PRODUCT DAN PROCESS DESIGN FOR YOUR BUSINESS

Main Article Content

Kartika Imasari Tjiptodjojo
Henky Lisan Suwarno
Allen Kristiawan

Abstract

An important factor for entrepreneurs to succeed in their business is offering products that meet market needs. Having knowledge of product design and process design is crucial for both current and aspiring entrepreneurs to create products that align with consumer preferences. This topic will be the answer to student learning in designing products and business processes, both businesses that are already running and those that are still in the preparation of business concepts. This community service activity aims to educate the students of Santa Maria 1 Cirebon High School, who are potential young entrepreneurs, on how to enhance operations management functions in their businesses through effective process and product planning that caters to market demands. These aspiring young entrepreneurs don't understand real-world business operations and don't understand how to build the right product features for the target market. A lack of understanding of the real world of business and understanding of designing the right processes and products can jeopardize long-term business continuity. The chosen approach for this activity is training, which will be conducted in the form of an Online Webinar. It will include informative presentations followed by interactive question and answer sessions. By providing participants with information on product and process design, we aim to overcome any initial lack of knowledge and skills they may have in achieving product-market fit. This activity has enhanced the knowledge and skills of the participants related to product design and process design in order to support the success of the business they will run.


ABSTRAK


Salah satu faktor yang dapat menyebabkan seorang wirausaha berhasil dalam menjalankan bisnisnya adalah karena menawarkan produk yang sesuai dengan kebutuhan pasar. Pengetahuan mengenai desain produk dan desain proses sangat penting bagi wirausaha maupun calon wirausaha untuk dapat tercapainya produk yang sesuai dengan preferensi konsumen. Topik ini diharapkan akan menjadi jawaban bagi pembelajaran siswa dalam mendesain produk dan proses bisnis, baik bisnis yang sudah berjalan maupun yang masih dalam penyusunan konsep bisnis. Kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan memberikan pengetahuan kepada siswa-siswi SMA Santa Maria 1 Cirebon sebagai calon wirausaha muda, yaitu bagaimana memperkuat fungsi manajemen operasi di dalam bisnis melalui perencanaan proses dan produk yang cocok dengan perminataan pasar.  Para calon wirausaha muda ini tidak memahami operasi bisnis dalam dunia nyata dan tidak memahami bagaimana membangun fitur produk yang tepat untuk pasar sasaran. Kurangnya pemahaman akan dunia bisnis secara nyata dan pemahaman mengenai merancang proses maupun produk yang tepat dapat membahayakan kelangsungan bisnis dalam jangka panjang. Metode pelaksanaan dilakukan dalam jenis pelatihan, dimana kegiatan ini dilaksanakan dalam bentuk Online Webinar yang terdiri dari pemaparan materi dan  disertai dengan sesi tanya jawab. Pengetahuan dan keterampilan dalam hal desain produk dan desain proses yang pada awalnya tidak dimiliki oleh para peserta dalam kaitannya untuk mencapai product market fit dapat diatasi dengan pembekalan materi tentang desain produk dan desain proses. Kegiatan ini telah meningkatkan pengetahuan dan keterampilan bagi para peserta terkait dengan desain produk dan desain proses dalam rangka menunjang keberhasilan bisnis yang akan dijalankan. 

Article Details

How to Cite
Tjiptodjojo, K. I., Suwarno, H. L., & Kristiawan, A. (2023). PRODUCT DAN PROCESS DESIGN FOR YOUR BUSINESS. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 6(1), 91–98. https://doi.org/10.24912/jbmi.v6i1.20451
Section
Articles

References

Dal Pont, J. P. (2020). Operations. In Process Industries 2: Digitalization, a New Key Driver for Industrial Management (pp. 109–128). https://doi.org/10.1002/9781119779698.ch4

Hemant M. Patil, Sirsikar, S. S., & Nitin N. Gholap. (2017). Product Design and Development: Phases and Approach. International Journal of Engineering Research And, V6(07), 180–187. https://doi.org/10.17577/ijertv6is070136

Ivanov, D., Tsipoulanidis, A., & Schönberger, J. (2019). Global_Supply_Chain_and_Compet.pdf.

Kotashev, K. (2022). Startup Failure Rate: How Many Startups Fail and Why? Failory. https://www.failory.com/blog/startup-failure-rate

Martin, B. O., Kolomitro, K., & Lam, T. C. M. (2014). Training Methods: A Review and Analysis. Human Resource Development Review, 13(1), 11–35.

Milhem, W., Abushamsieh, K., & Arostegui, M. N. P. (2014). Training Strategies, Theories and Types. Journal of Accounting – Business & Management., 21(1), 12–26.

Murty, K. G. (2015). Case Studies in Operations Research - Applications of Optimal Decision Making.

Neave, H. (2019). Quality Control and Improvement. In Statistics Tables. https://doi.org/10.4324/9780203848982-8

Taha, H. A. (2008). Pesquisa Operaciona: Uma visão geral (p. 359).