PENCATATAN TRANSAKSI KLAIM PRODUK MENGGUNAKAN SOFTWARE AKUNTANS
Main Article Content
Abstract
Product claim services are provided to customers to accommodate if the product that has been purchased by the customer is damaged or does not function properly. Product claim services are one of the services provided by the company to maintain good relationships with customers. Claims submitted by customers need to be recorded in accounting so that they can be recorded properly. The process of recording claims from customers must be carried out carefully, because it is related to products that have been purchased by customers and are now under the responsibility of the company. The problem faced by SMK Kristen Rahmani is how to provide the skill to record product claim services using accounting software to their students, especially grade XII students. The solution provided to overcome the partner's problem is to provide training on recording product claim transactions using Accurate accounting software. The training was conducted offline at SMK Kristen Rahmani computer room on September 20, 2024. The training process includes theory on product claim transactions and the practice of inputting product claim transactions into Accurate accounting software. A questions and answer session were held during the training process. In addition, quizzes were also held during the training process to determine the level of student understanding on the training material provided. The training went well and the students understood what was meant by product claim transactions from customers, how to record repair or replacement activities carried out by the company, how to bill customer from product claims, how to process customer payments, and how reports and analysis can be carried out related to product claim transactions.
ABSTRAK
Layanan klaim produk diberikan kepada pelanggan untuk mengakomodasi jika produk yang telah dibeli oleh pelanggan mengalami kerusakan atau tidak berfungsi sebagaimana mestinya. Layanan klaim produk merupakan salah satu layanan yang diberikan oleh perusahaan guna menjaga hubungan yang baik dengan pelanggan. Klaim yang diajukan oleh pelanggan perlu dicatat dalam akuntansi supaya dapat terdata dengan baik. Proses pencatatan klaim dari pelanggan harus dilakukan dengan hati-hati, karena berkaitan dengan produk yang telah dibeli oleh pelanggan dan sekarang berada dalam tanggung jawab perusahaan. Permasalahan yang dihadapi oleh mitra PKM, SMK Kristen Rahmani, adalah bagaimana memberikan keterampilan pencatatan layanan klaim produk dengan menggunakan software akuntansi kepada siswa mereka, terutama siswa kelas XII. Solusi yang diberikan guna mengatasi permasalahan mitra adalah memberikan pelatihan mengenai pencatatan transaksi klaim produk dengan menggunakan software akuntansi Accurate. Pelatihan dilakukan secara tatap muka di ruang komputer SMK Kristen Rahmani pada tanggal 20 September 2024. Proses pelatihan mencakup teori mengenai transaksi klaim produk dan praktik penginputan transaksi klaim produk ke dalam software akuntansi Accurate. Sesi tanya jawab dilaksanakan selama proses pelatihan berjalan. Selain itu, diadakan pula kuis selama proses pelatihan guna mengetahui tingkat pemahaman siswa atas materi pelatihan yang diberikan. Pelatihan berjalan dengan baik dan lancar dan para siswa memahami apa yang dimaksud dengan transaksi klaim produk dari pelanggan, bagaimana mencatat kegiatan perbaikan ataupun penggantian yang dilakukan oleh perusahaan, bagaimana melakukan penagihan atas biaya yang timbul dari klaim produk yang harus ditanggung oleh pelanggan, bagaimana memroses pelunasannya, serta bagaimana laporan dan analisis yang dapat dilakukan terkait transaksi klaim produk
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
References
Arif. (2023, August 17). Layanan Purna Jual Adalah Cara untuk Meningkatkan Kepuasan dan Loyalitas Konsumen.
Burhan, G. F., Mansur, A., & Immawan, T. (2020). Perencanaan Strategi Pemasaran Berdasarkan Customer Value. PROZIMA (Productivity, Optimization and Manufacturing System Engineering, 4(2), 29–40. https://doi.org/10.21070/prozima.v4i2.1309
Chen, J. (2024, August 6). After-Sales Service Support: Examples and Best Practices. Investopedia.
Hall, J. A. (2019). Accounting Information Systems (10th ed.). Cengage Learning, Inc.
Hashemi-Pour, C. (2023, October). CRM (customer relationship management).
Isdianti, H. (2024, August 1). Apa itu Pre Sales? Pengertian, Manfaat dan Contohnya.
Kieso, D. E., Weygandt, J. J., & D, W. Terry. (2018). Intermediate Accounting IFRS Edition (3rd ed.). John Wiley & Sons.
Laudon, K. C., & Laudon, J. P. (2020). Management Information Systems: Managing the Digital Firm (Sixteenth). Pearson.
Pusparini, E. T. (2024, August 4). Pre Sales: Pengertian, Manfaat, dan Alur Bisnisnya.
Solihat, A. (2019). Layanan Purna Jual pada Produk Otomotif. BIEJ: Business Innovation & Entrepreneurship Journal, 1(1), 6–10.
Sriwati, Novia, J., & Emillia Sutedja, N. (2024). PELATIHAN PENGGUNAAN MODUL RMA SOFTWARE ACCURATE BAGI SISWA SMA KRISTOFORUS I. Jurnal Serina Abdimas, 2(2), 484–489. https://doi.org/10.24912/jsa.v2i2.29269
Susilo, A., & Ikhsan, R. B. (2020). After-sales service to increase customer satisfaction: application of importance performance analysis method. Journal of Business Studies and Mangement Review, 3(2), 1–7. https://doi.org/10.22437/jbsmr.v3i2.9698
Verawati, Denny, & Jeferry. (2024). TRANSAKSI KAS DAN BANK DENGAN SOFTWARE ACCURATE BAGI SMA KRISTOFORUS 1. Jurnal Serina Abdimas, 2(2), 580–586. https://doi.org/10.24912/jsa.v2i2.29284