Analisis Manajemen Strategi dalam Meningkatkan Daya Saing Sekolah Dasar Nurture Spring Jakarta

Main Article Content

Cindy Cindy
Eko Harry Susanto

Abstract

This study aims to analyze the management strategies that Nurture Spring Primary School can implement in improving its competitiveness. This study applies qualitative methods through conducting interviews and observations by directly reviewing the research object. The analysis method consists of the input stage, matching stage, and decision stage. At the input stage an analysis is carried out with Internal Factor Evaluation, External Factor Evaluation, and CPM Matrix. The matching stage is carried out using the SWOT matrix, Internal - External matrix, and the SPACE matrix. The decision stage is analyzed by using QSPM matrix. From the results of the study, it was found that the strategy obtained from the QSPM matrix is a market penetration strategy with a TAS value of 7.005. This strategy is the most appropriate strategy that can applied for Nurture Spring Primary School. The school must use its internal strength in maintaining existing market shares.

 

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis manajemen strategi yang dapat diterapkan SD Nurture Spring dalam meningkatkan daya saingnya. Penelitian ini menerapkan metode kualitatif, dengan melakukan wawancara serta observasi dengan meninjau langsung objek penelitian. Metode Analisis yang dilakukan terdiri tahap input, tahap pencocokan, dan tahap keputusan. Pada tahap input dilakukan analisis dengan Internal Factor Evaluation, External Factor Evaluation, dan Matriks CPM. Tahap pencocokan dilakukan dengan matriks SWOT, matriks Internal – External, dan matriks SPACE. Pada tahap keputusan dilakukan analisis dengan matriks QSPM. Dari hasil penelitian, diperoleh bahwa strategi yang diperoleh dari matriks QSPM adalah strategi penetrasi pasar dengan nilai TAS sebesar 7,005. Strategi ini merupakan strategi yang paling tepat untuk diterapkan untuk SD Nurture Spring. Sekolah harus menggunakan kekuatan internal dalam mempertahankan pangsa pasar yang sudah ada.

Article Details

How to Cite
Cindy, C., & Susanto, E. H. (2021). Analisis Manajemen Strategi dalam Meningkatkan Daya Saing Sekolah Dasar Nurture Spring Jakarta. Jurnal Manajemen Bisnis Dan Kewirausahaan, 5(1), 40–45. https://doi.org/10.24912/jmbk.v5i1.10396
Section
Articles
Author Biographies

Cindy Cindy, Universitas Tarumanagara

Program Studi Magister Manajemen Program Pascasarjana

Eko Harry Susanto, Universitas Tarumanagara

Program Studi Magister Manajemen Program Pascasarjana

References

Bunnel, Tristan. (2005). Strategic Marketing Planning in International Schools. International Journal of Educational Management, 19 (1), 59 – 66

David, Fred R. (2011). Strategic Management : Concept and Cases (13th ed.). New Jersey : Pearson Education Inc.

Depdiknas. (2007). Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah, Konsep dan Pelaksanaan. Jakarta : Dirjen Dikdasmen.

Ebrahimi, Ali, & Hamidreza Banaeifard. (2018). The Influence of Internal and External Factors on The Marketing Strategic Planning in SNOWA Corporation. Journal of Business & Industrial Marketing, 33. 10.1108/JBIM-02-2018-0083.

Kotler, P., Hermawan Kartajaya, & Iwan Setiawan. (2019). Marketing 4.0 : Bergerak dari Tradisional ke Digital. Jakarta : PT. Gramedia Pustaka Utama.

Hariastuti, Ni Luh Putu.(2010). Strategic Management Planning Improving The Quality of Education High School.

Kotler, P. & Keller, K.L. (2009). Marketing Management (13th ed.). New Jersey : Pearson Education Inc.

Li, Chen-Ying, Liwei Hsu & Yi Hsu .(2011). The Analysis of Factors Affect Stakeholders’ Decision for Choosing Schools : A Study in Taiwan. International Journal of Current Research, 3 (9), 138-144.

Malik, Syed Abdul, Salman Bin Abdulaziz, Nasser Saad Al Khatani, Mohammad Naushad. (2013). Integrating Ahp, SWOT and QSPM in Strategic Planning-An Application To College of Business Administration in Saudi Arabia. International Journal of Academic Research, 5, 373-379. 10.7813/2075-4124.2013/5-5/B.58.

Osman, Mariana Mohamed, & Noor Alyani Yacob. (2014). Factors Influencing Parents' Decision in Choosing Private Schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 153, 242 – 253.

Pearce II, John A., & Robinson, Richard B. (2011). Strategic Management : Formulation, Implementation and Control (12th ed.). New York : Mc Graw Hill.

Schiffman, Leon G., & Joseph L. Wisenblit. (2015). Consumer Behavior (11th ed.). Pearson Education Inc.

Sugiyono. (2004). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Sujoko, Edi. (2017). Strategi Peningkatan Mutu Sekolah Berdasarkan Analisis SWOT di Sekolah Menengah Pertama, 4 (1), 83-96 .

Supranto, J. (2012). Metode Rise t: Aplikasinya dalam Pemasaran. Jakarta : PT. Rineka Cipta.

Susanto, Eko Harry. (2018). Komunikasi Manusia : Teori dan Praktek dalam Penyampaian Gagasan. Jakarta : Penerbit Mitra Wacana Media.

Usman, Husaini. (2006). Manajemen Teori, Praktik dan Riset Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara.