PELATIHAN TEKNIK GUERILLA MARKETING UNTUK MENINGKATKAN PEMASARAN UMKM X DI JAKARTA SELATAN

Main Article Content

Margarita Ekadjaja
Jocelyn Rose

Abstract

Partners in this PKM activity are UMKM X which sells electronic equipment products and services in South Jakarta. In selling their products, UMKM X does not follow a certain marketing strategy but only passively waits for consumers to come to the store. The problem in this activity is that UMKM X wants to promote products and services to increase marketing innovatively at af ordable costs. The PKM team provides solutions with marketing strategies according to the current generation to achieve target consumers, namely guerilla marketing techniques. The method of implementing PKM activities begins with training in the form of webinars and continues with marketing design training. UMKM X participation is manifested in the form of an active role in discussing problems, participating in webinars, designing and applying the results of marketing designs using guerilla marketing techniques. The guerilla marketing techniques that are suitable for UMKM X are word of mouth and viral marketing. The PKM implementation team also helps introduce UMKM X to the community which is expected to establish mutually beneficial cooperation, solicit feedback from customers and focus on maintaining good relationships with customers. The implementation of PKM activities went well because UMKM X was able to apply PKM program training topics, namely guerilla marketing techniques as a strategy to improve product marketing and were able to create marketing page designs that would be posted on UMKM X social media.


 


Mitra pada kegiatan pengabdian masyarakat ini adalah UMKM X yang menjual produk dan layanan peralatan elektronik di Jakarta Selatan. Dalam memasarkan produknya, UMKM X tidak menjalankan dengan strategi pemasar tertentu melainkan hanya secara pasif dengan menunggu datangnya konsumen ke toko. Permasalahan dalam kegiatan ini yaitu UMKM X berkeinginan untuk mempromosikan produk dan layanan untuk meningkatkan pemasaran secara inovatif dengan biaya yang terjangkau. Tim pelaksana PKM memberikan solusi dengan strategi marketing sesuai dengan generasi saat ini untuk pencapaian target konsumen yaitu teknik guerilla marketing. Metode pelaksanaan kegiatan PKM dimulai dengan pelatihan dalam bentuk webinar dan dilanjutkan dengan pelatihan desain pemasaran. Partisipasi UMKM X diwujudkan dalam bentuk peran aktif dalam mendiskusikan permasalahan, keikutsertaan dalam webinar, merancang dan mengaplikasikan hasil desain pemasaran menggunakan teknik guerilla marketing. Teknik guerilla marketing yang cocok digunakan oleh UMKM X adalah word of mouth dan viral marketing. Tim pelaksana PKM juga membantu memperkenalkan UMKM X kepada komunitas yang diharapkan dapat menjalin kerjasama yang saling menguntungkan, meminta feedback dari pelanggan dan fokus menjaga hubungan baik dengan para pelanggan. Pelaksanaan kegiatan PKM berjalan dengan baik dikarenakan UMKM X dapat mengaplikasikan topik pelatihan PKM yaitu teknik guerilla marketing sebagai strategi meningkatkan pemasaran produk dan mampu membuat desain marketing page yang akan diposting pada media sosial UMKM X.

Article Details

Section
Articles