MEMBEDAH MAKNA MOTIF SIMBOL PERANG PRAJURIT PANGERAN DIPONEGORO PADA BATIK MAOS

Main Article Content

Toto Mujio Mukmin
Andreas

Abstract

This research is motivated by the existence of a batik craftsman, Rajasa Mas in the Maos area, Cilacap Regency which produces batik cloth products with distinctive motifs that get inspiration from the secret code of the Prince Diponegoro army. These typical motifs were initially prohibited from being used by the public because they were considered sacred by the elders in the Maos area and its surroundings. However, in the name of preserving regional cultural assets, in the end these distinctive motifs were allowed to be developed into batik cloth motifs, which in turn became the hallmark of Rajasa Mas batik products. The purpose of this study is to find out a more in-depth picture of the transformation process from symbolic concepts into the concept of designing a motif carried out by Tonik Sudarmaji, the owner of the Rajasa Mas batik business. The method chosen in dissecting the process of designing motifs derived from the secret code of the soldiers of Prince Diponegoro uses the analysis method of Iconography and Panofsky Iconology. The results of the analysis are in the form of patterns of the design process and the concept of visual philosophy which will be an enrichment in the visual language learning process for students of the Visual Communication Design study program.


 


Penelitian ini dilatarbelakangi oleh keberadaan sebuah usaha pengrajin batik tulis, Rajasa Mas di daerah Maos Kabupaten Cilacap yang menghasilkan produk-produk kain batik dengan motif khas yang mendapat inspirasi berasal dari kode rahasia laskar Pangeran Diponegoro. Motif-motif khas tersebut pada awalnya dilarang dipakai untuk umum karena dianggap sakral oleh para sesepuh di daerah Maos dan sekitarnya. Namun atas nama pelestarian aset budaya daerah, maka pada akhirnya motif-motif khas tersebut diizinkan untuk dikembangkan menjadi motif kain batik, yang selanjutnya menjadi ciri khas dari produk batik Rajasa Mas. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui gambaran lebih mendalam pada proses transformasi dari konsep simbolik ke dalam konsep perancangan sebuah motif yang dilakukan oleh Tonik Sudarmaji pemilik usaha batik Rajasa Mas. Metode yang dipilih dalam membedah proses perancangan motif yang berasal dari kode rahasia para prajurit Pangeran Diponegoro ini menggunakan metode analisis Ikonografi dan Ikonologi Panofsky. Hasil analisis berupa pola proses perancangan dan konsep filosofi visual yang akan menjadi pengayaan dalam proses pembelajaran bahasa visual bagi mahasiswa program studi Desain Komunikasi Visual.

Article Details

Section
Articles