PROGRAM PELATIHAN PENYESUAIAN SOSIAL SISWA KELAS 7 DAN 8 SMPN 20 TANGERANG UNTUK MENGHADAPI TRANSISI SEKOLAH

Main Article Content

Kornelia Erista Setyanti
Mentari Puteri
Monalysa Ginting
Penny Handayani

Abstract

Currently, SMPN 20 Tangerang has become one of the driving schools, so the Merdeka curriculum has begun to be applied especially for students in Grade 7. With the implementation of this curriculum, students need to face new demands from the school environment, including additional tasks that are part of the Pancasila student profile. Overwhelmed by the changes in the school system and curriculum is not only felt by students, but also by teachers. The workload of teachers becomes more, while teachers also must attend training related to driving schools and other training. In addition, there are also some concerns from teachers regarding relationships and coordination with other teachers. These things also make the teacher's efforts in delivering lessons and establishing relationships with students not optimal. The problems raised by students, teachers, and parents reflect the adjustment problems in schools faced by students. In addition to the students ' family background, this adjustment problem arises because of the demands of various transitional contexts experienced by students, such as the transition from elementary to junior high school, childhood to adolescence, PTM learning methods to PJJ, and back to PTM, as well as changes in the structure of tasks due to the change of curriculum from the 2013/Emergency curriculum to The Independent curriculum. The transition period to junior high school is quite a difficult period for adolescents because it occurs simultaneously with other changes and transitions from other aspects within adolescents and in their environments, such as family and school. Therefore, students need to be equipped with adequate coping skills so that they can adjust in terms of academic, social, and personal-emotional. Interventions also target the need to help students adjust better during the transition period, especially on aspects of social adjustment.


 


Saat ini, SMPN 20 Tangerang telah menjadi salah satu Sekolah Penggerak, sehingga Kurikulum Merdeka sudah mulai diterapkan terutama bagi siswa di kelas 7. Dengan penerapan kurikulum ini, siswa perlu menghadapi tuntutan- tuntutan baru dari lingkungan sekolah, termasuk adanya tambahan tugas-tugas yang menjadi bagian dari Profil Pelajar Pancasila. Kewalahan atas berbagai perubahan dalam sistem dan kurikulum sekolah ini tidak hanya dirasakan oleh siswa, namun juga oleh guru-guru. Beban kerja guru menjadi lebih banyak, sementara guru juga harus mengikuti pelatihan-pelatihan terkait Sekolah Penggerak maupun pelatihan lainnya. Selain itu, terdapat juga beberapa concern dari guru terkait hubungan dan koordinasi dengan guru lainnya. Hal-hal ini pun membuat upaya guru dalam menyampaikan pelajaran dan menjalin relasi dengan siswa belum optimal. Masalah-masalah yang dikemukakan siswa, guru, serta orang tua menjadi cerminan dari masalah penyesuaian diri di sekolah yang tengah dihadapi oleh siswa. Selain karena latar belakang keluarga siswa, masalah penyesuaian diri ini muncul karena adanya berbagai tuntutan dari berbagai konteks transisi yang dialami oleh siswa, seperti peralihan dari SD ke SMP, masa kanak-kanak ke remaja, metode belajar PTM ke PJJ dan kembali ke PTM, serta perubahan struktur tugas karena pergantian kurikulum dari Kurikulum 2013/Darurat ke Kurikulum Merdeka. Masa transisi ke SMP merupakan masa yang cukup berat bagi remaja, karena terjadi bersamaan dengan perubahan dan transisi lain dari aspek lain di dalam diri remaja maupun di lingkungannya, seperti keluarga dan sekolah. Oleh karena itu, siswa perlu dibekali dengan coping skills yang memadai agar mereka dapat menyesuaikan diri dalam hal akademis, sosial, maupun personal-emosional. Intervensi yang diberikan pun menyasar pada kebutuhan untuk membantu siswa menyesuaikan diri dengan lebih baik selama masa transisi, terutama pada aspek penyesuaian sosial.

Article Details

Section
Articles