ANALISIS STRATEGI PEMASARAN TERHADAP PERTUMBUHAN USAHA MIKRO KECIL MENENGAH NAMURA ORIENTAL FOOD

Main Article Content

Dameethia Angeline
Venny Cyntia
Clara Tanudy
Angliati Deltia Kamuri Mawo Ate
Rayani Vebrina Stevania Silalahi
Hetty Karunia Tunjungsari

Abstract

Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) are one of the supports in Indonesia's national economy. MSMEs aim to provide a support net for people with low income or income to carry out economic activities in achieving individual and group welfare. However, in the current era of competitive economic globalization, MSMEs must adopt the right marketing strategy to win the competition. New innovations as well as marketing strategies and techniques are needed so that small businesses can thrive in an increasingly competitive environment. Marketing is a way or activity to give messages to the public or many people, especially consumers about the existence of products in the market. This study identifies and describes the SWOT faced by “Namura Oriental Food” MSMEs in order to win the tight competition in the midst of economic globalization. In making this paper, we used quantitative methods, namely by directly interviewing MSME entrepreneurs, and collecting data in the form of written narratives. And the data analysis method that we use in making this paper is a descriptive method and determines the strengths, weaknesses, opportunities, and threats of MSMEs through interviews. Based on the results of the PKM implementation, “Namura Oriental Food” MSMEs are able to overcome competition in economic globalization, as evidenced by the daily stability of “Namura Oriental Food”. MSME "Namura Oriental Food" survived the fierce competition by expanding its network and informing people around by distributing brochures.


 


Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) adalah salah satu penunjang dalam perekonomian nasional Indonesia. UMKM bertujuan untuk memberikan jaring penunjang bagi masyarakat yang berpendapatan atau berpenghasilan rendah untuk melakukan kegiatan ekonomi dalam mencapai kesejahteraan individu dan kelompok. Namun, di era globalisasi ekonomi yang kompetitif saat ini, UMKM harus mengadopsi strategi pemasaran yang tepat untuk memenangkan persaingan. Inovasi baru serta strategi dan teknik pemasaran diperlukan agar usaha kecil dapat berkembang dalam lingkungan yang semakin kompetitif. Pemasaran adalah suatu cara atau kegiatan untuk memberikan pesan kepada publik atau orang banyak khususnya konsumen tentang keberadaan produk di pasar. Kajian ini mengenali dan menjabarkan SWOT yang dihadapi oleh UMKM “Namura Oriental Food” dalam rangka memenangkan persaingan yang ketat di tengah globalisasi ekonomi. Dalam pembuatan paper ini, kami menggunakan metode kuantitatif, yaitu dengan cara mewawancarai langsung pengusaha UMKM, dan pengumpulan data berupa narasi tertulis. Dan metode analisis data yang kami gunakan dalam pembuatan paper ini adalah metode deskriptif dan menentukan kekuatan, kelemahan, peluang, dan ancaman UMKM melalui wawancara. Berdasarkan hasil pelaksanaan PKM, UMKM “Namura Oriental Food” mampu mengatasi persaingan dalam globalisasi ekonomi, terbukti dengan stabilitas harian “Namura Oriental Food”. UMKM "Namura Oriental Food" selamat dari persaingan yang ketat dengan cara memperluas jaringan dan memberi tahu orang-orang di sekitar dengan cara menyebarkan brosur.

Article Details

Section
Articles