PENINGKATAN KUALITAS BELAJAR DALAM MENGHADAPI PEMBELAJARAN DARING

Main Article Content

Enny Irawaty
Evelin Maharani Widjaja
Juliana Sanjaya

Abstract

Online learning methods utilize technology as an intermediary medium between teachers and teaching participants that can be done by not face to face, using computer media or gadgets based on the internet network. Online learning methods cause learners difficulty in receiving information and concepts of lecture materials. Students have no enthusiasm in learning, avoid classes, do not participate in classroom activities, and have poor learning outcomes. To foster motivation and increase academic self efficacy of students, we conduct extension activities with effective learning tips during online learning. This activity aims to increase interest, student ability so that students can adapt to the learning process and satisfactory academic achievement during counseling lectures related to information about improving the quality of learning with effective online learning tips that were held on November 7, 2021 and attended by 31 participants can be carried out properly. There is an increase in knowledge of 20.3% this can be seen from the average results of pretes and postes values, namely 60.6 to 72.9. Effective online learning tips extension activities can be developed for further extension because the form to improve the quality of student learning is especially needed during this pandemic, because many learning activities are done at home. 

 

Metode pembelajaran daring memanfaatkan teknologi sebagai media perantara antara pengajar dan peserta ajar yang dapat dilakukan dengan tidak bertatap muka langsung, menggunakan media komputer atau gadget berbasis pada jaringan internet. Metode pembelajaran daring menyebabkan peserta didik kesulitan dalam menerima informasi serta konsep materi perkuliahan. Mahasiswa tidak memiliki antusias dalam belajar, menghindari kelas, tidak berpartisipasi dalam kegiatan di kelas, dan memiliki hasil belajar yang buruk. Untuk menumbuhkan motivasi dan meningkatkan academic self efficacy mahasiswa maka kami melakukan kegiatan penyuluhan dengan materi kiat belajar efektif selama pembelajaran daring. Kegiatan ini bertujuan untuk meningkatkan minat, kemampuan mahasiswa agar mahasiswa dapat beradaptasi dalam proses pembelajaran serta prestasi akademik yang memuaskan selama perkuliahan Penyuluhan terkait informasi tentang peningkatan kualitas belajar dengan tips efektif belajar secara daring yang dilaksanakan 7 November 2021 dan dihadiri 31 peserta dapat terlaksana dengan baik. Terjadi peningkatan pengetahuan sebesar 20.3% ini dapat dilihat dari hasil rata-rata nilai pretes dan postes yaitu 60.6 menjadi 72.9. Kegiatan penyuluhan tips efektif belajar secara daring dapat dikembangkan untuk penyuluhan selanjutnya karena bentuk untuk meningkatkan kualitas belajar mahasiswa/i terutama sangat dibutuhkan pada masa pandemi ini, dikarenakan banyak kegiatan pembelajaran dikerjakan di rumah.

Article Details

Section
Articles

References

Arlinkasari, F.& Akmal, S. Z. (2017). Hubungan Antara School Engagement, Academic Self – Efficacy Dan Academic Burnout Pada Mahasiswa. Humanitas (Jurnal Psikologi), 1(2), 81-102. https://doi.org/10.28932/humanitas.v1i2.418

Asikainen, H., Salmela-Aro, K., Parpala, A., & Katajavuori, N. (2020). Learning profiles and their relation to study-related burnout and academic achievement among university students. Learning and Individual Differences, 78, 101781. https://researchportal.helsinki.fi/en/publications/learning-profiles-and-their-relation-to-study-related-burnout-and-2

Dewi, N. P., & Sudiantara, Y. (2015). Hubungan Self Efficacy Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Kurikulum Berbasis Kompetensi Unika Soegijapranata Semarang. Psikodimensia, 14(2), 96–104. http://journal.unika.ac.id/index.php/psi/article/view/974

Fernandez-Castillo, A. (2021). State-anxiety and academic burnout regarding university access selective examinations in spain during and after the covid-19 lockdown. Frontier in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.621863

Hariko, R. (2020). Pengembangan Model Bimbingan Kelompok Agentik untuk Meningkatkan Perilaku Prososial Siswa Sekolah Menengah Pertama. Disertasi. Universitas Negeri Malang. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk/article/view/21796

Kemendikbud. (2020). Surat edaran mendikbud nomor 4 tahun 2020. http://pgdikmen.kemdikbud.go.id/read-news/surat-edaran-mendikbud-nomor-4-tahun-2020

Khatami, R. A. (2018). Hubungan stres terhadap burnout pada Mahasiswa preklinik fakultas kedokteran UIN Syarif Hidayatullah Jakarta tahun ajaran 2018/2019. Fakultas Kedokteran Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/53739/1/RISA%20AZZAHRA%20KHATAMI%20-%20FK.pdf

Lim, W. Y., Ong, J., Ong, S., Hao, Y., Abdullah, H. R., Koh, D. L. K., & Mok, U. S. M. (2020).The abbreviated Maslach burnout inventory can overestimate burnout: a study of anesthesiology residents. Journal of Clinical Medicine, 9(1), 61. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7020051/

Wang, J., Okoli, C. T. C., He, H., Feng, F., Li, J., Zhuang, L., & Lin, M. (2020). Factors associated with compassion satisfaction, burnout, and secondary traumatic stress among Chinese nurses in tertiary hospitals: A cross-sectional study. International Journal of Nursing Studies, 102, 103472. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31810017/