PELATIHAN KEMAMPUAN PUBLIC SPEAKING DI SMAN 100 JAKARTA

Main Article Content

Septia Winduwati
Lusia Savitri Setyo Utami

Abstract

In this era of online conversation, it is undeniable that the ability to communicate between individuals must be prioritized. One of the important interpersonal communication to learn is the ability to speak in public. This skill should be taught from an early age in schools because public speaking is not only about delivering messages, but also how messages are structured, effective delivery styles and verbal and nonverbal language. This ability will support other communication skills in the future. The Community Service (PKM) activity at the Faculty of Communication at Tarumanagara University this time was held at SMA 100 Jakarta. The methods used are seminars and workshops. It is hoped that with this activity participants who are students can understand and practice public speaking well.

Di era percakapan serba daring ini, tidak bisa dipungkiri bahwa kemampuan berkomunikasi antarpribadi tetap harus diutamakan. Salah satu komunikasi antarpribadi yang penting untuk dipelajari adalah kemampuan public speaking atau berbicara di depan umum. Keterampilan ini hendaknya diajarkan sejak dini di sekolah-sekolah karena public speaking tidak hanya bicara tentang penyampaian pesan, tapi juga bagaiman pesan disusun, gaya menyampaian yang efektif dan bahasa verbal dan nonverbal. Kemampuan ini akan mendukung kemahiran komunikasi lainnya di kemudian hari. Pada kegiatan Pengabdian kepada Masyarakat (PKM) Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Tarumanagara kali ini dilakukan di SMA 100 Jakarta. Metode yang dilakukan adalah seminar dan workshop. Diharapkan dengan kegiatan ini peserta yang adalah siswa-siswi dapat memahami dan mempraktikkan public speaking dengan baik.

Article Details

Section
Articles

References

DeVito, J. A. (2013). The Interpersonal Communication Book Thirteenth Edition. New York: Pearson.

DeVito. 2013 The Interpersonal Communication Book Thirteenth Edition Hamilton, C. (2012). Essentials of Public Speaking Fifth Edition. Boston, MA: Wadsworth Cengage Learning.

Lucas, S. E. (2015). The Art of Public Speaking Twelfth Edition. New York: McGraw Hill Education.

Putri, D. V. (2017). Lancar Pidato & Public Speaking Tanpa Grogi, Tanpa Panik. Yogyakarta: Komunika.

Oktavianti, Roswita & Sinta Paramita. (2018) Pengenalan Public Speaking Di Smp Katolik Abdi Siswa di Jakarta Barat: Jurnal Udayana Mengabdi

Sulanjari, Yuni. 2010. Retorika: Seni Berbicara untuk Semua. Yogyakarta: Siasat Pustaka