STUDY KOMPARASI TEGANGAN VON MISSES MATERIAL KOMPOSIT POLYMER BERPENGUAT SERAT BAMBU KOMPONEN FRONT SPLITTER MOBIL

Main Article Content

Sobron Y. Lubis
Enrico H. P. P
Alifya Putri Askolani
Silvi Ariyanti

Abstract

Developments in the automotive world have progressed so significantly. Optimization of fuel use triggers engineers to perform automotive construction engineering that has strong and sturdy materials, but is lightweight so that it can use relatively small motor power. Some components can be made from polymer materials and to increase their strength, these materials are developed into polymer composites. In a car vehicle there is a component on the front that serves to break the wind that comes from the front of the vehicle. This component is known as the front splitter. Besides its function as a wind breaker, this component can also beautify the appearance of the vehicle. The materials used are generally made of polymer. For this reason, better resistance is needed if it receives a collision. Of course, to increase its strength, the material is engineered into a composite material by adding natural fibers, various types of natural fibers can be used, and one of them is bamboo. The purpose of this study is to determine the stress that occurs in bamboo fiber polymer composite materials. The test was carried out in a simulation using fusion 360. Two types of material properties included in this simulation were ABS and bamboo fiber polymer composites. In this simulation, the two materials are modeled such as a front splitter and then given a load of 300 N, 350 N, and 400N. The results showed that the tensile value and safety factor of bamboo fiber composites were greater than ABS materials, but the yield value of ABS materials was slightly higher than that of polymer composites, therefore bamboo fiber polymer composite materials could be used for front splitter materials.


 


Perkembangan dalam dunia otomotif mengalami kemajuan yang begitu signifikan. Optimasi penggunaan bahan bakar memicu para engineer untuk melakukan rekayasa konstruksi otomotif yang memiliki material yang kuat dan kokoh, namun ringan sehingga dapat menggunakan daya motor yang relatif kecil. Beberapa komponen dapat dibuat dari bahan polymer dan untuk meningkatkan kekuatannya, bahan tersebut dikembangkan menjadi komposit polimer. Pada sebuah kendaraan mobil terdapat komponen pada bagian depan yang berfungsi untuk memecahkan angin yang datang dari bahagian depan kenderaan tersebut. Komponen ini dikenal dengan front splitter. Disamping fungsinya sebagai pemecah angin, komponen ini juga dapat mempercantik tampilan kenderaan. Bahan yang digunakan pada umumnya terbuat dari polymer. untuk itu diperlukan ketahanan yang lebih baik jika menerima benturan. Tentunya untuk meningkatkan kekuatannya maka bahan tersebut di rekayasa menjadi bahan komposit dengan menambahkan serat alam, berbagai jenis serat alam dapat digunakan, dan salah satunya adalah bambu. Adapun tujuan dilakukannya kajian ini untuk mengetahui tegangan yang terjadi bahan komposit polimer serat bambu. Pengujian dilakukan secara simulasi dengan menggunakan fusion 360. Dua jenis properties material yang dimasukkan dalam simulasi ini adalah bahan ABS dan komposit polimer serat bambu. Pada simulasi ini kedua bahan tersebut dibuat model seperti front splitter kemudian diberikan beban 300 N, 350 N, dan 400N. Hasil penelitian menunjukan bahan nilai tegangan dan faktor keamanan komposit serat bambu lebih besar dibanding bahan ABS, namun untuk nilai luluh bahan ABS lebih tinggi sedikit dibandingkan bahan komposit polimer, oleh karena itu bahan komposit polimer serat bambu dapat digunakan untuk material front splitter.

Article Details

Section
Articles