ANALISIS KEPUASAN PENGGUNA TERHADAP FASILITAS HALTE TRANSJAKARTA KORIDOR 8
Main Article Content
Abstract
Transjakarta is a BRT (Bus Rapid Transit) system that operates in DKI Jakarta in order to support community mobility to unravel congestion. Transjakarta operates in 14 main corridors, one of which is Corridor 8. The purpose of this Thesis Research is to assess the performance of facility services at Transjakarta shelters Corridor 8 (Lebak Bulus-Pasar Baru) based on user satisfaction point of view with the Cross Tabulation method. Performance assessment at Transjakarta shelter facility services corridor 8 is translated in the form of 32 questions based on SPM (Minimum Service Standards) on satisfaction and comfort to assess performance at Transjakarta shelters. Based on the results of crosstab analysis with 6 factors, namely Gender, Age, Last Education, Occupation, Income and Frequency of Use. The results of the research from 109 Transjakarta users were satisfied with the service facilities at bus stops with a percentage of more than 80% by Transjakarta users, while the rest were not satisfied with the service facilities at bus stops with a percentage of less than 20% by Transjakarta users.
Abstrak
Transjakarta merupakan sistem BRT (Bus Rapid Transit) yang beroperasi di DKI Jakarta dalam rangka mendukung mobilitas masyarakat untuk mengurai kemacetan. Transjakarta beroperasi dalam 14 koridor utama, salah satunya Koridor 8 (Lebak Bulus-Pasar Baru). Tujuan dari penelitian ini dilakukan adalah untuk menilai kinerja layanan fasilitas di halte Transjakarta Koridor 8 (Lebak Bulus-Pasar Baru) berdasarkan sudut pandang kepuasan pengguna dengan metode Cross Tabulation (Tabulasi Silang). Penilaian kinerja di layanan fasilitas halte Transjakarta koridor 8 diterjemahkan dalam bentuk 32 pertanyaan berdasarkan SPM (Standar Pelayanan Minimal) tentang kepuasan dan kenyamanan untuk menilai kinerja di Halte Transjakarta. Data-data yang diperlukan didapat melalui pengisian kuesioner secara online kepada responden yang menggunakan Bus Transjakarta Koridor 8. Berdasarkan hasil analisis crosstab dengan 6 faktor, yaitu Jenis Kelamin, Usia, Pendidikan Terakhir, Pekerjaan, Penghasilan dan Frekuensi Penggunaan. Hasil penelitian dari 109 orang Pengguna Transjakarta merasa puas terhadap pelayanan fasilitas di halte dengan persentase lebih dari 80% oleh pengguna Transjakarta, sementara sisanya tidak merasa puas terhadap pelayanan fasilitas di halte dengan persentase kurang dari 20% oleh pengguna Transjakarta.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under Jurnal Mitra Teknik Sipil (JMTS) Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.References
Al-Shaar, W., Gérard, J., Bonin, O., & Nehme, N. (2022). Land Use Impacts of Implementing a Bus Rapid Transit System: Case of Beirut Southern Corridor. Computational Urban Science, 1-19.
Aziah, A., & Adawia, P. R. (2018). Analisis Perkembangan Industri Transportasi Online di Era Inovasi Disruptif. Jurnal Humaniora Bina Sarana Informatika, 18(2), 149-156.
Chandra, E., & Putranto, L. E. (2024). Analisis Permintaan dan Kepuasan Penumpang Terhadap Pelayanan Bus Transjakarta Koridor 9. Jurnal Mitra Teknik Sipil, 7(2), 709-720.
Gubernur Daerah Khusus Ibukota Jakarta. (2024). Peraturan Gubernur Daerah Khusus Ibukota Jakarta Nomor 2 Tahun 2024: Standar Pelayanan Minimal Layanan Angkutan Umum Transjakarta.
Gubernur Daerah Khusus Ibukota Jakarta. (2016). Peraturan Gubernur Daerah Khusus Ibukota Jakarta Nomor 160 Tahun 2016: Pelayanan Transjakarta Gratis dan Bus Gratis Bagi Masyarakat.
Komalasari, D. A., & Putranto, L. S. (2023). Pandangan Masyarakat Terhadap Keselamatan Bus Swasta Sebagai Moda Transportasi Sewa. Jurnal Mitra Teknik Sipil, 6(4), 1035-1048.
Putranto, L. S., & Hartarto, H. (2013). Students’ Perceptions on Transjakarta Services. International Conference on Engineering of Tarumanagara.
Rachmadyaningrum, R., Hariani, D., & Herawati, A. R. (2022). Analisis Kualitas Pelayanan Jasa Transjakarta pada Masa Pandemi. Journal of Public Policy And Management Review, 11(2), 1-12.
Shaaban, K., & Siam, A. (2022). Review of Factors Affecting Public Transportation Ridership. IEEE.