PEMAHAMAN TRANSPARANSI INFORMASI MELALUI PERMAINAN LEMON MARKET THEORY BAGI SISWA/I SMA KATOLIK RICCI 1

Main Article Content

Verawati Verawati
Rusi
Metio Alberto

Abstract

Quality information is the basis for making the right decisions. However, quality information is not always available to access, giving rise to information asymmetry between one party and another. Information asymmetry that occurs between one party and another can cause disputes. In order to overcome the problem of information asymmetry, quality information transparency is needed. PKM partners is SMA Katolik Ricci 1. The problem faced by partners is the possibility of students making wrong decisions due to the wrong sorting of quality information and not being careful in conveying information to other parties. The solution and method used is to provide training on understanding information transparency through the lemon market theory game to class X students of SMA Katolik Ricci 1. The training was held face-to-face at SMA Katolik Ricci 1 classroom. The training included games and theoretical explanations. The lemon market theory game is given at the beginning of the training so that students can be directly involved and easily understand the material. After that, a theoretical explanation regarding information asymmetry, information transparency, and information quality was given. At the end of the training, a questions and answers session were held to find out how the students responded to the training that had been provided. The result of PKM is that students understand the importance of information and how to filter and utilize quality information. From the results of the questionnaire, 94.5% of students considered the topic of information asymmetry and information transparency were interesting, 93.5% of students were able to understand the material well, and 95.75% of students experienced increased insight after participating in the training. In addition, through this training, students will be encouraged to get used to providing quality and reliable information.


ABSTRAK


Informasi yang berkualitas merupakan dasar dalam pengambilan keputusan yang tepat. Namun, informasi yang berkualitas tidak senantiasa tersedia untuk diakses, sehingga menimbulkan asimetri informasi antara satu pihak dan pihak lainnya. Asimetri informasi yang terjadi antara satu pihak dan pihak lainnya dapat menyebabkan terjadinya perselisihan. Guna mengatasi masalah dari adanya asimetri informasi, maka diperlukan transparansi informasi yang berkualitas. Mitra PKM adalah SMA Katolik Ricci 1. Permasalahan yang dihadapi oleh mitra adalah kemungkinan siswa salah dalam mengambil keputusan akibat salah memilih informasi yang berkualitas dan tidak berhati-hati dalam menyampaikan informasi kepada pihak lain. Solusi dan metode yang digunakan adalah dengan memberikan pelatihan mengenai pemahaman transparansi informasi melalui permainan lemon market theory kepada para siswa kelas X SMA Katolik Ricci 1. Pelatihan diadakan secara tatap muka di ruang kelas SMA Katolik Ricci 1. Pelaksanaan pelatihan mencakup permainan dan pemaparan teori. Permainan lemon market theory diberikan di awal pelatihan supaya siswa dapat terlibat langsung dan mudah memahami materi. Setelah itu, pemaparan teori mengenai asimetri informasi, transparansi informasi, dan kualitas informasi diberikan. Pada akhir pelatihan, diadakan sesi tanya jawab untuk mengetahui bagaimana tanggapan para siswa atas pelatihan yang telah diberikan. Hasil dari PKM berupa pelatihan ini adalah siswa memahami pentingnya informasi serta bagaimana menyaring dan memanfaatkan informasi yang berkualitas. Berdasarkan hasil kuesioner, 94,5% siswa menganggap bahwa topik mengenai asimetri informasi dan transparansi informasi merupakan topik yang menarik, 93,5% siswa dapat memahami materi yang disampaikan dengan baik, dan 95,75% siswa memiliki peningkatan wawasan setelah mengikuti pelatihan. Selain itu, melalui pelatihan ini para siswa akan terdorong untuk terbiasa dalam memberikan informasi yang berkualitas dan terpercaya.

Article Details

How to Cite
Verawati, V., Rusi, & Metio Alberto. (2025). PEMAHAMAN TRANSPARANSI INFORMASI MELALUI PERMAINAN LEMON MARKET THEORY BAGI SISWA/I SMA KATOLIK RICCI 1. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 7(2), 402–409. https://doi.org/10.24912/jbmi.v7i2.31675
Section
Articles

References

Adhari, A., & Naomi, S. (2023). Eksistensi Milenial Dalam Menangkal Hoax. Jurnal Serina Abdimas, 1(3), 1207–1214. https://doi.org/10.24912/jsa.v1i3.26216

Amanda, C. (2022, December 5). Asymmetric Information. Https://Finance.Binus.Ac.Id/2022/12/Asymmetric-Information-Lecturenotes/.

Budiutono, S. (2023). Analisis Asimetris Informasi: Perilaku Konsumen Pada Pasar Online. Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, VII(2), 645–658.

Chen, J. (2024, February 13). The Problem of Lemons: Buyer vs. Seller. Https://Www.Investopedia.Com/Terms/l/Lemons-Problem.Asp.

Hall, J. A. (2019). Accounting Information Systems (10th ed.). Cengage Learning, Inc.

Hayes, A. (2024, April 29). Adverse Selection: Definition, How It Works, and The Lemons Problem. Investopedia.

Paramita, S. (2023). Pelatihan Pengelolaan Instagram Jurnalisme Online Bagi Remaja Pasca Gemba Bumi di Ciherang. Jurnal Serina Abdimas, 1(4), 1728–1734. https://doi.org/10.24912/jsa.v1i4.28481

Rialdi, R., P, W. E., & Yustien, R. (2021). Analisis Perubahan Harga dan Volume Transaksi Saham Sebelum dan Sesudah Kasus Covid-19 (Studi Kasus pada PT Unilever Tbk). Jambi Accounting Review (JAR) JAR, 2(3), 384–396. https://online-journal.unja.ac.id/JAR/

Romney, M. B., & Steinbart, P. J. (2018). Accounting Information Systems (Fourteenth). Pearson

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.