PEMBEKALAN ETIKA BAGI RELAWAN PAJAK UNIVERSITAS TARUMANAGARA

Main Article Content

Hendro Lukman
Ardi Sudarjo
Natasha Melawati

Abstract

The code of ethics and communication in services are important. Students who join the Tax Volunteer (TV) Team that serve Individual Taxpayers (IT) in reporting their obligations, understanding the code of ethics and communication methods will be crucial. The IT served is unknown, with good attitude and communication this service process will go well. IT’ tax returns are very confidential, therefore the code of ethics as a servant must be adhered to. To make the code of ethics a guide in service, the RP Team needs to be equipped with the principles of the code of ethics that must be known and instilled in the person before the service is carried out. There are several codes of ethics that must be maintained by the RP Team which is set by the Directorate General of Taxes (DGT). In addition, as Universitas Tarumanagara students, they must also obey the Universitas Tarumanagara Student Norms. On the other hand, communication is a reflection of polite behavior and one way to implement a code of ethics in service. By providing code of ethics and communication materials for the TV Team before carrying out their duties, it will equip them to behave in service. The results of this briefing can be seen from the assessment given by the head of the Service Tax Office (STO) where the Universtias Tarumanagara TV Team is assigned, and the assessment given by the IT who provides online tax reporting assistance. The results of the evaluation given by the STO, the performance of the TV Team of Universitas Tarumanagara was satisfactory with the work, enthusiastic and committed. IT served online stated that they were very satisfied with the service of the Universitas Tarumanagara TV Team, in fact they wanted to be served in the following year. By implementing a code of ethics and good communication, it shows that Universitas Tarumanagara students have integrity and are responsible.


 


Kode etik dan komunikasi dalam pelayanan menjadi hal penting.Mahasiswa/i yang bergabung dalam Tim Relawan Pajak (RP) yang melayani Wajib Pajak Orang Pribadi (WPOP) dalam melaporkan kewajibannya, memahami kode etik dan cara komunikasi akan menjadi hal yang krusial. WPOP yang dilayani tidak dikenal, dengan sikap dan komunikasi yang baik proses pelayanan ini akan berlangsung dengan baik. Laporan pajak WPOP suatu yang sangat rahasia, karenanya kode etik sebagai pelayan harus dipegang teguh. Untuk menjadikan kode etik sebagai pegangan dalam pelayanan, Tim RP perlu dibekali prinsip-prinsip kode etik yang harus diketahui dan ditanamkan dalam pribadi sebelum pelayanan dilakukan. Ada beberapa kode etik yang harus dijaga oleh Tim RP yang ditetapkan oleh Direktorat Jenderal Pajak (DJP). Selain itu sebagai mahasiswa/i Universitas Tarumanagara, mereka juga harus patuh terhadap Norma Kemahasiswaan Universitas Tarumanagara. Di Lain sisi, komunikasi merupakan cermin dari perilaku sopan dan salah satu cara menjalankan kode etik dalam pelayanan. Dengan pemberian materi kode etik dan komunikasi bagi Tim RP sebelum melaksanakan tugas, menjadikan bekal mereka bersikap dalam pelayanan. Hasil dari pembekalan ini terlihat dari penilaian yang diberikan kepala Kantor Pajak Pelayanan (KPP) tempat Tim RP Universitas Tarumanagara bertugas, dan penilaian yang diberikan WPOP yang melakukan asistensi pelaporan pajak secara daring. Hasil evaluasi yang diberikan KPP, kinerja Tim RP Universitas Tarumanagara memuaskan dengan hasil kerja, bersemangat dan berkomitmen. WPOP yang dilayani secara daring menyatakan sangat puas atas pelayanan Tim RP Universitas Tarumanagara, bahkan mereka ingin dilayani di tahun berikutnya. Dengan menjalankan kode etik dan berkomunikasi yang baik, menunjukkan mahasiswa/i Universitas Tarumanagara mempunyai berintegritas dan bertanggung jawab.

Article Details

Section
Articles