PENGARUH PERTUMBUHAN LAPANGAN PEKERJAAN SETEMPAT TERHADAP PERANCANGAN KELAYAKAN INFRASTRUKTUR
Main Article Content
Abstract
Road infrastructure as one of the elements in transportation services is an important element in supporting mobility in the economic, social and cultural fields. One of the road infrastructure, namely toll roads, was built with the aim of increasing the efficiency of distribution services to support increased economic growth to realize equitable development and balance in regional development. Infrastructure development is believed to be able to absorb labor, increase public consumption, government and trigger production activities. Economic growth and employment growth are often associated with infrastructure as the main driver to create public welfare. This study was conducted to determine the impact of toll road development on employment growth. This research was conducted on the Soreang-PasirKoja toll road. The data used in this study are questionnaire data. The questionnaire data processing method was carried out with the help of the SPSS program which included validity testing, reliability testing and dominant factor analysis. The results of this study are the formation of new variables, namely X1 and X3. These two factors can be said to be Factors for the Opening of New Local Jobs Due to the Construction of Soraja Toll Road Infrastructure.
Abstrak
Infrastruktur jalan sebagai salah satu unsur dalam pelayanan jasa transportasi merupakan unsur penting dalam mendukung mobilitas di bidang ekonomi, sosial, dan budaya. Salah satu infrastruktur jalan yaitu jalan tol dibangun dengan tujuan meningkatkan efisiensi pelayanan jasa distribusi guna menunjang peningkatan pertumbuhan ekonomi untuk mewujudkan pemerataan pembangunan serta keseimbangan dalam pengembangan wilayah. Pembangunan infrastruktur diyakini dapat meyerap tenaga kerja meningkatkan konsumsi masyarakat,pemerintah dan memicu kegiatan produksi. Pertumbuhan ekonomi dan pertumbuhan lapangan kerja sering dikaitkan dengan infrastruktur sebagai pendorong utamanya untuk menciptakan kesehjatraan masyarakat. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui dampak pembangunan jalan tol terhadap pertumbuhan lapangan kerja. Penelitian ini dilakukan di jalan tol Soreang-PasirKoja. Data yang digunakan dalam penelitian ini adalah data kuesioner. Metode pengolahan data kuesioner dilakukan dengan dengan bantuan program SPSS yang meliputi uji validitas,uji reabilitas dan analisis faktor dominan. Hasil penelitian ini adalah terbentuknya variabel baru yang ada yaitu X1 dan X3. Kedua faktor tersebut dapat dikatakan sebagai Faktor Terbukanya Lowongan Pekerjaan Baru Setempat Akbibat Pembangunan Infrastruktur Jalan Tol Soraja.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under Jurnal Mitra Teknik Sipil (JMTS) Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.References
Ajija, S. R., Sari, D. W., Setianto, R. H., & Primanti, M. R. (2020). Cara Cerdas Menguasai Eviews. Penerbit Salemba.
ADB. (2012). Infrastructure for supporting inclusive growth and poverty reduction in Asia. Asian Development
Awandari, L. P. P., & Indrajaya, I. G. B. (2016). Pengaruh infrastruktur, investasi, dan pertumbuhan ekonomi terhadap kesejahteraan masyarakat melalui kesempatan kerja. E-Jurnal Ekonomi Pembangunan Universitas Udayana, 5(12), 165388.
Chen, S., & He, X. (2015). Road to success? The effects of road toll on economic growth in China. Applied Economics Letters, 22(2), 158-162.
Chi, J., & Waugaman, S. (2010). Regional economic impacts of a toll road in West Virginia: A REMI Model. Huntington, WV 25703, USA: Center for Business and Economic, Marshall University. Hämtat från https://www.remi.com/wp-content/uploads/2017/12/279-Marshall-University-Regional-Economic-Impacts-of-a-Toll-Road-in-West-Virginia-a-REMI-Model-Approach.pdf.
Clower, T. L., & Weinstein, B. L. (2006). Impacts of toll roads on the regional economy. Center For Economic Development And Research, University of North Texas. Hämtat från https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc30406/m2/1/high_res_d/Clower-2006-Impacts_Toll_Roads_Regional_Economy.pdf
Ling, F. Y. Y., & Ho, S. W. K. (2013). Understanding and impressions of jobs in the construction industry by young adults in Singapore. Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice, 139(2), 109-129
Marpaung, G. N., Soesilowati, E., Rahman, Y. A., Pangestu, Y. A. G., & Wicaksana, T. (2021). Socioeconomy Conditions After The Development of Toll Roads in Salatiga. Economics Development Analysis Journal, 10(1), 582-591.115.e.
Marpaung, G. N., Soesilowati, E., Rahman, Y. A., Pangestu, Y. A., & Wicaksana, T. (2021). Socioeconomy conditions after the development of toll roads in salatiga. Economics Development Analysis Journal, 10, (1) 582-591.
Peraturan Pemerintah No 15. (2015). Tentang Pengertian Jalan Tol.
Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 38. (2015).
Sembiring, M. M. (2022). Analisis Dampak Pembangunan Infrastruktur Terhadap Pendapatan Masyarakat: Studi Kasus Pembangunan Jalan Tol Pekanbaru-Minas (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau).
Sofian, M. Y., Arianda, R., & Jannah, N. (2021). Pengaruh Investasi Pemerintah Dalam Bentuk Pembangunan Infrastruktur Terhadap Kesempatan Kerja di Provinsi Sumatera Utara. Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 2(4), 84-95