INNOVATIVE LEARNING MODEL WITH INCLUSIVE-COLLABORATIVE APPROACH FOR STUDENTS WITH SPECIAL NEEDS

Main Article Content

Fermanto Lianto
Nafiah Solikhah
Andi Surya Kurnia
Franky Liauw
Margaretha Syandi
Caroline Sunjaya Kurniawan

Abstract

In order to face the era of technological disruption and the industrial revolution 4.0, it is necessary to improve the curriculum and educational methods for the Bachelor of Architecture that is friendly for disabilities. Therefore, it is necessary to innovate, research, and apply online and digital technology, architectural computing systems that can be utilized optimally in XYZ University’s architectural education model.  Architectural education must be sensitive and do self-introspection so that it can detect its position during the rapid development of science and technology. Specialized classroom design includes seating position, layout, optimized space, and usage of special computer applications to help students with disabilities in the study and learning process. The methodology approach used Descriptive, experimental, and quantitative methods based on an interdisciplinary approach centralized on psychological methods and designing facilities that support the learning process. The research resulted in designating a position in the classroom that is ideal for a student with disabilities. This position helps them to participate in the classroom efficiently. Equipment such as speakers and an LED TV is placed to help people with disabilities. Transcription software is used to transcribe lecturers in real-time. This research was conducted with the use of compatible software to get optimal results. Several methods and tools are used to support this research to obtain optimal results for the learning process, especially for people who are deaf or have low vision. Audio and visual aspects are prioritized without neglecting other supporting aspects. 


Dalam rangka menghadapi era disrupsi teknologi dan revolusi industri 4.0, perlu dilakukan penyempurnaan kurikulum dan metode pendidikan Sarjana Arsitektur yang ramah bagi disabilitas. Oleh karena itu perlu dilakukan inovasi, riset, dan menerapkan teknologi online dan digital, sistem komputasi arsitektural yang dapat dimanfaatkan secara optimal dalam model pendidikan arsitektur Universitas XYZ. Pendidikan arsitektur harus peka dan melakukan introspeksi diri sehingga mampu mendeteksi posisinya di tengah perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi yang begitu cepat. Desain ruang kelas khusus mencakup posisi tempat duduk, tata letak, ruang yang dioptimalkan, dan penggunaan aplikasi komputer khusus untuk membantu siswa penyandang disabilitas dalam proses belajar dan belajar. Pendekatan metodologi yang digunakan adalah metode Deskriptif, eksperimental, dan kuantitatif berdasarkan pendekatan interdisipliner, terpusat pada metode psikologis dan merancang fasilitas yang mendukung proses pembelajaran. Penelitian ini menghasilkan penunjukan posisi di kelas yang ideal bagi siswa penyandang disabilitas. Posisi ini membantu mereka untuk berpartisipasi di dalam kelas secara efisien. Perlengkapan seperti speaker dan TV LED ditempatkan untuk membantu para penyandang disabilitas. Software transkripsi digunakan untuk mentranskripsi dosen secara real-time. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan software yang kompatibel untuk mendapatkan hasil yang optimal. Beberapa metode dan alat digunakan untuk mendukung penelitian ini agar mendapatkan hasil yang optimal untuk proses pembelajaran, terutama bagi penyandang tunarungu atau low vision. Aspek audio dan visual diprioritaskan tanpa mengabaikan aspek pendukung lainnya.


Article Details

Section
Articles
Author Biography

Nafiah Solikhah, Universitas Tarumanagara

References

Bullmer, K. (1975). The Art of Empathy: A Manual for Improving Accuracy of Interpersonal Perception. New York: Human Sciences Press.

Desiningrum, D. R. (2016). Psikologi Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: psikosain. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/76939829.pdf

Diknas, P. N. (2009). Pendidikan Inklusif Bagi Peserta Didik yang Memiliki Kelainan dan Memiliki Potensi Kecerdasan dan/atau Bakat Istimewa. Jakarta: Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia. Retrieved from https://jdih.kemdikbud.go.id/arsip/Permendikbud_Tahun2009_Nomor070.pdf

Dikti, P. N. (2017). Pendidikan Khusus dan Pendidikan Layanan Khusus di Perguruan Tinggi. Jakarta: Menteri Riset, Teknologi dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia. Retrieved from https://jdih.ristekbrin.go.id/view-file/?id=bb03b32b-10c5-47c2-b081-8a664be15057

Hallahan, D. P., Kauffman, J. M., & Pullen, P. C. (2018). Exceptional learners: An introduction to special education, 14th Edition. Boston: Pearson.

Indonesia, U.-u. R. (2016). Penyandang Disabilitas. Jakarta: Presiden Republik Indonesia. Retrieved from https://pug-pupr.pu.go.id/_uploads/PP/UU.%20No.%208%20Th.%202016.pdf

Ishartiwi. (2010). Implementasi Pendidikan Inklusi bagi Anak Berkebutuhan Khusus dalam Sistem Persekolahan Nasional. Jurnal Pendidikan Khusus, 6(2), 1-9.

Junaidi, A. (2020). Panduan Bantuan Dana Inovasi Pembelajaran dan Teknologi Bantu (Teknologi Asistif) Untuk Mahasiswa Berkebutuhan Khusus di Perguruan Tinggi Tahun 2020. Jakarta: Direktorat Pembelajaran dan Kemahasiswaan, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Retrieved from http://dikti.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2020/08/Panduan-Bantuan-Dana-Inovasi-Pembelajaran-dan-Teknologi-Bantu-untuk-Mahasiswa-Berkebutuhan-Khusus-di-PT.pdf

Pallasmaa, J., Mallgrave, H. F., Robinson, S., & Gallese, V. (2015). Architecture and Empathy. (P. Tidwell, Ed.) Helsinki: Tapio Wirkkala Rut Bryk Foundation.

Patria, A., Putra, D., & Lukito, Y. N. (2018). Architect and Empathy: The Importance of Human Experience in Architectural Design. International Journal of Built Environment and Scientific Research, 2(1), 47-54. Retrieved from https://jurnal.umj.ac.id/index.php/IJBESR/article/view/2825/2383

Praktiningrum, N. (2010). Fenomena Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Khusus, 7(2), 32-39. doi:https://doi.org/10.21831/jpk.v7i2.774

Smith, J. D. (2006). Inklusi, sekolah ramah untuk semua (Inclusion, school for all student). (M. B. Mohammad Sugiarmin, Ed., & N. E. Denis, Trans.) Bandung: Nuansa.