DUKUNGAN SOSIAL SEBAGAI MEDIATOR PENGARUH RASA SYUKUR TERHADAP KEPUASAN HIDUP GURU PADA SAAT PEMBELAJARAN DARING

Main Article Content

Yulia Lestari Tarihoran
Pamela Hendra Heng
Sri Tiatri

Abstract

The Covid-19 pandemic resulted in new policies, one of which was to maintain physical distance.The application of maintaining physical distance has a huge impact in the world of education.This is due to the introduction of an online learning system. Teachers are the most affected.In desperate circumstances, teachers are required to transform face-to-face learning systems into online learning.Changes that occur suddenly affect the satisfaction of the teacher's life as a professional educator.No exception occurs in elementary school teachers.The difficulties experienced with the implementation of online learning systems cause discomfort.One way to reduce teacher discomfort is to practice gratitude.This study examined whether social support acted as a mediator of the influence of gratitude on the life satisfaction of elementary school teachers in South Tangerang.Life satisfaction measurements use the Satisfaction with Life Scale (SWLS) adaptation scale.Social support uses the Multidimentional Scale of Perceived Social Support (MSPSS) adaptation scale Zimmet (1988).The adaptation scale of the Gratitude Questionnaire-Six Item Form (GQ-6) is used to measure gratitude.The results proved that social support mediated the influence of gratitude on life satisfaction in 125 elementary teachers in South Tangerang.The results support previous research in Korea (You et al., 2018), conducted on settings (COVID-19 pandemic) and different cultures. 



Pandemik Covid-19 menghasilkan kebijakan baru, salah satunya adalah menjaga jarak fisik. Penerapan menjaga jarak fisik sangat memiliki dampak dalam dunia pendidikan. Hal ini berimbas dengan diberlakukannya sistem pembelajaran daring. Guru merupakan pihak yang paling terkena dampak. Dalam keadaan terdesak, guru dituntut untuk mentransformasi sistem pembelajaran tatap muka menjadi pembelajaran daring. Perubahan yang terjadi secara tiba-tiba memengaruhi kepuasan hidup guru sebagai tenaga pendidik profesional. Tidak terkecuali terjadi pada guru Sekolah Dasar. Kesulitan yang dialami dengan pemberlakuan sistem pembelajaran daring mengakibatkan ketidaknyamanan. Salah satu cara yang dilakukan untuk mengurangi ketidaknyamanan guru adalah melatih rasa syukur. Penelitian ini menguji apakah dukungan sosial berperan sebagai mediator pengaruh rasa syukur terhadap kepuasan hidup guru SD di Tangerang Selatan. Pengukuran kepuasan hidup menggunakan skala adaptasi Satisfaction with Life Scale (SWLS). Dukungan sosial menggunakan skala adaptasi Multidimentional Scale of Perceived Social Support (MSPSS) Zimmet (1988). Skala adaptasi dari Gratitude Questionnaire-Six Item Form (GQ-6) digunakan untuk mengukur rasa syukur. Hasil penelitian membuktikan bahwa dukungan sosial memediasi pengaruh dari rasa syukur terhadap kepuasan hidup pada 125 guru SD di Tangerang Selatan. Hasil penelitian mendukung penelitian sebelumnya di Korea dilakukan pada setting (pandemik COVID-19) dan budaya berbeda.

Article Details

Section
Articles

References

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of personality and social psychology, 51(6), 1173.

BPS/ES, H. (2017, Agustus 15). Sekretariat Kabinet Republik Indonesia. Retrieved from Badan Pusat Statistik: https://setkab.go.id

Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological bulletin, 95(3), 542.

Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale.Journal of personality assessment, 49(1), 71-75

Erdogan, B., Bauer, T. N., Truxillo, D. M., & Mansfield, L. R. (2012). Whistle while you work: A review of the life satisfaction literature. Journal of Management, 38(4), 1038-108

Ferrer, C. S. (2017). The relationship between Gratitude and Life Satisfaction in a sample of Spanish university students: The moderation role of gender. Anales De Psicología, 114-119.

Robustelli, B. L., & Whisman, M. A. (2018).Gratitude and life satisfaction in the United States and Japan. Journal of happiness studies, 19(1), 41-55

Rojas, M. (2007). The complexity of well-being: A life-satisfaction conception and a domains-of-life approach. Researching well-being in developing countries: From theory to research, 259-280.

Linsiya, R.W. (2015). Perbedaan Kepuasan Hidup antara Mahasiswa Strata 1 (S1) dan Strata 2 (S2). Prosiding Seminar Nasional Psikologi dan Kemanusiaan, Psychology Forum UMM, ISBN: 978-979-796-324-8

Nugraheni, A. P. W., Tiatri, S., & Mularsih, H. (2019). Peran Efikasi Diri Dan Dukungan Sosial Terhadap Regulasi Diri Belajar Pada Warga Belajar Kejar

Pali, M., & Novanto, Y. (2019). Teacher's life satisfaction in Palopo and Toraja: an analysis study based on demographic factors . Jurnal Sains Psikologi , 207-217.

Purnama, D. (2014). Manusia: Subyek yang mencari makna hidup melalui karya. Dikutip dari http://infopsikiater.blogspot.co.id/2014/11/manusia subjek yang mencari makna hidup.html tanggal 4 Februari 2016.

Purwanto, A., Asbari, M., Pramono, R., & Santoso, P. B. (2020). Studi eksploratif dampak pandemi Covid-19 terhadap proses pembelajaran online di Sekolah Dasar. Journal of Education, Psychology and Counseling, 2 (1), 2716-4446.

Robustelli, B. L., & Whisman, M. A. (2018).Gratitude and life satisfaction in the United States and Japan. Journal of happiness studies, 19(1), 41-55

Santoso, Singgih (2018) Panduan Lengkap IBM SPSS Versi 25. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Sucitra, E., Ma’at, S., & Tiatri, S. (2019). Penerapan Gratitude Journal Untuk Menurunkan Gejala Depresif Pada Penderita Kanker: Studi Dengan Ecological Momentary Assesment. Journal Muara Ilmu Sosial. Humaniora, Dan Seni, 3(1), 123. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v3i1.3466

Sugiyono (2012) Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

You, S., Lee, J., Lee, Y., & Kim, E. (2018). Gratitude and life satisfaction in early adolescence: The mediating role of social support and emotional difficulties. Personality and Individual Differences, 130(April), 122–128. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.04.005

Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley, G. K. (1988). The multidimensional scale of perceived social support.Journal of Personality Assessment, 52(1), 30–41. doi:10.1207/s15327752jpa5201_2.