PENGEMBANGAN KONSEP PRODUK BERBASIS KEPUASAN KONSUMEN DENGAN HOQ PADA PT. KL

Main Article Content

Ahmad
Agung S
Hansen C
Aifa Raviva
Tharisya S P

Abstract

PT. KL is a stainless steel manufacturing company that produces furniture, building accessories, kitchen cabinets, car accessories. In response to the increasing demand, the company expanded its production area and hired more workers so that the desired production could be achieved. In this study, the method used to design the product concept is Quality Function Deployment. Several stages in this method are collecting consumer voices and compiling a quality house (HOQ). The reliability test with the alpha coef icient of all research variables is found to be greater than 0.60, so the instrument for measuring these attributes is considered suitable for use. Based on the analysis of the value of the sales point, none of them is worth 1, showing all the attributes to customer satisfaction. Meanwhile, the greater the Improvement Ratio (IR) value, the greater the ef ort made so that the objectives can be achieved. Based on the IR value, the attributes that are the main concern are the angle setting of the glass and the installation that must be easy, as well as strong construction. While the technical specifications in response to the need are to have flexibility in setting, design the head of the glass clamping bolt, and design the appropriate plate thickness. The three design concepts have advantages such as concept 1 Very flexible in angle adjustment, concept 2 The locking strength on angle adjustment is better than concept one and concept 3 The locking strength of angle adjustment is better than the other two concepts. Of the three concepts, the appropriate priority is the 3rd concept.


 


PT. KL adalah perusahaan manufaktur di bidang stainless steel yang memproduksi barang furniture,building accessories, kitchen cabinet, car accessories. Menanggapi permintaan yang semakin banyak, perusahaan melakukan perluasan lahan produksinya dan mempekerjakan lebih banyak pekerja sehingga produksi yang diinginkan dapat tercapai. Dalam penelitian ini metode yang digunakan untuk merancang konsep produk adalah Quality Function Deployment. Beberapa tahap dalam dalam metode ini adalah pengumpulan suara konsumen dan penyusunan rumah kualitas (HOQ). Pengujian reliabilitas dengan koefisien alpha dari semua variabel penelitian didapatkan lebih besar dari 0,60 maka instrumen untuk mengukur atribut-atribut tersebut dianggap layak digunakan. Berdasarkan analisis nilai sales point tidak ada yang bernilai 1, menunjukan semua atribut terhadap kepuasan konsumen. Sedangkan nilai Improvement Ratio (IR) semakin besar menunjukan semakin besarnya usaha yang dilakukan agar tujuan dapat tercapai. Berdasarkan nilai IR maka atribut yang menjadi perhatian utama adalah pengaturan sudut kaca dan pemasangan yang harus mudah, serta konstruksi yang kuat. Sedangkan spesifikasi teknik sebagai respon terhadap kebutuhan adalah memiliki fleksibilitas pengaturan, mendesain kepala baut penjepit kaca, serta merancang ketebalan plat yang sesuai. ketiga konsep rancangan memiliki kelebihan-kelebihan seperti konsep 1 Sangat fleksibel dalam pengaturan sudut, konsep 2 Kekuatan penguncian pada pengaturan sudut lebih baik dari konsep satu serta konsep 3 Kekuatan penguncian pengaturan sudut lebih baik dibandingkan ke dua konsep yang lain. Dari ketiga konsep maka yang sesuai prioritas adalah konsep ke 3.

Article Details

Section
Articles