INSTAGRAM MARKETING SEBAGAI REBRANDING UMKM BUCIN PASTRY

Main Article Content

Septia Winduwati
Dewi Purnamasari
Maria Evelyn Winata
Willson Indra Tantama

Abstract

The era of revolution 4.0 is starting to hit the world, so that the use of the internet and technology makes it easier for humans. The very rapid development of industry 4.0 is marked by the emergence of Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs). The Katadata Insight Center (KIC) conducted a survey of 206 MSME actors in Greater Jakarta, and obtained the results that 82.9% of MSME actors felt the negative impact of the Covid-19 pandemic and only 5.9% experienced positive growth. Just like Bucin Pastry, MSMEs are located at Jalan B Karang Anyar No.19, RT.5/RW.5, Karang Anyar, Sawah Besar, Central Jakarta. As for the various obstacles in carrying out its business, namely marketing activities that only depend on Instagram social media, as well as the lack of branding and activities on Instagram social media make marketing activities look unattractive. The method used by the author in compiling the results of observations is to include the background, strengths and weaknesses of the business, to the owner's expectations of Bucin Pastry after receiving help from the author. Next, develop a rebranding strategy by changing the logo and creating a content plan for content publication for two weeks.strategy rebranding includes three stages of the rebranding, namely repositioning, redesigning, and relaunching. Through this strategy, the author plans that Bucin Pastry can be active in uploading content and tidying up feeds by creating attractive designs to make it look consistent and able to create branding good and perfect.


 


Era revolusi 4.0 mulai melanda dunia, sehingga pemanfaatan internet dan teknologi semakin memudahkan manusia. Perkembangan industri 4.0 yang sangat pesat ditandai dengan munculnya UMKM (Usaha Mikro Kecil dan Menengah). Katadata Insight Center (KIC) melaksanakan survei kepada 206 pemilik UMKM di Jabodetabek, dan diperoleh hasil bahwa sekitar 82,9% pemilik UMKM terkena dampak negatif dari pandemi Covid-19 dan hanya sebesar 5,9% yang mengalami pertumbuhan positif. Layaknya seperti Bucin Pastry, UMKM yang berlokasi di Jalan B Karang Anyar No.19, RT.5/RW.5, Karang Anyar, Sawah Besar, Jakarta Pusat. Adapun berbagai kendala dalam pelaksanaan bisnisnya, yaitu kegiatan pemasaran yang hanya bergantung pada media sosial Instagram, serta kurangnya branding dan aktivitas di media sosial Instagram membuat kegiatan pemasaran terlihat tidak menarik. Metode yang digunakan penulis dalam menyusun hasil observasi adalah dengan membuat latar belakang, kekuatan dan kelemahan usaha, hingga harapan pemilik terhadap Bucin Pastry setelah mendapat bantuan dari penulis. Selanjutnya, menyusun strategi rebranding dengan mengubah logo dan membuat content plan untuk publikasi konten selama dua minggu. Strategi rebranding meliputi tiga tahap proses rebranding, yakni repositioning, redesigning, dan relaunching. Melalui strategi tersebut, penulis merencanakan agar Bucin Pastry dapat aktif untuk mengunggah konten serta merapikan feeds Instagram dengan membuat desain yang menarik agar terlihat konsisten dan mampu menciptakan branding yang baik dan sempurna.

Article Details

Section
Articles