MENINGKATKAN REPURCHASE INTENTION MELALUI E SERVICE QUALITY DAN SALES PROMOTION (Studi Pada Pengguna Marketplace Shopee di Kota Padang)

Main Article Content

Annisa Febriana
Mery Trianita

Abstract

Online shopping activities are the choice of many parties to get the desired goods. Online business, which is offered through e-commerce, is a technology that can bring together sellers and buyers to transact without meeting face to face. This e-commerce growth and competition is very high which makes fellow platforms compete to be able to keep consumers coming back to use it, so many factors influence consumers in making repeat purchases on the Shopee e-commerce platform. This article is a quantitative descriptive study using SPSS 28 which aims to find out how repurchase intention is influenced through e-service quality and sales promotion. The population of this study are shopee marketplace users who are domiciled in the city of Padang. Respondents who were used as samples were 60 people using purposive sampling technique. Data was collected through the distribution of questionnaires using a Likert scale. Data analysis used multiple regression analysis. From the research conducted, it was found that e- service quality was not proven to increase repurchase intention, while sales promotion had an effect on increasing repurchase intention of shopee users in Padang City.


 


Kegiatan belanja melalui online menjadi pilihan banyak pihak untuk mendapatkan barang yang diinginkan. Bisnis online yang ditawarkan melalui e-commerce, merupakan teknologi yang bisa mempertemukan penjual dan pembeli untuk bertransaksi tanpa bertatap muka. Pertumbuhan dan persaingan e-commerce ini sangat tinggi yang menjadikan sesama platform bersaing untuk bisa mempertahankan konsumen tetap kembali menggunakannya, sehingga banyak faktor yang mempengaruhi konsumen dalam melakukan pembelian ulang pada Platform e-commerce Shopee. Artikel ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif dengan menggunakan SPSS 28 bertujuan untuk mengetahui bagaimana repurchase intention dipengaruhi melalui e-service quality dan sales promotion. Populasi penelitian ini merupakan pengguna marketplace shopee yang berdomisili di Kota Padang. Responden yang dijadikan sebagai sampel adalah 60 orang dengan menggunakan teknik purposive sampling. Data dikumpulkan melalui penyebaran kuesioner dengan menggunakan skala likert. Analisis data menggunakan analisis regresi berganda. Dari penelitian yang dilakukan ditemukan e-service quality tidak terbukti meningkatkan repurchase intention, sedangkan sales promotion berpengaruh dalam meningkatkan repurchase intention pada pengguna shopee di Kota Padang.

Article Details

Section
Articles