IMPLEMENTASI STRATEGI KEUNGGULAN BERSAING DAN PENDAMPINGAN REDESAIN KEMASAN DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN PADA UKM RITEL DI TANGERANG

Sanny Ekawati, Nur Hidayah, Purwanto Purwanto
| Abstract views: 62 | views: 51

Abstract

The purpose of the activity is to implement a competitive advantage strategy in the retail business and assistance in making product packaging in increasing retail business sales in the Old Tangerang market. PKM activity is an inspiration from the many retail stores that are not able to increase sales, which is due to competitive advantage strategies that have not been carried out optimally. Given the retail strategy in building a competitive advantage is very necessary for a retailer. The location of the traditional market was chosen because it still needs help from various parties. Including from educational institutions. For this activity partners were chosen because of limited competitive advantage and limited knowledge of the strategy of excellence. In addition, the limitations of partners to build excellence, in assessing internal and external factors in the business environment through SWOT, are indispensable to assist retailers in assessing business excellence. Furthermore, to improve product sales value, better product packaging is needed, this has not been done by partners. The method offered in this activity is the provision of knowledge of retail business excellence strategies, SWOT strategies and packaging design in the form of FGDs, socialization and training. While the assistance is done by making product packaging that is more environmentally friendly. Through this activity will help overcome the problems of partners in doing business better than competitors. Thus the hope can help partners in increasing sales.

ABSTRAK:

Tujuan kegiatan adalah mengimplementasikan strategi keunggulan bersaing usaha ritel dan pendampingan membuat pengemasan produk dalam meninggkatkan penjualan Usaha Ritel di pasar Lama Tangerang. Kegiatan PKM merupakan inspirasi dari banyaknya toko ritel yang tidak mampu meningkatkan penjulan, yang dikarenakan strategi keunggulan bersaing yang belum dilakukan secara optimal. Mengingat strategi eceran dalam membangun keunggulan bersaing sangatlah diperlukan bagi seorang pengecer. Dipilih lokasi pasar tradisional karena masih sangat membutuhkan bantuan dari berbagai pihak. Termasuk dari lembaga pendidikan. Untuk kegiatn ini mitra yang dipilih karena masih lemahnya keunggulan bersaing, lemahnya pengetahuan akan strategi keunggulan. Selain itu keterbatasan mitra membangun keunggulan, dalam menilai faktor internal dan eksternal di lingkungan usaha melalui SWOT, yang sangat diperlukan untuk membantu peritel dalam menilai keunggulan usaha. Selanjutnya untuk meningkatkan nilai jual produk diperlukan kemasan produk yang lebih baik, hal ini belum dilakukan mitra. Metode yang ditawarkan dalam kegiatan ini adalah pemberian pengetahuan akan strategi keunggulan usaha ritel, strategi SWOT dan desain kemasan dalam bentuk FGD, sosialisasi dan pelatihan. Sedangkan pendampingan dilakukan dengan membuat kemasan produk yang lebih ramah lingkungan. Melalui kegiatan ini akan membantu mengatasi persoalan mitra dalam melakukan usaha secara lebih baik dibandingkan pesaing. Dengan demikian harapannya dapat membantu mitra dalam meningkatkan penjualan

Keywords

Retail strategy; SWOT; Product Packaging;;Strategi ritel, SWOT, Pengemasan Produk

Full Text:

PDF

References

Berman, Barry and Joel R. Evans (2007), Retail Management: A Strategic Approach, 10th ed., Prentice Hall

Davidson, R.William.,(1998),” Retailing Management,” 6e. Canada : John Wiley & Son, Inc,

Levy, G., dan Weitz.(2014). Retailing Management.9th Edition. New York: McGraw-Hill.

Morgan, Robert M and Shelby D. Hunt, (1995) “ The Commitment Trust Theory Of Relationship Marketing”, Journal Of Marketing, 58 July, 20-38.

Porter, Michael E, 1990. The Competitive Advantage of Nation, The Free Press.

Copyright (c) 2020 Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia

Refbacks

  • There are currently no refbacks.