ANALISIS PERMINTAAN DAN KEPUASAN PENUMPANG TERHADAP PELAYANAN BUS TRANSJAKARTA KORIDOR 9

Main Article Content

Emillio Chandra
Leksmono Suryo Putranto

Abstract

Since the last few decades, Indonesia has experienced a real increase in population, for example in DKI Jakarta. TransJakarta is a bus rapid transit (BRT)-based public transportation system operating in Jakarta. Public transportation such as the Transjakarta Bus is an important component in sustainable urban mobility. A good understanding of the level of demand and level of user satisfaction with the services provided is very necessary to improve public transportation services. This research uses a survey method to collect data from Transjakarta Corridor 9 Bus users. The TransJakarta Corridor 9 Bus route connects Pinang Ranti in East Jakarta with Pluit in North Jakarta. The total length of the route is 28.8 km, and crosses 5 administrative cities of DKI Jakarta, namely East Jakarta, South Jakarta, West Jakarta and North Jakarta. For Transjakarta bus passengers, Corridor 9 is dominated by office workers, traders and individuals who have daily activities along the route because there are several business areas around this route. This research was prepared using literature studies and quantitative methods. The data obtained includes aspects such as frequency of use, frequently used routes, travel time, level of satisfaction, as well as factors that influence users' decisions in choosing a Transjakarta Bus.


Sejak beberapa dekade terakhir, Indonesia mengalami pertambahan penduduk yang nyata contohnya di DKI Jakarta. TransJakarta adalah sistem transportasi umum berbasis bus rapid transit (BRT) yang beroperasi di Jakarta Transportasi umum seperti Bus Transjakarta adalah komponen penting dalam mobilitas perkotaan yang berkelanjutan. Pemahaman yang baik tentang tingkat permintaan dan tingkat kepuasan pengguna terhadap pelayanan yang diberikan sangat diperlukan untuk meningkatkan layanan transportasi publik. Penelitian ini menggunakan metode survei untuk mengumpulkan data dari pengguna Bus Transjakarta Koridor 9. Untuk rute Bus TransJakarta Koridor 9 menghubungkan Pinang Ranti yang berada di Jakarta Timur dengan Pluit yang berada di Jakarta Utara. Total Panjang rutenya yaitu 28,8 Km, dan melintasi 5 kota administrasi DKI Jakarta yakni Jakarta Timur, Jakarta Selatan, Jakarta Barat, dan Jakarta Utara. Untuk penumpang bus Transjakarta Koridor 9 banyak didominasi oleh pekerja kantoran, pedagang, dan individu yang memiliki aktivitas harian di sepanjang rute karena terdapat beberapa kawasan bisnis disekitar rute ini. Penyusunan penelitian ini menggunakan studi literatur dan metode kuantitatif. Data yang diperoleh mencakup aspek-aspek seperti frekuensi penggunaan, rute yang sering digunakan, waktu perjalanan, tingkat kepuasan, serta faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan pengguna dalam memilih Bus Transjakarta.

Article Details

Section
Articles

References

Komalasari, D. A., & Putranto, L. S. (2023). Pandangan Masyarakat Terhadap Keselamatan Bus Swasta Sebagai Moda Transportasi Sewa. Jurnal Mitra Teknik Sipil, 783.

Putranto, L. S., & Hartanto, H. (2013). Students Perceptions on Transjakarta Services. International Conference on Engineering of Tarumanagara, 1.

Rachmadyaningrum, R., Hariani, D., & Herawati, A. R. (2020). Analisis Kualitas Pelayanan Jasa Transjakarta Pada Masa Pandemi. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Diponegoro, 2.

Shaaban, K., & Siam, A. (2022). Review of Factors Affecting Public Transportation Ridership. IEEE, 1.

Yañez-Pagans, P. (2019). Urban Transport Systems in Latin America and The Caribbean: Lessons and Challenges. https://latinaer.springeropen.com/, 9.