FAKTOR DEMOGRAFI DOMINAN YANG MEMPENGARUHI PROYEK KONSTRUKSI JALAN DI PEDESAAN INDONESIA

Main Article Content

Samuel Semaya
Basuki Anondho

Abstract

National development for almost 70 years since independence Indonesia has produced various advances, but it was realized that the development process carried out so far turned out to have caused a residual problem of development inequality, especially in rural areas. the development approach which only emphasizes macroeconomic growth tends to lead to a large development gap between regions. Therefore, this study would like to conduct a study of the dominant demographic characteristic factors affecting construction projects in rural Indonesia. The research was conducted by distributing questionnaires to contractors selected by the Ministry of Village. The source of the questionnaire used is through previously identified journals and books. The method used in analyzing data is factor analysis. Data analysis was carried out starting from the validity test, reliability test, KMO test, MSA test, communality test, and determining the dominant influence factor. Based on the data analysis conducted, it was concluded that the most dominant demographic characteristic factors affecting road construction projects in rural Indonesia were education, gender, age, urbanization, and labor.


Abstrak

Pembangunan nasional selama hampir 70 tahun sejak Indonesia merdeka telah menghasilkan berbagai kemajuan, namun disadari bahwa proses pembangunan yang dilaksanakan selama ini ternyata telah menimbulkan residu masalah kesenjangan pembangunan, khususnya wilayah pedesaan. pendekatan pembangunan yang hanya menekankan pada pertumbuhan ekonomi makro, cenderung menimbulkan terjadinya kesenjangan pembangunan antar wilayah yang cukup besar. Oleh karena itu, studi ini ingin melakukan penelitian tentang faktor demografi dominan yang mempengaruhi proyek konstruksi jalan di pedesaan Indonesia. penelitian dilakukan dengan penyebaran kuesioner kepada kontraktor yang dipilih oleh Kementerian Desa. Sumber kuesioner yang digunakan adalah melalui jurnal dan buku yang telah diidentifikasi lebih dulu. Metode yang dipakai dalam menganalisis data adalah analisis faktor. Analisis data dilakukan mulai dari uji validitas, uji reliabilitas, uji KMO, uji MSA, uji komunalitas, dan menentukan faktor pengaruh dominan. Berdasarkan analisis data yang dilakukan, diperoleh kesimpulan bahwa faktor demografi yang paling dominan yang mempengaruhi terhadap proyek konstruksi jalan di pedesaan Indonesia adalah pendidikan, jenis kelamin, usia, urbanisasi, dan tenaga kerja.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Samuel Semaya, Universitas Tarumanagara

Civil Engineering

2014

96

References

Bogue, Donald J. Principle of Demography. New York: John Wiley and Son, 1969.

Day, J. dan Ellis, P. Urbanization for Everyone: Benefits of Urbanization in Indonesia’s Rural Regions. Journal of Urban Planning and Development. Vol. 140. No. 3 September 2014: 1943-5444.

Direktorat Jenderal Pengembangan Daerah Tertentu. Reviu Rencana Strategis Direktorat Jenderal Pengembangan Daerah Tertentu Renstra Ditjen PDTu 2015-2019. Jakarta: Kemendesa, 2015.

Ramli, M.Z., Malek, M.A.,Lin, C.L. Study of Factors Influencing Construction Delays at Rural Area in Malaysia. Journal of Physics: Conference Series. Juli 2018: 1742-6596.

Tran, D.Q., Hallowell, M.R., dan Molenaar, K.R. Construction Management Challenges and Best Practices for Rural Transit Projects. Journal of Management in Engineering. Vol. 31. No. 5 September 2015: 1943-5479.