PELATIHAN JURNAL UMUM PERUSAHAAN DAGANG KEPADA SISWA SMAN 2 JAKARTA

Main Article Content

Natalia Natalia
Merry Susanti

Abstract

This teaching assistance report aims to evaluate teaching assistance in merchandising companies general journal training for students at State Senior High School 2 Jakarta. This assistance was carried out with the aim of helping school, especially accounting teachers, in teaching Accounting, as well as to increase student’s understanding of the concept and application of general journal for merchandising companies. Teaching assistance at State Senior High School 2 Jakarta was carried out for 12 weeks. This report presents the evaluation results which include success in delivering the material and challenges faces during the assistance. This teaching assistance provides benefits to the writer, namely the improvement of the writer’s soft skills. Teachers also felt the benefits through the lightness of the teacher’s task in teaching and the benefits for students are that students understand the material being taught. The methods used during teaching assistance were conventional methods, question and answer, and discussion. The conventional method involved explaining the material in front of the class using a projector and a whiteboard. The question-and-answer method involved asking students questions after explaining the material. The discussion method was used when students work on the practice questions given in groups where students can discuss with their fellow group members and the author will go around to help if students encounter difficulties. After completing the teaching assistance at SMA Negeri 2 Jakarta, it can be concluded that the majority of students have understood the general journal material for trading companies


ABSTRAK


Laporan asistensi mengajar ini bertujuan untuk mengevaluasi asistensi mengajar dalam pelatihan jurnal umum perusahaan dagang kepada para murid di SMA Negeri 2 Jakarta. Asistensi ini dilakukan dengan tujuan untuk membantu sekolah khususnya guru akuntansi dalam mengajar akuntansi, serta untuk meningkatkan pemahaman siswa tentang konsep dan aplikasi jurnal umum perusahaan dagang. Asistensi mengajar di SMA Negeri 2 Jakarta dilakukan selama 12 minggu. Laporan ini menyajikan hasil evaluasi yang mencakup keberhasilan dalam menyampaikan materi dan tantangan yang dihadapi selama asistensi. Asistensi mengajar ini memberi manfaat kepada penulis, yaitu meningkatnya soft-skill penulis. Guru juga merasakan manfaatnya melalui ringannya tugas guru dalam mengajar serta manfaat bagi siswa adalah siswa memahami materi yang diajarkan. Metode yang digunakan selama asistensi mengajar adalah metode konvensional, tanya jawab, dan diskusi. Metode konvensional dilakukan dengan menjelaskan materi di depan kelas dengan bantuan proyektor dan papan tulis. Metode tanya jawab dilakukan dengan saling bertanya kepada murid setelah menjelaskan materi. Metode diskusi dilakukan saat para siswa mengerjakan latihan soal yang diberikan secara berkelompok dimana para siswa dapat berdiskusi dengan teman sesama kelompoknya dan penulis akan berkeliling untuk membantu apabila siswa menemukan kesulitan. Setelah menyelesaikan asistensi mengajar di SMA Negeri 2 Jakarta dapat disimpulkan bahwa sebagian besar siswa telah memahami materi jurnal umum perusahaan dagang.

Article Details

How to Cite
Natalia, N., & Susanti, M. (2024). PELATIHAN JURNAL UMUM PERUSAHAAN DAGANG KEPADA SISWA SMAN 2 JAKARTA. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 7(1), 24–32. https://doi.org/10.24912/jbmi.v7i1.27372
Section
Articles

References

Dewi, S. P., Jin, T. F., Dermawan, E. S., & Susanti, M. (2018). Panduan Belajar Pengantar Akuntansi. Bogor: Penerbit IN MEDIA.

Jawangga, Y. H., Megawati, S. B., & Wardana, R. P. (2021). Buku Interaktif Ekonomi untuk SMA/MA. Yogyakarta: PT Penerbit Intan Pariwara.

Salmaa (2023, Juni 20). 7 Macam Metode Pembelajaran, Pengajar Harus Tahu! Diakses dari https://penerbitdeepublish.com/macam-metode-pembelajaran/.

Weygandt, J. J., Kimmel, P. D., & Kieso, D. E. (2019). Financial Accounting with International Financial Reporting Standards. New Jersey: John Wiley and sons.