PENGELOLAAN DAN PENGEMBANGAN USAHA MELALUI PENERAPAN STRATEGI PEMASARAN DIGITAL PADA PONPES SIRAJUSSA’ADAH DI LIMO DEPOK

Main Article Content

Jenji Gunaedi A
Heni Nastiti
Erly Krisnanik

Abstract

The Sirajussa'adah Islamic Boarding School is one of the private Islamic schools with a formal education system and salafiyah education that educates students to become human beings with noble character, has high discipline with an independent spirit, which produces students who are independent and efficient at the same time. benefits not only for students but also for Islamic boarding schools. The weaknesses faced by SMEs cannot be separated from marketing problems, this must be overcome so that the existence of SMEs can continue to exist and play a role in contributing to Indonesia's economic growth. The implementation of PKM that is carried out provides knowledge and understanding in digital marketing which aims to expand marketing so that it can increase traffic and increase profits. This activity begins with conducting a pretest to find out the participants' initial understanding, which is followed by the provision of digital marketing materials and the creation of a blog site. The results of the evaluation of implementation achievements were carried out by filling out posttests and questionnaires, it was seen that there was an increase in participants' understanding of the importance of digital marketing so that they were expected to be able to carry out marketing through digital marketing.


 


Pondok Pesantren Sirajussa’adah adalah salah satu sekolah Islam swasta dengan sistem pendidikan formal dan pendidikan salafiyah yang mendidik santri menjadi insan yang berakhlak mulia, memiliki disiplin tinggi disertai jiwa mandiri, yang menghasilkan santri berjiwa mandiri sekaligus berdaya guna, melalui unit usaha tempe santri SS memberikan manfaat tidak hanya bagi bagi santri tetapi juga bagi pondok pesantren. Kelemahan-kelemahan yang dihadapi oleh para UKM tidak terlepas dari permasalahan pemasaran, hal ini yang harus diatasi agar keberadaan UKM dapat terus eksis dan berperan dalam memberikan kontribusi dalam pertumbuhan ekonomi Indonesia. Pelaksanaan PKM yang dilakukan memberikan pengetahuan dan pemahaman dalam pemasaran digital yang bertujuan untuk memperluas pemasaran sehingga dapat meningkatkan penjualan dan menambah keuntungan. Kegiatan ini diawali dengan melakukan pre test untuk mengetahui pemahaman awal peserta yang dilanjutkan dengan pemberian materi pemasaran digital dan pembuatan situs Blog. Hasil evaluasi capaian pelaksanaan dilakukan dengan pengisian postes dan angket, terlihat adanya peningkatan dalam pemahaman peserta mengenai pentingnya pemasaran digital sehingga diharapkan mampu menjalankan pemasaran melalui digital marketing.

Article Details

Section
Articles