh karena itu, perlu diprediksi jarak yang aman dari pengaruh proses pemadatan. Penelitian ini dilakukan dengan prediksi teoritis besarnya pergerakan tanah ke arah lateral akibat pemadatan dengan formula tertentu. Hal yang serupa juga sama ketika tiang pancang ditumbuk, akan menyebabkan tiang di sebelahnya terangkat (pile heaving). Hasil prediksi secara teori ini kemudian dibandingkan dengan hasil pengukuran kegagalan geser berdasarkan metode Terzaghi dan distribusi tegangan Boussinesq. Hasil keduanya akan dibandingkan sebagai kesimpulan.

Article Details

Section
Articles

References

Alamsyah, Firman. Perbaikan Daya Dukung Tanah dengan Metoda Dynamic Compaction. Institut Teknologi Sepuluh Nopember, 2014.

Badan Standardisasi Nasional. SNI 8460. 2017: Persyaratan Perancangan Geoteknik. Badan Standardisasi Nasional, 2017.

Broms, Bengt B. Precast Piling Practice. Thomas Telford, Ltd, 1981.

Das, B. M. Principles of Foundation Engineering. Third Edition, PWS Publishing Company, 2000.

Dugan, J. P. dan D. L. Freed. "Ground Heave Due to Pile Driving". International Conference on Case Histories in Geotechnical Engineering, Paper 28, 1984, pp.117-122.

Federal Highway Administration. Dynamic Compaction Geotechnical Engineering Circular vol.1. Federal Highway Administration, 1995.

Gambar Drum Roller SV700TF (On-Line). 7 September 2019: https://www.sakainet.co.jp.

Gambar Proses pemancangan tiang pancang (On-Line). 7 Desember 2019: https:// www.solusibetonreadymix.com.

Hagerty, D. J., dan Ralph B. Peck. "Heave and Lateral Movements Due to Pile Driving”. Journal of the Soil Mechanics and Foundation Division, Vol. 97, No. 11, 1971, pp. 1513-1531.

Hardiyatmo, Hary Christady. Mekanika Tanah I. Gajah Mada University Press, 2017.

Olsson, C. dan G. Holm. Pålgrundläggning. AB Svensk Byggtjänst och Statens Geotekniska institut. Stockholm, 1993.

Poulos, H.G,. dan E. H. Davis. Pile Foundation Analysis and Design. John Wiley and Sons, 1980.

Rostiyanti, Fatena Susy. Alat Berat untuk Proyek Konstruksi. Penerbit Rineka Cipta, 2009.

Terzaghi. K. Theoretical Soil Mechanics. John Wiley & Sons Inc., 1943.