PENGARUH ELECTRONIC ROAD PRICING TERHADAP VOLUME LALU LINTAS PADA RUAS JALAN BLOK M – KOTA

randy senapati, Najid Najid
| Abstract views: 174 | views: 160

Abstract

Electronic road pricing is a prepaid road which is used to decrease the traffic volume with put on the on board unit device as the payment tool. The high number of vehicle volume at Jakarta become one of the main reason of electronic road pricing used at the traffic. On this research will be discussed about the condition of Blok M – Kota traffic situation, this road is a main access for people especially to work. to analyze the vehicle volume will be using direct observation method to get the volume, velocity and intensiveness of the traffic. Direct observation will be used to watch vehicle such as motorcycle, light vehicle and weight vehicle. With observation data we will get graphic about the connectivity between velocity and intensiveness that will be modified with questionnaire. Questionnaire data will be spreaded out to get the percentage of decreased volume and estimated price for electronic road pricing. the price and time will be processed with analysis of variance method (ANOVA) asissted with SPSS program. With this research, we expected to learn the electronic road pricing with most efficient price to decrease the vehicle volume at Blok M – Kota road.

 

Abstrak

Electronic Road Pricing adalah jalan berbayar yang digunakan untuk mengurangi volume lalu lintas dengan cara memasangkan alat On Board Unit sebagai alat pembayarannya. Tingginya volume kendaraan di Jakarta menjadi alasan utama Electronic Road Pricing digunakan pada lalu lintas. Pada penelitian ini, dibahas mengenai kondisi lalu lintas Blok M – Kota, ruas jalan ini merupakan akses pengguna jalan untuk menuju perkantoran dan tempat wisata. Untuk menganalisa volume kendaraan akan digunakan metode observasi langsung untuk mendapatkan volume, kecepatan dan kepadatan lalu lintas. Observasi langsung dilakukan dengan memperhatikan kendaraan bermotor roda dua, kendaraan ringan dan kendaraan berat. Dengan data observasi akan didapat grafik hubungan antara kecepatan dan kedapatan yang akan dimodifikasi dengan data kuesioner. Data kuesioner disebar untuk mendapatkan persentase penurunan volume dan perkiraan harga Electronic Road Pricing untuk mengurangi volume lalu lintas. Pilihan harga dan waktu akan diolah dengan metode analysis of variance (ANOVA) dengan dibantu program SPSS. Diharapkan pada analisis penelitian ini dapat mengetahui biaya Electronic Road Pricing yang paling efisien untuk mengurangi volume kendaraan pada ruas jalan Blok M – Kota.

Keywords

Blok M; Kota; Electronic Road Pricing; SPSS

Full Text:

PDF

References

Admin.”TransJakarta Busway Blok M – Kota”. 26 Juli. 2019: http://www.transportumum.com/jakarta/transjakarta-blok-m-kota/

Authority, Land Transport.”Electronic Road Pricing”. 19 Juli. 2019: https://www.lta.gov.sg/content/ltaweb/en/roads-and-motoring/managing-traffic-and-congestion/electronic-road-pricing-erp.html

Direktorat Jenderal Bina Marga. “Manual Kapasitas Jalan Indonesia”. Februari 1997.

Elhavidz.”Definisi Transportasi Menurut Para Ahli”. 24 Juli. 2019: http://elhavidz.blogspot.com/2015/03/definisi-hukum-pengangkutan.html

Ortuzar, J.D. and Willumsen, L.G. “Modelling Transport, Second Edition”. John Wiley & Sons. 1994.

Paparan PCI, PCKK, dan Sumitimo Corporation, “The Study on Jakarta Road Pricing in the Republic of Indonesia.” Rancangan Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Tahun 2010 Tentang Lalu Lintas dan Angkutan Jalan 2008.

Statistik, Badan Pusat.”Lalu Lintas Darat Dalam Negeri Indonesia Tahun 2017”. 26 Juli. 2019: https://www.bps.go.id/subject/17/transportasi.html

Statistik, Konsultan.”Regresi Linear Berganda”. 9 Juli. 2019: http://www.konsultanstatistik.com/2009/03/regresi-linear.html

Statistikian.”Cara Menggunakan SPSS Sederhana”. 28 November. 2019: https://www.statistikian.com/


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.