PELAKSANAAN PENGAMBILAN DATA PENCAHAYAAN SIANG DAN MALAM HARI PADA TEROWONGAN CISUMDAWU DI DESA CILENGSER

Main Article Content

Endah Setyaningsih
Jeanny Pragantha
Luthfi Arifandi

Abstract

A tunnel is a road that is surrounded by structures, generally the elevation of the road is below ground level. The Cileunyi-Sumedang-Dawuan Toll Tunnel (Cisumdawu Tunnel) is part of the Cisumdawu toll road, which is in located in Cilengser Village. The Cisumdawu Tunnel is currently under construction, as well as the installation of its lighting, both for night and day lighting. Tunnel lighting at night has a light intensity that is equivalent to the surrounding street lighting, but during the day you must consider the presence of sunlight which has a very high light intensity. For this reason, during the day what needs to be paid attention to is the front of the tunnel, which is the part when the driver starts to enter the tunnel. Due to the surrounding toll road, which is still under construction, the Cisumdawu tunnel is not yet accessible to the public. For this reason, on this occasion it was used for the implementation of PKM, in the form of data collection of day and night lighting. The method is to measure the lighting during the day and night along the tunnel using a light meter. The result of the PKM implementation is the data of day and night tunnel lighting. Data was taken for 2 days, the first day was carried out during the day, and the second day was carried out at night. The benefit of this data is to determine the quality of tunnel lighting, namely the lighting must provide sufficient luminance and illumination for drivers along the tunnel in both dry and wet conditions and must not cause glare. The implementation of this PKM is limited to data collection, then in terms of analysis it will be continued as research material.

Terowongan adalah jalan yang sekelilingnya tertutup oleh struktur, umumnya elevasi jalan tersebut di bawah permukaan tanah. Terowongan Tol Cileunyi-Sumedang-Dawuan (Terowongan Cisumdawu) merupakan bagian dari jalan tol Cisumdawu, yang berada di Desa Cilengser. Terowongan Cisumdawu saat ini sudah selesai dalam pembangunannya, demikian juga pemasangan lampu untuk pencahayaan, baik untuk pencahayaan malam hari maupun siang hari. Pencahayaan terowongan pada malam hari mempunyai intensitas cahaya yang setara dengan pencahayaan jalan sekitarnya, namun pada siang hari harus mempertimbangkan adanya cahaya matahari yang mempunyai intensitas cahaya sangat tinggi. Untuk itu pada siang hari yang perlu menjadi perhatian adalah bagian muka terowongan, yaitu bagian saat pengemudi mulai masuk terowongan. Sehubungan dengan masih adanya jalan tol sekitarnya yang masih dalam proses pembangunan, terowongan Cisumdawu belum bisa diakses untuk umum. Untuk itu pada kesempatan ini digunakan untuk pelaksanaan PKM, berupa pengambilan data pencahayaan siang dan malam hari. Metodenya yaitu dengan melakukan pengukuran pencahayaan pada siang dan malam hari sepanjang terowongan dengan menggunakan alat ukur cahaya. Hasil dari pelaksaan PKM adalah adanya data pencahayaan terowongan siang dan malam hari. Data  diambil selama 2 hari, yaitu hari pertama dilakukan pada siang hari mulai pukul sepuluh pagi, dan hari kedua dilakukan pada malam hari mulai pukul tujuh hingga tengah malam. Manfaat data ini untuk mengetahui kualitas pencahayaan terowongan yaitu pencahayaan harus memberikan luminansi dan iluminansi yang cukup bagi pengemudi di sepanjang terowongan baik pada kondisi kering maupun basah dan tidak boleh menimbulkan silau. Pelaksanaan PKM ini dibatasi pada pengambilan data, selanjutnya dalam hal analisisnya akan dilanjutkan sebagai bahan penelitian.


Article Details

Section
Articles

References

Departemen Pekerjaan Umum, Geometri Jalan Bebas Hambatan untuk Jalan Tol: Standar

Kontstruksi dan Bangunan, Jakarta: Departemen Pekerjaan Umum, 2009, No. 007/BM, hal 7.

Fat, Joni; Setyaningsih, Endah; Zureidar, Ida; Wardhani, Lydwina., “Kinerja Lampu LED Terpasang untuk Jalan Non Tol DKI Jakarta”, 2013, Lembaga Penelitian dan Publikasi Ilmiah, Universitas Tarumanagara.

He Yi, Li Changbin, Wu Aiguo, Feng Shouzhong, 2012, LED Lighting Control System in Tunnel Based on Intelligent Illumination curve, 2012 Fifth International Conference on Intelligent Computation Technology and Automation, page 698-701, DOI 10.1109/ICICTA.2012.185

Illuminating Engineering Society of North America, 2011. “ANSI/IESNA RP-22-11: American National Standard Practice for Tunnel Lighting”. New York: IESNA.

Recommended Practice for Lighting Roadway and Parking Facilities, (2018), ANSI/IES RP-8-18

Setyaningsih, Endah; Pragantha, Jeanny; Wardhani, Lydwina, 2014, “Tunnel Lighting for Vehicles in DKI Jakarta”, The 17th FSTPT International Symposium, Jember University, 22-24 August 2014.

Setyaningsih, Endah dan Pragantha, Jeanny, 2015, Visual Performance of Tunnel Lighting Along

The Jakarta Outer Ring Road, International Conference on Engineering of Tarumanagara (ICET 2015), Faculty of Engineering, Tarumanagara University, Jakarta-Indonesia, Oktober, 22-23,2015.

Van Bommel, W, 2015, Road Lighting, Fundamentals, Technology, and Application.