EFEKTIVITAS PEMBELIAN BUKU MATERI POKOK (MODUL) UT MELALUI TOKO BUKU ONLINE (TBO) ANTARA HARAPAN DAN KENYATAAN

Irmawaty Irmawaty, Yun Iswanto, Gunoro Nupikso
| Abstract views: 412 | views: 203

Abstract

Universitas Terbuka is a Distance Learning institution that offers an independent learning system, so that in the Distance Learning system (PJJ) prioritizes student initiative and activeness in student centered learning process, therefore it is important for students to have a Basic Resource Book (module) to support study activities. Due to the wide scope of UT student services in various regions of Indonesia, the UT module sales system is conducted online through Toko Buku Online. Through the development of this online-based study material distribution model which came to be known as Toko Buku Online (TBO), students can obtain study materials without having to come to the UT study books sales center at the UPBJJ-UT Office. Such is the importance of TBO for students, that it is important to assess the effectiveness of TBO use for students, so that this service can continue to be improved given the large number of students who cannot use this service. The analysis method used is Importance Performance Analysis (IPA), this technique is used to compare the extent to which performance / service can be felt by students compared to the desired level of satisfaction. The results of the analysis show that the lowest Satisfaction Index lies in the Responsiveness attribute (X3) associated with the timeliness of study materials arrival, which is equal to 0.91. The highest satisfaction index lies in the Reliability attribute (X2) associated with student knowledge of the Toko Buku Online service that is equal to 1.04. The biggest gap lies in the Assurance (X4) dimension (-0.28) and the Responsiveness dimension (X3) that is equal to -0.24.

ABSTRAK: Universitas Terbuka merupakan institusi pendidikan jarak jauh yang menawarkan sistem belajar secara mandiri, sehingga dalam sistem Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) mengutamakan inisiatif dan keaktifan siswa dalam proses belajar (student centered), sehingga dirasa penting mahasiswa memiliki Buku Materi Pokok (modul) untuk menunjang kegiatan belajar. Karena luasnya layanan mahasiswa UT di berbagai daerah diindonesia, maka sistem penjualan modul UT dilakukan secara online melalui Toko Buku Online. Melalui pengembangan model distribusi bahan ajar berbasis online ini yang kemudian dikenal sebagai Toko Buku Online (TBO), mahasiswa dapat memperoleh bahan ajar tanpa arus datang ke tempat penjualan buku bahan ajar UT di Kantor UPBJJ-UT. Begitu pentingnya TBO bagi mahasiswa maka penting mengkaji efektifitas penggunaan TBO bagi mahasiswa, agar pelayanan ini terus dapat ditingkatkan mengingat banyaknya mahasiswa yang tidak bisa menggunakan layanan ini. Metode analisis yang digunakan adalah Importance Performance Analysis (IPA), tehnik ini digunakan untuk membandingkan sampai sejauh mana antara kinerja/pelayanan yang dapat dirasakan oleh mahasiswa dibandingkan terhadap tingkat kepuasan yang diinginkan. Dari hasil analisis menunjukkan bahwa Indeks Kepuasan terendah terletak pada atribut Responsiveness (X3) yang berkaitan dengan ketepatan waktu penerimaan bahan ajar, yaitu sebesar 0,91. Indeks kepuasan tertinggi terletak pada atribut Reliability (X2) yang berkaitan dengan pengetahuan mahasiswa terhadap layanan Toko Buku Online yaitu sebesar 1,04. Tingkat perbedaan atau gap terbesar terletak pada dimensi Assurance (X4) (-0,28) dan dimensi Responsiveness (X3) yaitu sebesar -0,24.

Keywords

Service; Toko Buku Online; Cartesian Diagram; Importance Performance;; Layanan; Toko Buku Online; Diagram Kartesius; Importance Performance Analysis

Full Text:

PDF

References

Bufford, J. Jr. (2005). An introduction to designing and delivering courses and programs at a distance, advance methods in distance education: Applications and practices for educators, administrators and learners. eds. K.E. Dooley, J.R. Lindner, & L.M. Dooley. London: Yurchack Printing Inc.

Bitner, Mary Jo, Zeithaml, Valarie A, (1996). Services Marketing. Edisi1. Boston. MCGraw-Hill.

Darmayanti, T. (2004). Pengembangan tutorial melalui media telepon pada pendidikan jarak jauh (studi kasus di FISIP Universitas Terbuka). Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh. 5 (2), 108-127.

Irmawaty, 2016. Potret Layanan Akademik Dalam Membangun Kepuasan Mahasiswa Pada Program Studi Manajemen Fekon UT. Universitas Terbuka

Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Administrasi. Bandung : Alfabeta.

Copyright (c) 2018 Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia

Refbacks

  • There are currently no refbacks.