MEMFASILITASI SISWA HIPERAKTIF MELALUI FASILITAS BELAJARNYA DI SDN INKLUSI 07 KEBON JERUK

Main Article Content

Hartini Laswandi
Nikki Indah Andraini

Abstract

The availability of a learning facility in an inclusive school will provide learning motivation and improve the learning outcomes of students with ADHD, especially hyperactive students. ADHD or attention deficit hyperactivity disorder is a mental disorder that causes children to have difficulty concentrating, and has impulsive and hyperactive behavior. This condition can have an impact on a child's performance at school. The purpose of this PKM activity is to develop the design of learning facilities, especially study chairs to provide learning motivation and improve learning outcomes for hyperactive students. The method uses a design method approach that includes design, devine and development. Ergonomic and anthropometric chair product design stages with devine, design, and develop sequence procedures. This method is used to determine the design of the chair so as to create a special chair design that is comfortable and safe. Ergonomic and anthropometric learning chair facilities in learning need to be developed in inclusive schools. The target of this activity is hyperactive students from class I to VI of SDN 07 Kebon Jeruk, West Jakarta. Observations, literature studies, and user interviews were carried out for the data collection process. This data forms the basis for designing learning chairs specifically for hyperactive students that are able to provide comfort and safety for their users. The results of this activity can provide solutions and benefits, namely (1) Chair design; the school understands that it is necessary to seek special facilities for hyperactive students in increasing motivation and learning outcomes, that it is quite important (2) Special chair designs for hyperactive students can provide comfort and safety for users, taking into account ergonomics and anthropometry. As students are more comfortable sitting in a chair while studying and not disturbing their friends, students are not easily tired and are motivated to study at school.


 


Ketersediaan suatu fasilitas belajar di suatu sekolah inklusi, maka akan memberikan motivasi belajar dan meningkatkan hasil belajar siswa ADHD khususnya siswa hiperaktif. ADHD atau attention deficit hyperactivity disorder adalah gangguan mental yang menyebabkan anak sulit memusatkan perhatian, serta memiliki perilaku impulsif dan hiperaktif, Kondisi ini dapat berdampak pada prestasi anak di sekolah. Tujuan dari kegiatan PKM ini adalah untuk mengembangkan desain fasilitas belajar, khususnya kursi belajar untuk memberikan motivasi belajar dan meningkatkan hasil belajar siswa hiperaktif. Metode dengan menggunakan pendekatan metode perancangan mencakup desain, devine dan development. Tahapan perancangan produk kursi yang ergonomis dan antropometris dengan prosedur urutan devine, design, dan develop. Metode ini digunakan untuk menentukan desain kursi sehingga tercipta desain kursi khusus yang nyaman dan aman. Fasilitas kursi belajar yang ergonomi dan antropometri dalam pembelajaran perlu dikembangkan di sekolah inklusi. Adapun sasaran kegiatan ini yaitu siswa hiperaktif dari kelas I sampai VI SDN 07 Kebon Jeruk Jakarta Barat. Observasi, studi literatur, dan wawancara pengguna dilakukan untuk proses pengumpulan data. Data tersebut menjadi dasar dalam perancangan desain kursi belajar khusus siswa hiperaktif yang mampu memberikan kenyamanan dan keamanan bagi penggunanya. Hasil kegiatan ini dapat memberikan solusi dan manfaat, yaitu (1) Desain kursi; pihak sekolah paham bahwa perlu untuk mengupayakan fasilitas khusus bagi siswa hiperaktif dalam meningkatkan motivasi dan hasil belajarnya, bahwa itu merupakan hal yang cukup penting (2) Desain kursi khusus bagi siswa hiperaktif, dapat memberikan kenyamanan dan keamanan bagi penggunanya, dengan memepertimbangkan ergonomi dan antropometri. Seperti siswa lebih betah duduk dikursi selama belajar dan tidak mengganggu temannya, siswa tidak mudah lelah dan termotivasi dalam belajar di sekolah.

Article Details

Section
Articles