PEMASARAN MELALUI MEDIA ONLINE DI MASA PANDEMI PADA USAHA DAGANG PELUMAS DI BEKASI

Main Article Content

Herman Ruslim

Abstract

For many businesses, choosing the right marketing channel is not easy. This is because marketing will have a major impact on business development. Therefore, it must be done as best as possible. In the world of the digital era like now, the internet is the center of many people's activities, online marketing is predicted to be the most effective method. Online marketing is considered capable of expanding its business marketing wings optimally at a much lower cost than offline. Online marketing or often referred to as digital marketing is defined as a marketing strategy that utilizes the internet. Marketing activities to get consumers' attention by utilizing sales through social media, websites and emails.This PKM program is in the form of online marketing information on the lubricant trading business in Bekasi, where this business has experienced a decline in sales due to the pandemic. The purpose of this community service activity is to provide input to this business to start the concept of online marketing in order to fulfill customer desires, namely transacting through online purchases. Through the right online marketing, it can ultimately increase sales and even win the competition. Tarumanagara University as an entrepreneur campus that helps provide funds for the implementation of this community service activity.


Bagi banyak bisnis, memilih jalur pemasaran yang sesuai bukanlah hal yang mudah. Hal ini karena pemasaran akan  berpengaruh besar terhadap perkembangan bisnis. Oleh karena itu, harus dilakukan sebaik mungkin. Di dunia era digital seperti sekarang, internet menjadi pusat kegiatan banyak orang, pemasaran online digadang-gadang menjadi metode paling efektif. Pemasaran online dianggap mampu melebarkan sayap pemasaran bisnis secara optimal dengan biaya yang jauh lebih ringan dibandingkan secara offline. Pemasaran online atau sering disebut sebagai pemasaran digital diartikan sebagai strategi pemasaran yang memanfaatkan internet. Kegiatan pemasaran untuk mendapatkan perhatian konsumen dengan memanfaatkan penjualan melalui media sosial, website dan email. Program PKM ini berupa informasi pemasaran online pada usaha dagang pelumas di Bekasi, dimana usaha ini mengalami dampak penurunan penjualan karena pandemi. Tujuan kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini dapat memberikan masukan kepada usaha ini untuk memulai konsep pemasaran secara online agar dapat memenuhi  keinginan pelanggan, yaitu bertransaksi melalui pembelian secara online. Melalui pemasaran online yang tepat maka pada akhirnya dapat meningkatkan penjualan bahkan memenangi persaingan. Universitas Tarumanagara sebagai kampus entrepreneur yang membantu penyediaan dana demi terselenggaranya kegiatan pengabdian masyarakat ini.

Article Details

Section
Articles

References

https://apjii.or.id/content/read/104/348/BULETIN-APJII-EDISI-22---Maret-2018

Dikdik, M. (2019). 10 Aplikasi Pembayaran Digital yang Paling Populer Saat Ini. Retrieved from https://carisinyal.com/: https://carisinyal.com/jenis- pembayaran- digital-populer/

Haluan, F. (2019). Keuntungan Digital Payment di Era Milenial. Retrieved from https://kepri.haluan.co/:https://kepri.haluan.co/2019/04/24/keuntungan-digital- payment-di-era-milenial/

Nielsen (2016). Mobile money: from shopping to banking to payments, how mobile is transforming commerce around the world. Nielsen, p.May 2, 2017. Available at: www.nielsen.com/be/en/insights/reports/2016/ mobile-money.html/.

Phonthanukitithaworn, C., Sellitto, C. & Fong, M.W.L., (2016). An investigation of mobile payment (mpayment) services in Thailand, Available at: https://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/APJBA-10-2014-0119.

Rahma, D. (2015). Internet Mengubah Hidup Jadi Lebih Baik . Retrieved from http://heydeerahma.com/: http://heydeerahma.com/internet- mengubah-hidup-jadi- lebih-baik/

Ramadhan, B. (2018). Indonesia Tempati Peringkat Pertama Negara Teraktif Menggunakan Aplikasi Mobile. Retrieved from https://www.goodnewsfromindonesia.id/:

We are social. (2019). Hootsuite (We are Social): Indonesian Digital Report 2019. Retrieved from https://andi.link/hootsuite-we-are-social- indonesian-digital- report-2019/