EVALUASI JALAN MEDAN MERDEKA SELATAN MENGGUNAKAN METODE iRAP DAN METODE AKJ UNTUK MENCAPAI STAR RATING 4 DAN 5
Main Article Content
Abstract
Traffic accidents in Indonesia in recent decades have grown and become a public health problem that requires governance attention. The Drivers' low understanding of signs, markings and less strict supervision related to road safety can increase the problem. For this reason, it is necessary to reduce the risk of traffic accidents. It is essential to improve road safety using the International Road Assessment Programme (iRAP) method on the Medan Merdeka Selatan section road, which is targeted to get a star rating score of 4 and 5. Improved road safety during the operation and maintenance phase and prevented the reoccurrence of traffic accidents from research on these roads. If not obtained a star rating score of 4 and 5, then repairs are carried out on roads so that the star rating score is done.
Abstrak
Kecelakaan lalu lintas di Indonesia dalam beberapa dekade terakhir telah menjadi masalah kesehatan masyarakat yang berkembang dan memerlukan perhatian. Pemahaman pengendara yang rendah akan rambu, marka serta pengawasan yang kurang ketat terkait keselamatan jalan dapat meningkatakan masalah tersebut. Untuk itu perlu untuk menggurangi risiko kecelakaan lalu lintas, perlu dilakukan peningkatan keselamatan jalan menggunakan metode International Road Assessment Programme (iRAP) pada ruas Jalan Medan Merdeka Selatan yang ditargetkan untuk mendapatkan star rating score 4 dan 5, meningkatkan keselamatan jalan, selama tahap operasi dan pemeliharaan, serta mencegah kembali terjadinya kecelakaan lalu lintas dari penelitian pada ruas jalan tersebut, jika tidak didapatkan star rating score 4 dan 5, maka perlu dilakukan perbaikan pada ruas jalan sehingga star rating score terpenuhi.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under Jurnal Mitra Teknik Sipil (JMTS) Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.References
Ariesandi, J. A., Resita, R., & Salsbabila, Z. (2020). Kebijakan Transportasi Umum (Angkot) untuk Menanggulangi Kemacetan Jalan. Jurnal Kebijakan Publik, 11(2), 77-82. http://dx.doi.org/10.31258/jkp.v11i2.7905
Google Maps. (2020). Jalan Merdeka Selatan. https://www.google.co.id/maps/dir/-6.1809024,106.823198/Jl.+Medan+Merdeka+Sel.,+RT.14%2FRW.2,+Gambir,+Kecamatan+Gambir,+Kota+Jakarta+Pusat,+Daerah+Khusus+Ibukota+Jakarta+10110/@-6.1803888,106.8256293,17.52z/data=!4m9!4m8!1m0!1m5!1m1!1s0x2e69f4323116cd97:0x782a83ac68b88400!2m2!1d106.832071!2d-6.1803949!3e2
Pemerintah Pusat. (2009). Undang-undang (UU) tentang Lalu Lintas dan Angkutan Jalan (UU Nomor 29 Tahun 2009). https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/38654/uu-no-22-tahun-2009
Persia, L., Usami, D. S., Simone, F. D., Beaumelle, V. F. D. L., Yannis, G., Laiou, A., Han, S., Machata, K., Pennisi, L., Marchesini, P., & Salathe, M. (2016). Management of Road Infrastructure Safety. Transportation Research Procedia, 14, 3436-3445. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.303
Pramono, W. (2016). Analisis Kondisi Kerusakan Jalan pada Lapis Permukaan Perkerasan Lentur Menggunakan Metode Pavement Condition Index [Tugas akhir tidak dipublikasi]. Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.
The International Road Assessment Programme (iRAP). (2022). iRAP Coding Manual Version 5.3 – Drive on Left Edition (English). https://irap.org/specifications/
The International Road Assessment Programme (iRAP). (2022). iRAP Star Rating and Investment Plan Manual Version 1.3 (English). https://irap.org/specifications/
World Health Organization. (2018). Global Status Report on Road Safety 2018 (WHO/NMH/NVI/18.20). https://www.who.int/publications/i/item/WHO-NMH-NVI-18.20